Bastiaan stelt zich voor

Gestart door _Bastiaan_, 08-07-2010 17:25:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

_Bastiaan_

Hallo allemaal,

Mijn naam is Bastiaan, 35 jaartjes oud, wonend in Utrecht (nog wel, we zijn aan het kijken voor een ander huis) en werkzaam in de IT.
Sinds gisteren zijn wij de trotse eigenaar van een metallic zwarte 850 2.5 TDI Estate van '96 met 17" R-velgen die net ingereden is (489.000 km). Aan de binnenkant van de tank-klep staat code 855 TDI. Hij is voorzien van een verse APK met als enige punt een lampje wat kapot was, dus we hadden er wel vertrouwen in. Mijn vader heeft vroeger altijd grote volvo's gereden (240 en 960), dus het voelde als thuiskomen tijdens de proefrit.
We hebben hem voor een prikkie gekocht en de rit terug van Limburg naar Utrecht was gelijk al een genot, het rijdt echt geweldig! Cruise Control aan en genieten van de heerlijke stoelen en de rustig draaiende 5-pitter.

Naast deze gezinsbak hebben we nog een Toyota Starlet (was voorheen de dagelijkse auto, nu hobby/circuit auto) en een oldtimertje, een Toyota 1000 uit 1974. We gaan voor betrouwbaarheid zullen we maar zeggen :).
Het onderhoud aan de Toyo's doe ik zelf en dat wil ik ook bij onze Vliegende Baksteen (tm) gaan doen. Ik las al wat zaken over een servicelampje wat alleen met speciale hardware en bijbehorende software gereset kan worden, dus ik hoop dat dat gaat lukken.
Foto's hebben we (nog) niet, die komen nog.

En om maar gelijk met de deur in huis te vallen, er zijn aan onze 850 een paar puntjes van aandacht.
- Roetuitstoot. Ik heb al gelezen dat het afdoppen van de EGR aanzienlijk kan bijdragen en dat afstelling van de brandstofpomp ook een goede optie is. Dat gaan we dus eerst maar eens proberen. Een keertje schoonrijden zal over anderhalve week gebeuren, dan gaan we een weekendje naar Luxemburg via Duitsland dus dat gaat wel lukken :).
- Moeilijk starten bij warme motor. De verkoper meldde het al en inderdaad, na het tanken slaat ie pas na 20 seconden doorstarten eindelijk aan. Koude start is perfect trouwens, dan loopt ie gelijk. Ook hiervoor had ik al rond zitten neuzen op dit mooie forum en ik lees dat het de startmotor kan zijn die te langzaam ronddraait, of de luchtmassameter (LMM).
- Beide stadslicht/knipperlichtlampunits aan de voorkant naast de koplampen hangen er los bij. Ik heb even snel gekeken en ik zie dat ze met een veer op hun plek gehouden worden, maar echt goed vast zit het niet. Hoort dit zo of zie ik iets over het hoofd?

Verder is er eigenlijk heel weinig mis en rijdt het zoals gezegd prima. Hij trekt heel iets naar rechts (ook bij remmen), maar dat lijkt mij een kwestie van uitlijnen/bandenspanning checken en controle van de remmen, dus daar maak ik me geen zorgen over.

Zo, dat is alweer een heel verhaal, dus als jullie nog tips hebben (vooral het starten bij warme motor) dan hou ik me aanbevolen!

heutink

 :D
Hallo Bastiaan, een hartelijk welkom vanuit Enschede, veel veilige kilometers gewenst.
groeten
Rob ( ook 25 jaar in Utrecht geleefd ) ;D
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

UserID6342

Welkom Bastiaan, leuke intro !  Veel plezier hier en met je diesel natuurlijk en ik zal als eerste maar weer eens om foto's vragen ;D

FGG

Welkom op 't Forum, Bastiaan.

Het roken komt veel voor. Afstelling van de pomp kan helpen, afdoppen ook maar dan zul je mogelijk met een brandend lambdalampje moeten leven. De knippers horen idd met een veer vast te zitten. Kan zijn dat ze niet goed 'ingehaakt' zijn.

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Alaindjie

Kan het moeilijk starten met warme motor niet iets te maken hebben met de brandstofpomp en filter ? Had ik in ieder geval, na advies van de wegenwacht beide laten vervangen en de 855 met dit probleem laat dit nu niet meer zien. Maar goed, ik heb twee linkerhanden dus kan het helemaal mishebben hoor !

hathü

Welkom, je hebt je al aardig verdiept in de diesel,  als ik instapte en gelijk starte wilde die wel eens weigeren. Start procedure is, instappen ,op contact zetten, gordel omdoen, en dan starten tenminste zo start die van mij altijd meteen.
Veel plezier ermee.

francois

welkom op het forum

maak een paar fotos van de roffel we springen er om

gr

_Bastiaan_

Dank je wel allemaal voor het hartelijke welkom!
Nu ik de diesel heb wil ik hem ook zo snel mogelijk leren kennen zodat ik vertrouwd raak met zijn 'omgangsvormen' :).
@hathü: ik zal eens proberen of wat meer tijd geven helpt.
@alaindjie: goede tip, ik heb geen idee wanneer de pomp+filter voor het laatste vervangen zijn dus dat zou zomaar de oorzaak kunnen zijn.
@FGG: thx, ik ga er eens uitgebreid naar kijken, als ik ze nu 'recht zet' kun je na 10 km rijden ze weer terugduwen omdat ze er weer half uitgetrild/gewaaid zijn.
@Dirk342: ik zal vanavond proberen nog wat foto's te maken, een intro zonder foto's kan natuurlijk niet!
@heutink: Enschede! Daar heb ik nog gestudeerd dus da's voor mij een bekende stad :).

Alaindjie

Begreep van een Volvo kenner dat bij de 850 de brandstofpomp en filter elke 4-5 jr vervangen moeten worden. Hoewel het gaat om een 1993'er benzine, had ik daarmee het probleem dat de auto spontaan wilde afslaan en pas na een paar minuten wilde starten. Daarna kreeg ik de startproblemen bij een warme motor, na vervanging van pomp- en filter (laatste schijnt regelmatig vergeten te worden door niet-deskundige garages) is het probleem geheel verdwenen. Hopelijk helpt dit.... succes !

_Bastiaan_

Dat klinkt hoopgevend, dus daar maar eens naar kijken binnenkort.
De klipperlichten/stadslichten zitten intussen alweer vast, ze waren inderdaad niet goed vastgehaakt.
Bij de APK is er een stadslichtje vervangen (gelijk aan beide kanten vervangen zoals het hoort), maar blijkbaar hebben ze de veertjes dus niet goed teruggezet. Zit weer strak vast nu, thx voor de tips! :)

henry classic v70

Welkom op 't forum Bastiaan, de plaatjes komen eraan begreep ik.....
Heerlijk om met zo'n wagen te rijden, krijg je vast het gevoel bij van had ik het maar eerder gedaan ;D
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

_Bastiaan_

@Henry: inderdaad, het rijdt echt heerlijk!
Vanavond even de vloeistoffen gechecked, was allemaal nog prima, alleen de koelvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof een klein beetje bijgevuld.
Tevens ook maar het gele EGR slangetje afgeknoopt met een afbinddraadje en het roken is al een heel stuk minder geworden! Geen lampjes die gaan branden op het dashboard dus dat blijft voorlopig wel afgeknoopt zitten :).
En dan de foto's!







En ja: we zijn er trots op!  :eusa_dance:

henry classic v70

Da's een heule mooie!! Die peg's staan 'm goed
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

aardigebas

mooie auto (foto's vanaf de parkeerplaats jaarbeurs!) en welkom.

Ik zou zeggen kom naar het oosten, na 10 jaar Utrecht wil ik nooit meer terug!

_Bastiaan_

Dank u :).
De closeup is wel van de mooiste velg, de andere 3 hebben wel stoeprandschade helaas. Maar dat is misschien nog wel door de mannen van Wheelcare te fixen (goede ervaringen mee).
@aardigebas: We gaan inderdaad oostwaarts, de plannen zijn om in Soesterberg een leuk huisje te kopen. Utrecht heb ik wel een beetje gehad nu :).