Roeten tussen 1600 en 2000 toeren in derde versnelling

Gestart door Ewout Schalkwijk, 05-05-2011 22:24:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

toppertje

ook de mijne roet bij lange na niet zoveel.
deze is ook gechipt,en de egr zit dicht.
ook is de mijne afgesteld door Pul.
kan je dit adres dan ook van harte aanbevelen,ken weinig mensen
met zoveel kennis vwb. de dieselmotoren.

ps.worden je intercoolerslangen wel goed hard als je gas geeft?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: toppertje op 06-05-2011 23:34:08
ps.worden je intercoolerslangen wel goed hard als je gas geeft?

Niet alleen m'n intercooler slangen.... :eusa_whistle:



















Geintje. Geen idee, bij hoeveel toeren test ik dat? Moeten die zo hard worden als een PVC buis? Ik dacht altijd dat zwarte rook met luchtlekkage rond de turbo te maken had.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

toppertje

geef ong. gas tot 3 a 4000 tpm. dan moet de slang redelijk moeilijk
in te knijpen zijn.
zo hard als een......  ;D(plastic buis) word hij niet.
wat ook veel voorkomt is een gescheurde intercooler.
deze scheuren vaak bij de overgang van het koelblok en de boven/onderbak.
meestal is dit wel te zien aan overmatig veel vettigheid(olie).
zweten doen ze overigens allemaal,en hoef je je niet druk over
te maken.

Jack v

Dan hoor je hem ok wel blazen, als hij lek is.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

FGG

Citaat van: Ludo op 06-05-2011 15:24:17
Dus de conclusie is, dat de roetmop van Roger de best afgestelde brandstofpomp heeft?.  :eusa_clap:


Dat zeg jij. Voorbarig.

Mijn diesel is in december toch redelijke herzien door Kleinjan, maar hij roet nog steeds.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

)()()sT

Ja dat komt omdat ie gechipped moet worden  :evil:


;)

macdriver

mijn EGR is niet afgesloten dus ga ik er van uit dat die de boosdoender is.
pomp is afgesteld bij de dealer  maar ik ga zeker een keer naar PUL en nadenken over een chippie en dat ze mijn EGR software matig afsluiten natuurlijk
Mij stoort het overigens niet dat ie roet  ;D ( als vrachtwagenchauffeur zie ik niet anders bij v70 diesels )Het is niet continue en alleen een keer na een lange tijd 1 snelheid te hebben gereden en dan walmt ie 1 keer goed en daana bijna niet

rpakuypers

Citaat van: )()()sT op 07-05-2011 10:36:25
Ja dat komt omdat ie gechipped moet worden  :evil:


;)

Haha, hij blijft leuk .............. maar sinds ik de EGR heb afgedopt roet hij nog minder dan normaal dus dat heeft wel geholpen. Gezien het acceleratievermogen weet ik zeker dat hij
voldoende diesel krijgt. Mijn vorige 945 diesel was in het begin niet vooruit te branden en na een bezoek aan Pul liep die als een trein (zonder kedengedeng natuurlijk). Bleek dat ze de pomp zover hadden dichtgedraaid dat roeten onmogelijk was ............... stevig doorrijden helaas ook !

Groet,
Roger

Ludo

Citaat van: FGG op 07-05-2011 10:15:13
Citaat van: Ludo op 06-05-2011 15:24:17
Dus de conclusie is, dat de roetmop van Roger de best afgestelde brandstofpomp heeft?.  :eusa_clap:


Dat zeg jij. Voorbarig.

Mijn diesel is in december toch redelijke herzien door Kleinjan, maar hij roet nog steeds.

Wat is herzien?.
Een goed afgestelde TDI roet niet.

NinaPaul

Een diesel stoot altijd roet (uitlaatgasstofdeeltjes) uit, dit komt nu eenmaal vrij bij de verbranding.
net zoals:
- uitlaatgasstofdeeltjes (onder één noemer ook wel roet genoemd)
- HC (onverbrande koolwaterstoffen)
- CO (koolmonoxide)
- Nox (stikstofoxide)
- Sox (zwaveloxide)

Maar bij een moderne zie ik helemaal geen roet!
Uitlaatgassen kunnen zichtbaar of onzichtbaar zijn.  Met het blote oog kunnen we stofdeeltjes tot 20 micron zien (ter vergelijking een menselijk haar is ca 70 micron dik).  Dit zorgt regelmatig voor een verkeerde inschatting rond het gevaar van uitlaatgassen.  Bij moderne "schone" dieselmotoren is 90% van de uitlaatgasstofdeeltjes kleiner dan 1 micron.  Erger nog , een moderne dieselmotor produceert 15 tot 35 maal meer fijne stofdeeltjes.

Het zijn net de fijne roetdeeltjes die diep doordringen in onze longen en zich daar vastzetten op de longblaasjes.  Dit heeft zowel op korte als lange termijn gevolgen voor onze gezondheid :

- op korte termijn : acute ademhalingsproblemen, verminderde longfunctie, chronische bronchitis, astma, enz
- op lange termijn :  chronische longaandoeningen, problemen met hart en bloedvaten, verhoogd risico op kanker, enz
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

rpakuypers

#25
Citaat van: Ludo op 07-05-2011 16:23:49
Citaat van: FGG op 07-05-2011 10:15:13
Citaat van: Ludo op 06-05-2011 15:24:17
Dus de conclusie is, dat de roetmop van Roger de best afgestelde brandstofpomp heeft?.  :eusa_clap:


Dat zeg jij. Voorbarig.

Mijn diesel is in december toch redelijke herzien door Kleinjan, maar hij roet nog steeds.

Wat is herzien?.
Een goed afgestelde TDI roet niet.

Helemaal mee eens. Tuurlijk komt er altijd wat uit, zowel zichtbaar als niet zichtbaar maar hevige zwarte pluimen hebben met de afstelling van de pomp te maken of een defecte (of los zittende) slang of intercooler te maken.

Groet,
Roger

NinaPaul

Citaat van: rpakuypers op 07-05-2011 16:49:31
Citaat van: Ludo op 07-05-2011 16:23:49
Citaat van: FGG op 07-05-2011 10:15:13
Citaat van: Ludo op 06-05-2011 15:24:17
Dus de conclusie is, dat de roetmop van Roger de best afgestelde brandstofpomp heeft?.  :eusa_clap:


Dat zeg jij. Voorbarig.

Mijn diesel is in december toch redelijke herzien door Kleinjan, maar hij roet nog steeds.

Wat is herzien?.
Een goed afgestelde TDI roet niet.

Helemaal mee eens. Tuurlijk komt er altijd wat uit, zowel zichtbaar als niet zichtbaar maar hevige zwarte pluimen hebben met de afstelling van de pomp te maken of een defecte (of los zittende) slang of intercoller te maken.

Groet,
Roger

daar ben ik het mee eens
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

toppertje

Citaat van: NinaPaul op 07-05-2011 16:40:12
Een diesel stoot altijd roet (uitlaatgasstofdeeltjes) uit, dit komt nu eenmaal vrij bij de verbranding.
net zoals:
- uitlaatgasstofdeeltjes (onder één noemer ook wel roet genoemd)
- HC (onverbrande koolwaterstoffen)
- CO (koolmonoxide)
- Nox (stikstofoxide)
- Sox (zwaveloxide)

Maar bij een moderne zie ik helemaal geen roet!
Uitlaatgassen kunnen zichtbaar of onzichtbaar zijn.  Met het blote oog kunnen we stofdeeltjes tot 20 micron zien (ter vergelijking een menselijk haar is ca 70 micron dik).  Dit zorgt regelmatig voor een verkeerde inschatting rond het gevaar van uitlaatgassen.  Bij moderne "schone" dieselmotoren is 90% van de uitlaatgasstofdeeltjes kleiner dan 1 micron.  Erger nog , een moderne dieselmotor produceert 15 tot 35 maal meer fijne stofdeeltjes.

Het zijn net de fijne roetdeeltjes die diep doordringen in onze longen en zich daar vastzetten op de longblaasjes.  Dit heeft zowel op korte als lange termijn gevolgen voor onze gezondheid :

- op korte termijn : acute ademhalingsproblemen, verminderde longfunctie, chronische bronchitis, astma, enz
- op lange termijn :  chronische longaandoeningen, problemen met hart en bloedvaten, verhoogd risico op kanker, enz


dit lezende,kom ik tot de conclusie dat wij maar WAT blij
mogen zijn met onze ouderwetse diesels. :eusa_dance:
eigenlijk zouden we dus een milieu-korting moeten krijgen ;D