Carterplug verwarring

Gestart door ZC3rr0r, 30-07-2013 10:58:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ZC3rr0r

Hallo medeforummers,

Zoals wellicht bekend rijd ik een Volvo 850 GLT (2.5 20V) alter-1 uit 1992.
Ik wil graag mijn caterplug vervangen bij het verversen van de motorolie (gebruikelijke procedure, toch?) maar ik heb nu al twee keer via Volvo op chassisnummer een plug besteld die uiteindelijk veel te lang blijkt te zijn. De grap is echter, volgens Volvo (VIDA) is er maar één type carterplug voor alle 850 benzineblokken.

Ben ik nu gek? Of zit VIDA fout?

De draad is namelijk overeenkomstig, maar de plug die er nu inzit is bijna 2 centimeter korter.
En ik krijg die langere plug er ook niet fatsoenlijk ingedraaid ???

Als iemand hier meer zicht op heeft hoor ik het graag.

glenfiddich1983

#1
Op zich is het vreemd dat die langere plug er niet fatsoenlijk indraait, het carter is toch niet zo ondiep dat die plug ergens tegenaan komt lijkt me? Is het draad echt wel hetzelfde?

Ik vervang trouwens niet bij elke beurt de plug, is onzin. Om de 3 beurten de plug vervangen is meer dan genoeg. Tenzij je gebruik maakt van zulk slecht gereedschap dat je elke keer de plug molt ;)
Zolang de plug goed is, is hij goed.

Wat je wel elke beurt moet vervangen is het ringetje.
Mocht je een plug met magneet hebben dan moet je hem uiteraard elke beurt even schoonmaken.
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

Jack v

Ik heb ook de korte versie in mn Glt. Boeijke heeft de lange in zn T5 duus verschil zit er wel.
Of het is gewoon oud of nieuw type.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

UserID6342

Klopt, zit idd verschil in.

ZC3rr0r

Vreemd, heeft iemand het partnumber van die korte plug voor me?
Want ik kom er met de Volvo jongens niet uit.

Jeroentjuh

In Vida staat idd maar 1 nummer, de 986833. Er staat tussen haakjes het oude nummer bij, de 978138, maar die is dus gewijzigd in de nieuwe......

ZC3rr0r

Hmmm, dan hebben ze dus bij Volvo gelijk.
Klinkt dus alsof er alleen een lange plug te koop is :(

Kan het kwaad je bestaande plug te hergebruiken en alleen de plugring te vervangen?

twotone

Als de plug er gewoon goed uit ziet lijkt 't mij geen kwaad kunnen. Heb in de 2 jaar dat ik in de garage heb gewerkt nooit een carterplug vervangen ;D (Nu is 2 jaar ook niet bijster veel..)

Jari.
Het oneindige alter 1 project, wie begint daar nou toch aan.. :P

The Demon

Ik vervang nooit de plug alleen de ring, tenzij de kop van de plug rond gedraaid is zodat er geen sleutel of dop meer fatsoenlijk op past.

Bij het GVB draaide we de ring gewoon een keer om en gebruikte die dus 2 keer, ging altijd goed.

Groet,
The Demon.

UserID6342

Is ook allemaal een beetje kraam (sorry, niet naar jou persoonlijk gericht Jorn).  Carterpluggen vervang je alleen maar als ze of beschadigt zijn, of de sleutel niet meer goed past of er een beunhaas mee aan de gang is geweest met tangen e.d.  Verder helemaal nooit.  Met als uitzondering als het tapse carterpluggen zijn, want die moet je om de zoveel tijd wel vervangen.

Die van Volvo dus absoluut niet en alleen een nieuwe pakring (alu) is meer als zat.  Zo doen ze het bij de dealer ook en ik ook al ruim 35 jaar. (Net zoals iedere ander monteur die wat ouder is).  De Volvo maat voor de pakring is 18 mm en die is (meestal) vrij lastig imitatie te verkrijgen, bovendien kost dat alu ringetje ik meen iets van 97 ct.

De pakring is namelijk wat het lekken tegenhoud.

Boeijke

Bruto € 0,95 bij de dealert.
Pas nog 1 gehaald en kreeg em zowaar gratis mee. Dus kost eigenlijk € 0,00

)()()sT

Citaat van: Dirk342 op 30-07-2013 14:57:06
Is ook allemaal een beetje kraam (sorry, niet naar jou persoonlijk gericht Jorn).  Carterpluggen vervang je alleen maar als ze of beschadigt zijn, of de sleutel niet meer goed past of er een beunhaas mee aan de gang is geweest met tangen e.d.  Verder helemaal nooit.  Met als uitzondering als het tapse carterpluggen zijn, want die moet je om de zoveel tijd wel vervangen.

Die van Volvo dus absoluut niet en alleen een nieuwe pakring (alu) is meer als zat.  Zo doen ze het bij de dealer ook en ik ook al ruim 35 jaar. (Net zoals iedere ander monteur die wat ouder is).  De Volvo maat voor de pakring is 18 mm en die is (meestal) vrij lastig imitatie te verkrijgen, bovendien kost dat alu ringetje ik meen iets van 97 ct.

De pakring is namelijk wat het lekken tegenhoud.

Dacht ook al: ik vervang enkel de ring ??? ;D

NinaPaul

Doosje halen bij de automaterialen zaak, kost je ~ 4 euro voor 50.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

MVeldhuis

Volvo pluggen zijn goed, die kun je rustig weer gebruiken tot in het einde der dagen.
Ik ken ze van andere merken dat het echt drama is trouwens, daar zijn ze van chocola lijkt het, en de carters ook.

ZC3rr0r

Citaat van: Dirk342 op 30-07-2013 14:57:06
Is ook allemaal een beetje kraam (sorry, niet naar jou persoonlijk gericht Jorn).  Carterpluggen vervang je alleen maar als ze of beschadigt zijn, of de sleutel niet meer goed past of er een beunhaas mee aan de gang is geweest met tangen e.d.  Verder helemaal nooit.  Met als uitzondering als het tapse carterpluggen zijn, want die moet je om de zoveel tijd wel vervangen.

Die van Volvo dus absoluut niet en alleen een nieuwe pakring (alu) is meer als zat.  Zo doen ze het bij de dealer ook en ik ook al ruim 35 jaar. (Net zoals iedere ander monteur die wat ouder is).  De Volvo maat voor de pakring is 18 mm en die is (meestal) vrij lastig imitatie te verkrijgen, bovendien kost dat alu ringetje ik meen iets van 97 ct.

De pakring is namelijk wat het lekken tegenhoud.


Ik geloof je direct Dirk, maar ik heb het nu eenmaal zo geleerd uit het Fiat handboek destijds. Daarnaast is het  gezien de geringe kosten prima te verantwoorden dat ding mee te vervangen normaliter.

Gelukkig hoeft dat bij Volvo dus niet en heb ik enkel een carterplugring nodig.
Des te beter :)