Alter2 mistlampen (her)inbouwen

Gestart door Peter14, 21-10-2011 01:08:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peter14

850 '96, 2.0 10V aut. Estate
Deze auto heeft vroeger mistlampen gehad. De gaten zitten nog in de bumper. Ik heb een stel mistlampen op de kop getikt en aangesloten, maar ze doen het niet. :eusa_wall: (De lampjes wel, die zijn nieuw :eusa_dance:)
Er schijnen twee verschillende dashboardschakelaars te zijn. Zijn die allebei te gebruiken? Of werkt maar één van beiden? Mis ik verder nog iets, een relais bijvoorbeeld?

gr. Peter

haasje

Je hebt 2 relais nodig, 1 op positie 201 en 1 op positie 213

Peter14

#2
Als Haasje er nou gelijk even bij zegt waar die dingen zitten... :eusa_wall: Het was even lastig zoeken naar relais, die er niet zijn  :evil:
Logisch, want die zijn er natuurlijk uitgehaald toen de originele mistlampen werden gedemonteerd.  :eusa_whistle:
Klopt het dat ik twee relais mis linksonder het dashboard, onder de 211/212? Want die plekjes zijn leeg. En welke moet dan links (onder de 211) en welke rechts?

haasje


Peter14

#4
Ah, geweldig! Nu alleen nog een relaitje 213 op de kop tikken... Gelukkig zijn er net een paar total loss 850 op de sloop bijgekomen.

Overigens niet te geloven: er staat een 850 tussen die frontaal middenvoor op het puntstuk van een vangrail is gereden. De motor 40 graden achterwaarts gekanteld halverwege het dashboard en dan nog gaat de linkerportier gewoon open en dicht :eusa_clap: De bestuurder schijnt met lichte verwondingen zelf uit gestapt te zijn.

Wel zonde van een mooie roffel. :(
Ik heb zelf ook nog even gegoogled (had ik eerder aan kunnen denken :eusa_whistle:) en kom op deze uit (Amerikaanse versie?)
http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/FusesAndCircuitBreakers.pdf

Peter14

Balen! Wel de schakelaar, maar geen relais. Dus mocht iemand die dingen (201 en 213) nog ergens hebben liggen :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray: dan houd ik mij van harte aanbevolen :)

haasje

201 is een standaard "J" relais, 213 is een brug. Beide heb ik volgens mij nog wel liggen.

thuur

Citaat van: haasje op 22-10-2011 22:23:25
201 is een standaard "J" relais, 213 is een brug. Beide heb ik volgens mij nog wel liggen.

Een "J-relais" haal je ook bij iedere automaterialenzaak. Het is een standaard relais waar Volvo een J op heeft laten drukken.

213 maak je zelf met 2 platte stekkers, een stuk dikke draad en evt. wat lijm uit een lijmpistool.


Gr 8)

Peter14

Is dat J-relais één van de drie die naast de 301 zit?
Welke punten moeten gebrugd worden?

snix

Je kijkt op de verkeerde plek. De relais voor de mistlampen zitten onder het trapschot achter het stuurwiel (dus boven de pendalen) Die 201 is een beetje vervelend om te plaatsen, daar kan je niet lekker bij.
Volgens mij zit jij nu in de zekeringenkast te kijken.

Peter14

Jammer, want de plek onder het trapschot is voor de 201 inderdaad héél moeilijk te bereiken. Maar de drie "J's" in de zekeringkast zijn dus ook standaard relais waar Volvo een J op gezet heeft? (Dan kan ik er ééntje meenemen naar de winkel als voorbeeld). Morgen ook maar even kijken op de sloop.
Voor de 213 kan ik  natuurlijk ook een standaard relais openbreken en van binnen doorsolderen. (En de voedingspootjes lossolderen)

Weet iemand al welke pootjes gebrugd moeten worden? Een relais heeft er nl. vier :P: + en - en twee schakelpootjes. Als ik de + en - brug, dan vliegen de zekeringen mij om de oortjes! :evil:

snix

Je kunt de ophanging van die grote stekkerblokken bovenin loshalen, dan heb je wat meer ruimte, ik raad je echter aan hier voorzichtig mee te zijn.
Ik vind dat je veel moeite doet voor die relais. Zorg dat je een goeie krijgt en klaar is peter, nu zit je te klooien en straks maak je nog meer stuk dan alleen zekeringen.
Haasje heeft aangegeven dat hij de relais nog heeft. Ik heb die 213 volgens mij ook nog liggen. De groene versie, weet alleen niet wat die anders is.

Zorg even dat je het mooi voor elkaar maakt.

Peter14

#12
Bedankt Snix, maar maak je geen zorgen een beetje elektronica kom ik wel uit. M'n eerste Volvo (142. 1974) bouwde ik een zelfgemaakte elektronische ontsteking (Elektuur) in.
En deze link naar de (Amerikaanse?) Volvo club is zeer behulpzaam :eusa_dance:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/139817-ghetto-213-jumper/

Met foto's en deze zin: Here's an example for number 3, the Euro style. Get a couple simple 0.250 male spade connectors and 3 inches of wire. I like 14 gauge home electrical wire, solid copper, because it crimps easily and stays in shape (it is stiff):
Moet lukken. Op deze manier kan ik de mistlampen eerst testen en de 213 later vervangen door een originele. Een extra "J" heb ik al en deze moet op  z'n kop op de 201 positie.

groeten,

Peter

Peter14

 :evil: :evil: Met veel moeite de plek voor het 201 relais vrijgemaakt, blijkt ie er nog te zitten :eusa_wall: :eusa_wall: Dus alleen de 213 ontbrak :eusa_shifty:
De mistlampen werken, dus ik kan veilig de winter tegemoet. Keurig apart geschakeld van de dimlichten, want in Nederland mag je nog steeds geen mistlampen tegelijk met de hoofd (dim) verlichting voeren. En alleen bij minder dan 50 meter zicht.
Met dank voor alle tips, want ik wist niet welke relais er geplaatst moesten worden.

thuur