Is dit logisch ?

Gestart door Misha, 05-11-2009 08:52:33

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Houd er rekening mee dat op de verdamper veel vocht blijft zitten.
Alleen als je de airco meer dan een half uur voor beeindigen van de rit uitzet, zal al het vocht hier verdwijnen.
Dit zorgt ervoor dat ramen sneller beslaan.

In de Astra's die wij op de zaak hadden kon je eenvoudigweg niet zonder airco rijden; je kreeg het vocht nooit helemaal weg.

rogerV701998

Citaat van: Eugene op 05-11-2009 16:09:53
Same sjips here.... C70 uit '99, AC in orde, geen lekke kachelrad en de ruit beslaat als een wilde....  :eusa_eh:

Citaat van: jberg op 05-11-2009 09:56:34
beetje (drupje) vaatwasmiddel op een doekje doen, ramen (aan de binnenkant :)  ) mee inwrijven, en t beslaat niet meer

Krijg je dan geen strepen?

Zit me weet ik hoeveel moeite te doen om de vettigheid van m'n raam te krijgen (vorige eigenaar heeft dat nooit geinteresseerd blijkbaar), zonder er strepen aan over te houden. (of je nou glassex of alcohol gebruikt, maakt weinig verschil) Kan me bijna niet voorstellen dat je met vaatwasmiddel geen strepen overhoud, en dan bedoel ik metname de strepen die je ziet wanneer je 's avonds in de lampen van tegenliggers kijkt en bij laagstaande zon.

Ik had ook altijd last van strepen na het reinigen van de voorruit totdat ik een tip kreeg:

Lauw warm water met een scheut azijn. Je haalt alle zooi van de ruit en het geeft een streeploos resultaat. Werkt bij mij perfect.

Gr. roger

jberg

Citaat van: Eugene op 05-11-2009 16:09:53
Same sjips here.... C70 uit '99, AC in orde, geen lekke kachelrad en de ruit beslaat als een wilde....  :eusa_eh:

Citaat van: jberg op 05-11-2009 09:56:34
beetje (drupje) vaatwasmiddel op een doekje doen, ramen (aan de binnenkant :)  ) mee inwrijven, en t beslaat niet meer

Krijg je dan geen strepen?

Zit me weet ik hoeveel moeite te doen om de vettigheid van m'n raam te krijgen (vorige eigenaar heeft dat nooit geinteresseerd blijkbaar), zonder er strepen aan over te houden. (of je nou glassex of alcohol gebruikt, maakt weinig verschil) Kan me bijna niet voorstellen dat je met vaatwasmiddel geen strepen overhoud, en dan bedoel ik metname de strepen die je ziet wanneer je 's avonds in de lampen van tegenliggers kijkt en bij laagstaande zon.

dreft lost vet op,

je moet ook maar een heul klein beetje gebruiken, een paar drupjes
en goed uitwrijven

Eugene

Thnx voor de tips, gaan we proberen ;)

If it's not blown, it sucks...

Marc O.

Ik heb dat een aantal maal gehad tijdens koude dagen van de eerste herfst/winter dat ik de V70 had. Airco leek OK, idem voor kachelradiator en de rest. In de lente die erop volgde bleek de aircocompressor overleden te zijn en is vervangen. De jaren erna heb ik er nooit meer last van gehad.
...The Nile isn't just a river in Africa...

volvorider

Hmm herken het probleem ook in onze 960. Maar probleem niet in de 240.
Zou het ook te maken kunnen hebben met de bekleding? Leer in de 960 en stoffen in de 240, deze laatste kan meer vocht opnemen.

joes

:)
Doe je veel gel in je haar en is je kuif nat wanneer je vertrekt 's morgens..nou dan kan je voorruit beslaan.

Alle gekheid op een stokkie heb gisteren samen met mijn garagist vastgesteld dat mijn voorruit aan de onderkant in de hoek (links) niet goed is gekit ! wanneer we met een hoge drukspuit lucht onder de paravaan en het blazen komt er lucht binnen en zo kan dus ook vocht binnen komen, dat was bij mij het geval, alles gechecked: de airco, de verdamper, zelfs al een nieuwe kachelradiator besteld..........en toen bleek het dat te zijn  :eusa_wall:

Dus nu voorruit eruit zagen (de kit dan) en reinigen en opnieuw monteren......... :eusa_shifty:

wepster

Citaat van: Eugene op 05-11-2009 16:32:27
Thnx voor de tips, gaan we proberen ;)

gebruik anders eens spiritus en wat keuken rol je ramen worden spiegel schoon en beslaan ook niet meer ;D
maar dan we zuivere spiritus dus zonder water  :eusa_whistle:

thuur

Afvoerslangetje van het kachelhuis verstopt?

Ik heb er geen last van....

Gr :eusa_think:

Theostek

Ik lees hier verschillende antwoorden die mogelijk een verband kunnen hebben met  betrekking tot het beslaan van de ramen van de TS en andere mensen.
Het meest voor de hand liggende is natuurlijk vocht, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn, nu de temperatuur gaat veranderen over dag/nacht en het langzamerhand kouder gaat worden verandert ook de lucht vochtigheid.

De luchtvochtigheid is de hoeveelheid vocht die lucht kan bevatten, er wordt dan gesproken over de relatieve luchtvochtigheid.
Relatieve luchtvochtigheid is het maximale aan waterdamp de lucht kan bevatten/opnemen bij een bepaalde temperatuur en druk (atmosfeer), als de temperatuur daalt dan neemt het vermogen van de lucht waterdamp te bevatten/opnemen af.
Als de lucht 100% waterdamp bevat dan krijgen we te maken met condensatie.
Koudere lucht bevat minder waterdamp dan warmere! dus zodra het kouder wordt moet er ook waterdamp uit de lucht verdwijnen, en dat zien we dan ook gebeuren als we s'morgens in een koude auto stappen de ramen beslaan.
Nu wordt de airco aangezet, want airco koelt niet alleen deze droogt namelijk ook de lucht en de ramen worden ontwasemd, (relatieve luchtvochtigheid verandert) hoe kouder de lucht des te minder waterdamp deze bevat en kan opnemen.
De airco wordt uitgezet en de ramen beslaan weer? dat is logisch te verklaren, de relatieve luchtvochtigheid was al veranderd (airco) en wordt nu warme lucht aangevoerd, de koudere lucht zal niet meer waterdamp kunnen opnemen tegenover de warme lucht, en zal de overtollige onzichtbare waterdamp afvoeren wat resulteert in het beslaan van de ramen.
Daar komt weer bij kijken dat de condens op de verdamper ook  opgenomen wordt door de lucht, waardoor deze weer absoluut wordt.

Vervuilde verdampers/interieurfilters werken ook mee aan het beslaan van de ramen.
Als er sprake is van vocht in de auto, dan zullen alle ramen iedere dag beslagen  of volledig gecondenseerd zijn.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Misha

Ok, duidelijke uitleg.
Omdat de auto niet beslagen staat 's ochtends en 's avonds maar dat pas gaat doen als er mensen inzitten en je luchtstroom gaat maken:

Ik ga het volgende doen -mede in overleg met de lokale Volvo-dealer die inderdaad ook op het slangetje wees:

- Afvoer van de parafaan nogmaals controleren
- Controle van het interierfilter en de filterbak
- Controle van de ruimte onder het filter
- Goed schoonmaken en ontvetten van de ruiten
- Het afvoerslangetje verwijderen en reinigen
- Reiniger / desinfector in de aanvoerruimte spuiten

Ik post mijn ervaringen hier weer terug, bedankt allemaal.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

tackle

had het hetzelfde probleem, vooral na regen. Bleken mijn afvoeren behoorlijk verstopt te zitten. Weg probleem

KMvrtr

Citaat van: Misha op 06-11-2009 10:28:25
Ok, duidelijke uitleg.
Omdat de auto niet beslagen staat 's ochtends en 's avonds maar dat pas gaat doen als er mensen inzitten en je luchtstroom gaat maken:

Ik ga het volgende doen -mede in overleg met de lokale Volvo-dealer die inderdaad ook op het slangetje wees:

- Afvoer van de parafaan nogmaals controleren
- Controle van het interierfilter en de filterbak
- Controle van de ruimte onder het filter
- Goed schoonmaken en ontvetten van de ruiten
- Het afvoerslangetje verwijderen en reinigen
- Reiniger / desinfector in de aanvoerruimte spuiten

Ik post mijn ervaringen hier weer terug, bedankt allemaal.

Citaat van: tackle op 06-11-2009 11:26:46
had het hetzelfde probleem, vooral na regen. Bleken mijn afvoeren behoorlijk verstopt te zitten. Weg probleem

Eigenlijk een stomme vraag, maar ik kan op het forum even geen plaatjes vinden.
Waar zitten die afvoeren?

mehn

2 stuks aan de paraffaan (dat zwarte stuk plastic bij de ruitenwissers).

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

haasje

En 2 stuks onder je paraffaan, in de metalen bak