850 automaat olie in de koelvloeistof???

Gestart door Peter14, 10-07-2010 16:45:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter14

Hallo, mijn 850  2.0 aut. uit '96, slechts 340k op de teller verliest z'n olie, maar nergens is lekkage te vinden. Totdat ik de koelvloeistof controleerde. die is rood/groen! Is het mogelijk dat de ATF olie via de koeler in de radiator terechtkomt??? En wat moet er dan vervangen worden? (Uiteraard de koelvloeistof, maar ook de hele radiator unit incl. oliekoeler?). Daarna flushen?

groeten

Peter

Ludo

De oliekoeler zit verwerkt in de radiator, dat is dus 1 geheel.
Bij vervanging, vervang je dus alles.
Het systeem doorspoelen zou ik wel doen met gewoon water, net zo lang tot je weer mooi helder water krijgt.
Dan pas nieuwe koelvloeistof erin.
Als er echt veel troep in zit/uit komt, is een flushmiddel nog een oplossing.

haasje

Kan het zijn dat ze rode en groene koelvloeistof gemixt hebben?

Gunnar

Warmtewisselaar in radiator kapot, ineens hele radiator vervangen, ofwel een handgeschakelde radiator nemen en ergens een apparte koeler monteren voor de automaat
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Poncke

Citaat van: Peter14 op 10-07-2010 16:45:04
Hallo, mijn 850  2.0 aut. uit '96, slechts 340k op de teller verliest z'n olie, maar nergens is lekkage te vinden.

Sommige auto's verbruiken olie. Is heel normaal. Ik had een 20 jaar oude Mercedes diesel die verbruikte 1 liter op 1000km.

Ik zal eerst eens kijken of er wel echt olie in de koelvloeistof zit. En vraag ook eens na hoeveel olie je auto normaal zou verbruiken.
Sex verstandig, neuk een appel !

Gunnar

Misschien best dat de topicstarter eerst even verduidelijkt welk soort olie de auto verliest.
Motorolie of automaatbakolie,
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Poncke

Citaat van: Gunnar op 10-07-2010 21:11:40
Misschien best dat de topicstarter eerst even verduidelijkt welk soort olie de auto verliest.
Motorolie of automaatbakolie,

Goed opgemerkt :)
Sex verstandig, neuk een appel !

-D©©©L-

En een foto van de koelvloeistof. De tekst is onderstreept, maar het is niet gelinkt naar een foto o.i.d.

Peter14

Dank voor alle zeer snelle reacties! Het gaat dus om de rode ATF olie van de automaat. Tot voor kort was het oliepeil van de automaat altijd goed. (Draaiend getest). Ik heb de auto van de eerste eigenaar en weet zeker dat er nooit rode koelvloeistof is gebruikt. Er is inmiddels al drie liter ATF toegevoegd (draaiend toegevoegd en dan rijdt de automaat prima). Maar die olie verdween in het niets. (Op de brug kon de garage ook niets vinden). Als ik de afgetapte koelvloeistof tegen het licht houdt, zie je een duidelijke rode gloed, dus de kans is groot dat de ATF olie via de koeler in de koelvloeistof terecht is gekomen. Ik wist alleen niet dat dat kon :eusa_wall: De substantie voelt ook heel erg vet aan. In ieder geval niet zoals koelvloeistof hoort te zijn. Ook het niveau in het kompressievat stond boven maximaal. Met flushen bedoelde ik de automaat, want dat is in 340k nog nooit gebeurt. :eusa_whistle: Als ik wist hoe, dan zou ik een img van de vloeistof kunnen toevoegen :eusa_doh: Kortom: dinsdag gaat de auto opnieuw naar de garage en zo te zien moet de hele radiatorunit incl. koeler eruit. (Evt. geschakelde unit met aparte koeler, bedankt voor de tip Gunnar). Al zoekende heb ik op het forum zo'n mankement niet kunnen vinden. (ATF via de koeler in de radiator). Komt dus blijkbaar niet vaak voor? Enig idee wat zo'n radiator met koeler me gaat kosten?

-D©©©L-

Voordat je geld steekt in een nieuwe radiateur zou ik dan eerst eens onderzoeken of er geen water bij de automaatbakolie gekomen is. Hiervoor bestaan testsetjes.
Water bij de ATF kan heel vervelende gevolgen hebben voor de internals van de bak.

Peter14

Je hebt helemaal gelijk! Als er olie in de koelvloeistof zit, dan is de kans dat er koelvloeistof in de olie zit erg groot. Maar als ik door wil blijven rijden met deze auto zal de radiator er toch uit moeten. Maar is het niet zo dat als je daarna de automaat professioneel (laat) flushen, dat dan ook evt. koelvloeistof weg is? Flushen moet toch sowieso, omdat dat in 340k nog nooit gedaan is. In Dronten schijnt een garage te zitten die dat goed kan, voor zo'n €150,-- Eerlijk gezegd vind ik 340k nog geen stand om de auto weg  te doen. :eusa_boohoo: Zelfs de climate control doet het nog prima, zelfs bij deze hoge temperatuur. (Het is nu in Lelystad 30 graden)

-D©©©L-

#11
Informeer maar eens wat de gevolgen op termijn zijn voor een bak die water in de ATF gehad heeft. Als er 3 liter ATF "in het niets" verdwijnt, dan zal er zeker 2,5 liter water de andere kant uitgegaan zijn. Dat is niet een klein beetje.

thuur

De druk in de bak is toch zeker hoger dan die van het koelsysteem? :eusa_think:

Citaat van: Peter14 op 11-07-2010 10:25:57
Als ik wist hoe, dan zou ik een img van de vloeistof kunnen toevoegen :eusa_doh:

Zo: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13191.0.html


Gr ;)

arjen850

Citaat van: thuur op 11-07-2010 16:18:35
De druk in de bak is toch zeker hoger dan die van het koelsysteem? :eusa_think:

Citaat van: Peter14 op 11-07-2010 10:25:57
Als ik wist hoe, dan zou ik een img van de vloeistof kunnen toevoegen :eusa_doh:

Zo: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13191.0.html


Gr ;)

Waar laat je die 3 liter in het koelsysteem? dan moet je potje tot aan de rand vol zitten en meer.. Als dat niet het geval is vind ik de opmerking van marco zeker doordacht..
Want ergens moet die 3 liter olie blijven

Groet Arjen

arjenT5R

druk in koelsysteem te hoog en gaat er via overdruk klepje weer uit  :eusa_doh:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!