Welke bandenspanning??

Gestart door Eric, 12-03-2003 20:35:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Luc

Ik pomp de banden alleen maar koud op.

17 inch, doorgaans gewoon 2,5 tot 2,7 bar.

Is er nou echt verschil tussen de bandenspanning voor een winterband t.o.v. een zomerband?
Ik tij 's zomers en 's winters op de zelfde maat.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

UserID6342

15" winterwielen op 2.5 bar en 17" zomerwielen op 2.7 bar.  En dadelijk de 16"-ers er mooi tussen in ;D

thuur

Citaat van: Luc op 14-11-2012 17:56:58
Ik pomp de banden alleen maar koud op.

17 inch, doorgaans gewoon 2,5 tot 2,7 bar.

Is er nou echt verschil tussen de bandenspanning voor een winterband t.o.v. een zomerband?
Ik tij 's zomers en 's winters op de zelfde maat.

Ja, een winterband mag gerust een halve bar hoger staan.


Gr :D

veerijder

wat is nu de goede bandenspanning ?

was rond de middag bij een bandenman voor spanning controleren er zat 2,0 in (eind december nieuwe banden gemonteerd) die zette ze op 2,2 gelijk afspraak voor kleine beurt gemaakt vanmiddag
dat werd door een andere monteur gedaan die ging ook weer spanning controleren en zette ze op 2,5
rara wie weet het ?

snix

Citaat van: veerijder op 28-01-2013 22:15:44
wat is nu de goede bandenspanning ?

was rond de middag bij een bandenman voor spanning controleren er zat 2,0 in (eind december nieuwe banden gemonteerd) die zette ze op 2,2 gelijk afspraak voor kleine beurt gemaakt vanmiddag
dat werd door een andere monteur gedaan die ging ook weer spanning controleren en zette ze op 2,5
rara wie weet het ?

2,5 is prima voor onze zware bakken. 2,0 aan de zachte kant. Zelf rijd ik mijn winterballonnen (15") op 2,6 bar. Zomer harder achter. Voor 2,6 achter 2,8. Ieder heeft daar zijn eigen ervaringen mee. Als je het topic even doorleest zal je wel een stuk wijzer worden.

NinaPaul

De bandenman is wss een oudere kerel :D toen bestond het "gel#l" nog niet over het milieu en verbruik. Enkel comfort en levensduur.
Wat veel mensen hier als "te lage" bandenspanning beschouwen is wat fabrikanten in die tijd aangaven als de juiste druk.

Het gewicht van de auto zit aan de voorkant, de banden voor zullen dus hoger (of gelijk) moeten staan dan de achterbanden.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Johann

Ongeveer 2.3 tot 2.6. Voor iets harder dan achter tenzij je de bak elke dag volledig vol hebt dan mag achter wel harder.
Zou bij lege bak niet teveel met hogere spanning achter dan voor gaan rijden. Bij plotselinge lastwissel kan dit wel eens voor verrassingen gaan zorgen.
Op dit moment zet men de banden vanuit milieu overweging doorgaans iets hoger op druk omdat je dan een lager verbruik hebt.

+++t blijft behelpen+++

3.0 rondom
Gaat prima
Geen overmatige slijtage
en het comfort is ook prima
90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, maar ook heel leuk...'
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1

'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium grey

StefanCJ

Met de 18 inch wielen weer 2.8 rondom. Bevalt eigenlijk gewoon goed. Wat me ook opvalt is dat ze (ze= in de garage) het bijna overal anders doen. Ergens deden ze er 2.2 in en ergens anders weer 3.0.

Robert855

Het is door Volvo zelf aangeraden om bij een 850 of V70 Classic vóór 0.2 meer te doen dan achter. om een voorbeeld te geven ik heb voor 2.9 en achter 2.7. dit heeft te maken met de 60/40 gewichtsverhouding van onze auto. Kijkers van Top Gear hebben dit kunnen aanschouwen tijdens de reis van de heren door Afrika op zoek naar het beginpunt van de rivier de Nijl. In deze special gingen alle wagens op een vlot. Jeremy had een BMW 528i touring meegenomen die op het vlot helemaal level stond. toen de Volvo 850R van James het vlot op rolde ging deze aan de voorzijde bijna onder water omdat de Volvo nogal kopzwaar is. Vandaar de iets hogere bandendruk op de vooras.

Luc

Kan ik wel rijmen ja. Motor voorin, achterin niks gewichtichs, lijkt me kloppend.
Toch zet ik ze achter altijd hoger dan voor...
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

tackle

bij het KLPD doen we er altijd 2,7 rondom in. Zomerbanden 1/10e hoger rondom.

Robert855

Citaat van: tackle op 30-09-2013 07:03:30
bij het KLPD doen we er altijd 2,7 rondom in. Zomerbanden 1/10e hoger rondom.
Ik geloof niet dat jullie bij het KLPD nog met 850's rond rijden, dus die vlieger gaat niet op. een V70 heeft toch een andere gewichtsverhouding

Midicijnman

Ben ik nou gek? Het staat toch gewoon aan de binnenkant van het tankklepje?

Robert855

Klopt, maar dat is in kpa of psi, en bij de pomp wordt naar bar gevraagd door het apparaat, dus reden voor verwarring want niemand heeft een omrekentabel bij de hand.