De Volvo's, de Bug en de Mattie(s) van volvobug

Gestart door volvobug, 03-07-2013 19:20:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

volvobug

Citaat van: V70geRwin op 10-06-2019 14:06:03
Mooi werk aan de uitlaat en bussen, ff boren en ze ploppen er zo uit idd, zelf had ik ook veel minder trillingen uit de achteras.

Ben er nog niet mee de snelweg op geweest, maar het zou zomaar kunnen dat je inderdaad minder trillingen hebt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Vulk

Knap werk! Met de uitlaat ben je voorlopig wel klaar denk ik. ;D

volvobug

Ha die uitlaat mag wel weer 20 jaar. Voorste originele uitlaatdeel dat ik nu onder de 10V vandaan heb gehaald laat ik een nieuw flexibel stuk in lassen. Dan kan die er weer onder, degene die ik nu uit een sloper heb gehaald voor de APK zal ook niet meer het eeuwige leven hebben.

Vandaag met de R de snelweg op geweest. Voelt met die nieuwe afstandsbussen toch wel een stuk stabieler in de kont op snelheid  :D. Donderdagmiddag nog twee nieuwe bandjes en 4 punts uitlijning bij Karelsen in Soest en dan moet het voorlopig weer klaar zijn. Lekker binnenkort met de R op vakantie  8)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

diederickvolvo

Citaat van: volvobug op 10-06-2019 12:18:33
660.090 km (10V) en 422.620 km (R)

Het stond al langer op mijn lijstje om eens de afstandsbussen in de achteras te vervangen. Nu deed zich de gelegenheid voor dat diederickvolvo die in Arnhem studeert mij zowel aan de bussen als aan het tooltje kon helpen en heb ik maar meteen even met beide auto's doorgepakt. Plaatjes:









Wat voor mij prima werkte was het volgende. Allereerst de opstelling:



Twee assteunen (met houten blokken) onder de carrosserie zodat de achteras vrij is van de grond. Voordeel is dat als je links wilt vervangen, zet je rechts een krik onder de as en krikt deze omhoog. Daardoor komt hij links van het bevestigingspunt los en kun je de as ook weer gecontroleerd op zijn bevestingspunt terug laten "zakken". En rechts de bus vervangen is links de as opkrikken uiteraard.

Vervolgens zaag ik het randje van het oude rubberen deel even rondom los met een klein beugelzaagje:





Voordeel is dan dat je een recht vlak op het rubber krijgt:



zodat je daar goed met een boor kunt aanzetten om zoveel mogelijk rubber weg te boren:



In de gaten lekker kruipolie spuiten en vervolgens met het tooltje aan de slag:



Let erop dat je het tooltje op de juiste plek in de achteras monteert, er zit aan de onderkant van de as een apart gat waar het tooltje in bevestigd moet worden. Met al deze voorbereidingen kostte het nauwelijks moeite om met het standaard tooltje de vier afstandsbussen te vervangen:



Monteren van een nieuwe bus (geen foto's):
- binnenkant as even goed schoon borstelen en blazen.
- binnenkant as en rubberen deel nieuwe bus insmeren met vaseline (of gelijkaardig spul)
- monteren met tooltje of hamer.

Het tooltje had wat de neiging om naar 1 kant van de bus af te glijden. Dan werd de nieuwe bus niet meer recht in de as gedrukt. Ik kreeg ze er net zo makkelijk in door beurtelings links en rechts op de rand van de rubberen bus te slaan met een hamer een verlengstukje.

Bij de eerste steun is het even zoeken naar de juiste werkwijze. Andere tip was warm stoken met hete lucht föhn of brander waardoor het kunststof deel van de oude bussen zachter zou worden, maar ik vond boren uiteindelijk goed te doen. De andere drie gingen daarmee voorspoeding. En dit karwei kan ik eindelijk afstrepen  :D.

En dan het rijden: bij de R merk ik nauwelijks verschil, bij de 10V des te meer. Die reageert veel directer en nauwkeuriger met name op de kleinere stuurbewegingen. Misschien dat het effect bij de R minder is door het verlaagde onderstel en het feit dat die bussen nog 240k km "frisser" waren.
Afijn, hoe dan ook, in ieder geval een prettig idee dat er verse afstandsbussen in zitten.


Oehhh, nu lees ik het. Leuk verhaaltje, weer eens wat anders dan " De 10V rijdt goed op de action olie, hij moet alleen elk jaar naar de apk " =D
Leuk om de mede-Arnhemmers te kunnen helpen :P

volvobug

Aanstaande vrijdag wordt er een dagje gesleutel met Hengeveld om de klepseals van de R te vervangen.  :eusa_dance:. Heb er zin in .
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

arjenT5R

Citaat van: volvobug op 25-06-2019 12:19:36
Aanstaande vrijdag wordt er een dagje gesleutel met Hengeveld om de klepseals van de R te vervangen.  :eusa_dance:. Heb er zin in .

Ohh mooie klus :) in hoenderloo of in arnhem?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

#937
Citaat van: volvobug op 25-06-2019 12:19:36
Aanstaande vrijdag wordt er een dagje gesleutel met Hengeveld om de klepseals van de R te vervangen.  :eusa_dance:. Heb er zin in .
Ook leuk om te lezen. Lees graag mee .

volvobug

#938
Citaat van: razorx op 25-06-2019 14:22:01
Ook leuk om te lezen. Lees graag mee .

Ze zitten erin, (foto-)verslag volgt! Gisteren met Ilja van 9 's ochtends tot 10 uur 's avonds bezig geweest, wel met ruim tijd voor koffiepauzes en lunch  ;D. Auto rijdt heerlijk, waarschijnlijk vooral omdat we meteen wat brakke vacuumbochtjes en slangetjes vervangen hebben. Maar het voelt in ieder geval goed om te weten dat de seals weer lekker vers zijn en ik heb nog geen blauw walmpje uit de uitlaat gezien vandaag. Ben toch alweer op en neer geweest naar Zwolle om van -D©©©L- een setje nivomats over te nemen voor onder de R.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#939
424.800km Saffron R

Jullie hebben nog een fotoverslag tegoed van de klepsealvervanging, bij deze. Omdat ik de auto toch langere tijd wil rijden en ik me steeds meer begon te generen voor de blauwe wolken  :eusa_shifty: met koude start in de straat of filerijden maar eens een dagje afgesproken met Ilja (Hengeveld) om samen de klus te klaren. Ilja heeft het inmiddels vaker gedaan, heeft de benodigde gereedschappen en materialen liggen dus dat is wel zo handig  :D.

Eerst maar eens wat randzaken demonteren om ruimte te creëren:



Distributie verwijderd en dekselliftdingen geplaatst:



Veel boutjes verwijderen en dan kan de meester himself vakkundig de kop scalperen:



En dan tref je dit aan, best een schoon binnenwerk na 425K km. De pakkingresten moeten nog allemaal verwijderd worden  :-\:



En dan maar gewoon bij het begin beginnen, de eerste cilinder wordt onder handen genomen:



Ilja deed de eerste 12 rubbers terwijl ik braaf pakking zat te krabben, daarna hebben we de rollen omgedraaid en heb ik de laatste 8 rubbers gedaan.
En een paar uurtjes verder bij de laatste cilinder aangekomen:



De laatste klepsteelrubber op zijn plek:



En dat zijn er 20  :angel:



Oude rubbers uitgehard en niet zo'n goede afdichting meer op de klepsteel, kijk en vergelijk oud en nieuw:



Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

#940
Dan door met de voorbereidingen voor de wederopbouw, maar eerst dit: huh, drie nokkenassen?  :eusa_think:



Inderdaad, in allerijl moest er nog een vervangende uitlaatnokkenas geregeld worden. Bij het demonteren zagen we dat de keerring bij de nokkenassensor lekte en er zat een afwijkende bout in om het sensorkapje op de as te monteren. Met nokkenas gedemonteerd was snel duidelijk waar de lekkage vandaan kwam:



Die was serieus bekrast en precies op het loopvlak van de keerring. Vervolgens maar het netwerk ingezet om aan een as te komen: in de Saffronie appgroep oproep geplaatst, diederickvolvo zag dat en heeft volvoservice.eu gebeld, mij daar weer met Dennis in contact gebracht. Die berichtte uiteindelijk terug dat hij een juiste as had liggen. Vrouwlief ingeschakeld om die op te halen en die heeft hem keurig op tijd in Velp afgeleverd. ook weer opgelost.

De R deed dienst als tijdelijk magazijn:



De deksel moest schoon en pakking vrij worden, dus krabben maar:



Krabben, krabben en nog eens krabben:



en als je maar lang en geduldig genoeg krabt en schuurt (geen schuurpapier maar scotchbrite):



ook de kop moest voorbereid worden, dus ook daar krabben maar:



en klaar voor montage:



Nokkenassen erin, grofweg op de juiste timing gelegd en krusas in positie:



en de deksel weer gecontroleerd monteren met het juiste gereedschap:



Verse keerringen erin met zelfgemaakte hulpgereedschapjes:



Distributie weer op tijd en alleen nog alle randzaken monteren;



En alles weer netjes op zijn plek alsof er niets gebeurd is:



En dan het spannende moment om weer te starten. Aanslaan op de eerste tik en meteen rustig lopen: Klik hier voor filmpje  :eusa_dance:


Ben er erg content mee, het is sowieso een prettig idee te weten dat die seals weer goed afsluiten en je kleppen, stelen en geleiders niet verder vervuilen en ik heb geen blauwe walm meer gezien. Ben inmiddels ook weer 1.200 km verder na vervanging en alhoewel nog iets te vroeg, maar een minimaal verbruik af te lezen op de oliepeilstok.  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

425.000 km Saffron R

En na de klepseals heb ik nog een nagenoeg nieuw setje nivomats met veren overgenomen en geplaatst. Man wat maakt dat een wereld van verschil in stabiliteit op de weg.  :o De oude (originele) hebben er ruim 4 ton ondergezeten en dat is eigenlijk veel te lang voor een schokdemper, want dat zijn ze primair.

300 km verder heb ik de voorste remklauwen voorzien van een revisiesetje rubbers en uiteraard alles goed schoon en gangbaar gemaakt. Ik was op zoek naar een vage trilling zo tussen 120 en 140 km/hr in de voortrein die bleef nadat de wielen tot 2x toe gebalanceerd zijn. En alhoewel de zuigers iets bleven hangen was het trillen daarna niet opgelost.

426.200 Saffron R

De draagarmen voor hadden hun beste tijd ook al gehad en om ook die uit te sluiten i.v.m. de trilling deze ook vervangen. Daar wordt het weggedrag nog strakker van en dat is merkbaar, maar de trilling nog niet helemaal weg. Wel iets minder.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Petje af lekker bezig geweest jullie tweeën met best een pittige klus!

volvobug

En de story continues om de trilling te elimineren. Bij Karelsen in Soest hadden ze, toen ik daar terug kwam om nog eens na te balanceren nadat de voorbanden daar vervangen zijn, opgemerkt dat de velgen wat speling hadden op de naaf. Vraag was alleen op dat moment of ze netjes centreerden of dat het aanlegvlak remschijf en binnenkant velg niet geheel zuiver zijn. Dat laatste heb ik eens aangepakt en wat blijkt, ook de alu velgen vervormen na 20 jaar gebruik wel iets zodat een beetje herstel geen overbodige luxe is.

Ik zal proberen het als volgt te illustreren met 1 velg (een Comet) als voorbeeld. Dit is de aftekening van de corrosie op de binnenkant:



Eigenlijk had dat belletje al eerder moeten gaan rinkelen. Je ziet aan het "kleurverschil" al dat er geen gelijkmatige verdeling is, m.n. de lichtere verkleuring vanuit het hart loopt bij het bovenste boutgat niet zover door langs het gat als bij de andere.

Met een vijl ben ik begonnen dat te verhelpen. Hier de eerste resultaten na een paar minuten vijlen, waar de oneffenheden cq. afwijkingen nog steeds duidelijk zijn:



Geduldig vijlen, goed verdeeld dus voortdurend van positie veranderen en "over het hart" blijven vijlen. En langzaam aan wordt het steeds vlakker:



Zorg voor een goede vijl die ook zeker vlak is, dus niet een lichte kromming heeft. En dan met genoeg ellebogenvet krijg je uiteindelijk een mooi vlak:



Als nieuw! Ik heb gisteren twee velgen gedaan en daar een stukje mee gereden, dat scheelde al. Vandaag de andere twee gedaan, niet meer gereden dus ben erg benieuwd morgen. Maar ik heb zeer goede hoop dat het restant trillingen dat er nog was hiermee verholpen is!

En omdat ik het rechterachterwiel onder andere er toch af had, meteen even een nieuwe tankhalsklem gemonteerd. Met name de onderste helft is veelal al weggerot.



Zo. Ik geloof dat ik voorlopig wel klaar ben met de R  :eusa_whistle:


Handtekening? 85011806 en Saffronie.

volvobug

O ja, deze nog, gewoon omdat het kan  8) ;D

Handtekening? 85011806 en Saffronie.