DOP R

Gestart door blauweroffel, 18-11-2013 22:48:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

blauweroffel

Vorige week heeft Vincent-mk1 een DOP R  AT uit 96 aangeschaft.
Er moet wel het eea aan gebeuren en dat hou ik hier bij in een blog bij voor de lezer  om mee te kijken, commentaar/adviezen te geven....... ;D en kan ik om hulp vragen als ik het niet weet.

Het gaat hier om een ex forumauto van Flip850. (die m in 2009 verkocht heeft?)



phone pic dus sorry....

Aangeschaft met circa 440.000 op de teller, (tandwieltje kapot)
Voor aanschaf nog een nieuwe voorruit in gezet!  :eusa_dance:
Nieuwe voorremmen (schijven en blokken OEM)

De vorige eigenaar heeft hem goed onderhouden maar optisch mankeert er het een en ander aan:

Buiten: koplampwissers kapot, motorkap binnenzijde zit er een zwarte strip los, klein beetje roest ad binnenkant. rechterkapje onder de koplamp zit te laag.
Linkerdeurvanger is gaar, rubber om het rechterachterportier zit los aan de voorkant (bij het linkervoorportier)
Spoiler laat heel veel lak los., klein beetje roest langs de achterrand op het dak (aansluiting met achterklep)
Re achter zit een "poetsvlek: alsof iemand wel heel enthousiast heeft geprobeerd een kras weg te poetsen

er zitten Volans op met enige stoeprandschade, staat  verder wel goed!

Binnen:
Diverse lampjes in dash schakelaars, radio en teller doen het niet, teller telt niet. Armsteun versleten. Stoelen wel versleten op bekende plekken, maar niet door en nog goed te herstellen met leerverf.
ABS lampje gaat branden na een aantal km's (al contact gehad met Thuur)
Bagagerol kapot, gat in het linker tapijt ("linkerhakgat").

Er is bij plusminus 290.000 een andere automaatbak in gezet die toen 150.000 achter de kiezen had (van een forummer, weet even niet meer wie) edit: Sbv

Vincent is druk bezig de geschiedenis van de auto uit te pluizen en zoekt alle rekeningen erbij.

tot nu toe gedaan:
- koplampwissers herstelt
- re richtingaanwijzer vervangen
- bougies vervangen
- ontsteking schoongemaakt
- ABS sensor schoongemaakt (niet geholpen)
- Alle kapotte lampjes vervangen en km tellerwieltje vervangen (die het inmiddels al weer begeven heeft  :eusa_doh:)
- rubberen slang van kvs vervangen (stukje tussen uitlaatspruitstuk en hitteschild)

ruitewissertjes herstellen:

Hier blijkt dat  het rechtermotorretje al een keer vervangen is? Want er is gewoon een stuk uit het kunsstof gezaagd om m er uit te kunnen halen...

daarom werkte t niet:


draad door

woensdag dus nieuwe tellerwieltje plaatsen en een lampje in teller vervangen, heeft verkeerde wattage.
Dan ook nieuwe rotor en verdelerkap en bougiekabels vervangen.


BR

)()()sT

Best bijzonder, een blog bijhouden voor een ander ;D ;)

blauweroffel

Citaat van: )()()sT op 18-11-2013 23:47:19
Best bijzonder, een blog bijhouden voor een ander ;D ;)

Ja, Vincent stelde het voor, en ik dacht waarom ook niet. Ik probeer m te helpen met het opknappen/vervangen van onderdelen en kan altijd tips gebruiken.
Hij kan de blog nog altijd overnemen.

BR

blauweroffel

#3
Vandaag de bougiekabels, verdeelkap en rotor vervangen. De kabels kwamen volgens Vincent uit 1996.....


Er viel me op dat er tussen het spatbord en de  de ecubak een stang zit en die zit los? Geen idee waar die voor dient:


Ook de ABS controller losgehaald en opgestuurd naar Thuur. Wat een priegelwerk om die los te krijgen, heb er zelfs een torxE5 voor aangeschaft.

Het bleek ook dat er in de kabels van de grote stekker van de ABS controller is geknipt en geplakt......??


De electrische bestuurdersstoel vertoont wat speling: je kan m ietsje voorover en achterover kantelen als je er in zit. De stoel er uit gehaald en twee bouten li en re aangedraaid.


Meteen twee nieuwe stekkertjes aan de kaabel voor de stoelverwarming gemaakt. Na de stoel terug te hebben gezet toch nog iets speling. Het lijkt er op alsof deze speling in de tandwielen van de elektromotoren van de verstelling zitten. Deze kunnen heel iets bewegen.

Nu het gerammel van de achterklep aanpakken: deze is al voorzien van het herstelsetje op de bovenste aansluitpunten, maar het lijkt alsof deze in het midden ergens tegen aan rammelt. Erg irritant!

Foto's ja komen er aan, duurt nog ff

BR

elianmars

Citaat van: blauweroffel op 20-11-2013 16:16:15
Er viel me op dat er tussen het spatbord en de  de ecubak een stang zit en die zit los? Geen idee waar die voor dient:
http://i41.tinypic.com/2mxkga0.jpg



BR

Je bedoelt het ding wat je op de foto in je handen hebt? Dat is volgens mij een gedeelte waar normaal gesproken de beugel over de ecu-bak aan vast zit. De beugel ontbreekt dus, blijkbaar.

blauweroffel

Citaat van: elianmars op 20-11-2013 18:44:12
Citaat van: blauweroffel op 20-11-2013 16:16:15
Er viel me op dat er tussen het spatbord en de  de ecubak een stang zit en die zit los? Geen idee waar die voor dient:
http://i41.tinypic.com/2mxkga0.jpg



BR

Je bedoelt het ding wat je op de foto in je handen hebt? Dat is volgens mij een gedeelte waar normaal gesproken de beugel over de ecu-bak aan vast zit. De beugel ontbreekt dus, blijkbaar.

Nu je het zegt, even bij mn eigen T-5 gekeken. Er moet een beugel overheen.
morgen maar eens bij Elferink shoppen.
BR

855T5+

Citaat van: blauweroffel op 20-11-2013 16:16:15
De electrische bestuurdersstoel vertoont wat speling: je kan m ietsje voorover en achterover kantelen als je er in zit. De stoel er uit gehaald en twee bouten li en re aangedraaid.

http://i39.tinypic.com/24ewfmo.jpg
Meteen twee nieuwe stekkertjes aan de kaabel voor de stoelverwarming gemaakt. Na de stoel terug te hebben gezet toch nog iets speling. Het lijkt er op alsof deze speling in de tandwielen van de elektromotoren van de verstelling zitten. Deze kunnen heel iets bewegen.
Ik heb hetzelfde, welke bouten heb je aangedraaid precies, kun je die aanwijzen op een exploded view van de stoel? (zie ergens in mijn blog)
Bedankt bij voorbaat.
Volvo: Mutatis Mutandis

blauweroffel



De zwarte bout midden op de foto, aan de andere kant zit er ok een. Beide kom ik een paar slagen vaster zetten.
Het wiebelen is minder geworden, maar zoals ik al zei, ik heb het idee dat er speling zit op de tandwielen van de stelmotoren.

BR

855T5+

Citaat van: blauweroffel op 20-11-2013 22:28:11
http://i39.tinypic.com/23vmfc1.jpg

De zwarte bout midden op de foto, aan de andere kant zit er ok een. Beide kom ik een paar slagen vaster zetten.
Het wiebelen is minder geworden, maar zoals ik al zei, ik heb het idee dat er speling zit op de tandwielen van de stelmotoren.

BR
Bedankt, ik was die schroeven in iemand anders blog al eens tegengekomen, maar kon niet plaatsen waar ze zaten, zelfs niet toen ik de stoelen plaatste, duh, maar nu dus wel!
Volvo: Mutatis Mutandis

blauweroffel

Hoe heurt t eigenlijk???



of



Ik krijg het groene stuk onder de koplamp niet mooi aansluitend, dus wat noe?

BR

blauweroffel

Zojuist een mail van Thuur: hij had een controller ontvangen zonder afzender erop (alleen postcode en huisnummer... :eusa_think:)

Maar hij zei er bij dat het een controller was vanaf MY 1997? Maar hij zit dus in deze R.......
Zit er daar nou verschil in? En is dat de reden waarom er met de kabelboom is geknoeid?

BR

blauweroffel

Deze week weer ee aantal zaken gefixed.......

Nadat ik de teller had gerepareerd ging het tandwieltje wederom kapot  :eusa_wall:
Bij estateservice een tandwiletje gekocht en weer ingebouwd. Bij het terugzetten van de unit in de auto deed de teller het nog niet en ook de temp meter gaf geen sjoege  :eusa_wall: :eusa_wall:
Dus alles weer uitbouwen: tandwieltje verkeerd gemonteerd en herstelt.

Maar geen idee waarom de temp meter het niet meer doet, ggrr
Uitvoerig bekeken, maar de draadjes van de spoel waren ook gewoon heel. Uiteindelijk bij de sloop een andere tempmeter gehaal en die geplaatst. Bij het verwijderen van de meter bleek het wijzertje erg vast te zitten, klem tegen de tellerplaat, en het asje waar het op zet was krom. Geen idee hoe dat kwam. Andere meter gemonteerd en voor ik alles weer monteerde eerst  de kale km teller geplaatst. Bleek de temp meter in een keer naar links te wijzen :eusa_think: :eusa_think:


Metertje er opnieuw opgezet, motor starten en hij ging op drie uur staan na een tijdje. Na inbouw blijkt dat ie heel iets hoger staat dan drie uur, maar dat laat ik voorlopig maar even zo.

De abs teruggezet, wat een priegel werk,pff, maar deze functioneert ook weer.
Nummer plaat achter goed gemonteerd. Radiolampje in de 802 gesoldeerd (want geen bajonetjes....)
De rechter ruitenwisser blijkt tegen de motorkap aan te komen, dus andere arm er op gezet.
Achterklep gasveren vervangen, klep gaat nu weer mooi open, erg snel zelfs.

tapijt linksvoor vervangen voor andere zonder gat.
stopper in de gordelriem zodat de gesp blijft hangen.
Beugel over de ecukast gezet.
Slangetjes voor koplampwissers vervangen

Nog te doen:
linkerdeurvanger vervangen
linker zonneklep vervangen.

Verder mn eigen SC805 van verse lampjes voorzien, ook onder de display, was even priegelen, maar gelukt en ik heb weer licht. R stuur in de T-5 gezet.

Was een mooi dagje zo.


BR


hertogjan6

Citaat van: blauweroffel op 21-11-2013 16:03:51
Hoe heurt t eigenlijk???

http://i43.tinypic.com/xdf24m.jpg

of

http://i42.tinypic.com/2eozp07.jpg

Ik krijg het groene stuk onder de koplamp niet mooi aansluitend, dus wat noe?

BR
koplamp omhoog kantellen? en die paneel onder koplamp naar binnen schuiven/drukken ??
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

Ewout Schalkwijk

Citaat van: blauweroffel op 29-11-2013 01:01:29
Achterklep gasveren vervangen, klep gaat nu weer mooi open, erg snel zelfs.

Waarschijnlijk geen originele gasveren dus. Pas op je neus en tanden. ;D
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

blauweroffel

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 29-11-2013 16:23:23
Citaat van: blauweroffel op 29-11-2013 01:01:29
Achterklep gasveren vervangen, klep gaat nu weer mooi open, erg snel zelfs.

Waarschijnlijk geen originele gasveren dus. Pas op je neus en tanden. ;D

Weet t niet zeker, maar ze werken prima en de klep kan je halverwege toch "stil"zetten.

BR