Onderhoud en update

Gestart door Mygen, 02-05-2014 18:02:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Mygen

Hallo allemaal.
Ik rijd nu voor het 3e jaar in de groene 2.5d. 50000 km gereden: nieuwe accu, nieuwe voorbanden, gewone beurtjes, geen noemenswaardige reparaties. Gekocht met 329000km op de teller, nu 379000 km. Rijdt heerlijk!

Een paar dingen wil ik verhelpen:

In de winter startte hij slecht, pas na lang wachten met sleutel in contact met grote zwarte wolken wilde hij starten.
Ik vraag me af wat dit kan zijn, nu het warmer is, heeft hij geen last met starten.

Verder trilt het stuur bij 120+. Er zitten twee nieuwe voorbanden op, maar achter zijn de banden oud. Is te wijten aan dit de ophanging, banden, velgen?

Deze twee zaken wil ik graag verhelpen bij de komende trip naar de garage. Ik hoop dat iemand tips heeft.

Michiel
Hoorn

Ewout Schalkwijk

Waarschijnlijk (vrijwel zeker) zijn je gloeipluggen rot. In de oude 'torretjes' hadden die niet bepaald het eeuwige leven.

Banden bekijken en laten balanceren.


Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

RRRRR_Ramon

Trillingen in het stuur kunnen ook veroorzaakt worden door versleten stuurkogels.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Jeroentjuh

Laat de wielen nog eens ergens anders balanceren...

Mygen

Garage heeft auto bekeken en apk gekeurd. Niks mee aan de hand wordt gezegd. Ik houd het in de gaten, trilling is klein maar straks op vakantie misschien hinderlijk. Gloeispiralen zijn ook goed en auto start nu ook prima, hoop dat dit in de winter niet weer terug komt.

Auto van 15 jaar met zo'n zware motor trilt misschien gewoon wat. Volgend voorjaar nieuwe achterbanden.

Ik ben zeer tevreden en beetje verbaasd dat ik eigenlijk vrij goedkoop en zonder problemen deze auto rijd.

Aanschaf: 2250 euro mei 2012
Onderhoudsbeurt en kleine reparaties volvo garage: 850 euro juni 2012
Nieuwe accu: 150 euro oktober 2012
Onderhoud, apk plaatselijke garage: 270 euro mei 2013
2 nieuwe voorbanden: 320 euro juni 2013
onderhoud plaatselijke garage:  550 euro december 2013
apk en nakijken: 100 euro mei 2014

50000 km gereden

vincen tdi

trillingen in het stuur na het balanceren kan ook nog een vuile naaf of een ruim naafgat zijn als het geen originele velgen zijn  ;)
De wereld is rond dus als je lang genoeg onderweg bent kom je elkaar altijd weer tegen :D

cornelis-b

Citaat van: Mygen op 16-05-2014 12:00:52
Garage heeft auto bekeken en apk gekeurd. Niks mee aan de hand wordt gezegd. Ik houd het in de gaten, trilling is klein maar straks op vakantie misschien hinderlijk. Gloeispiralen zijn ook goed en auto start nu ook prima, hoop dat dit in de winter niet weer terug komt.

Auto van 15 jaar met zo'n zware motor trilt misschien gewoon wat. Volgend voorjaar nieuwe achterbanden.

Ik ben zeer tevreden en beetje verbaasd dat ik eigenlijk vrij goedkoop en zonder problemen deze auto rijd.

Aanschaf: 2250 euro mei 2012
Onderhoudsbeurt en kleine reparaties volvo garage: 850 euro juni 2012
Nieuwe accu: 150 euro oktober 2012
Onderhoud, apk plaatselijke garage: 270 euro mei 2013
2 nieuwe voorbanden: 320 euro juni 2013
onderhoud plaatselijke garage:  550 euro december 2013
apk en nakijken: 100 euro mei 2014

50000 km gereden

Boven een graad of 10 maakt hij geen gebruik van de gloeipitten, komt de temperatuur daar onder dan zal je het probleem van slecht starten weer tegen komen. Vervangen dus die dingen.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

triton

En zet je nieuwe voorbanden naar je achteras, als het trillen weg is weet je genoeg.
Het is trouwens beter om de beste banden op de achteras te hebben.
Professioneel raddraaier

Volvo S70

Citaat van: triton op 15-06-2014 13:55:41
En zet je nieuwe voorbanden naar je achteras, als het trillen weg is weet je genoeg.
Het is trouwens beter om de beste banden op de achteras te hebben.

waarom eigenlijk? je hoort weleens dat de beste banden beter op de vooras moeten  :eusa_think:

Auk

#9
Citaat van: Volvo S70 op 15-06-2014 23:05:45
Citaat van: triton op 15-06-2014 13:55:41
En zet je nieuwe voorbanden naar je achteras, als het trillen weg is weet je genoeg.
Het is trouwens beter om de beste banden op de achteras te hebben.

waarom eigenlijk? je hoort weleens dat de beste banden beter op de vooras moeten  :eusa_think:

Omdat onderstuur makkelijker te corrigeren is dan overstuur. Overstuur kun je dus o.a. voorkomen door de beste banden achterop te leggen.

Edit. Typo
Auke
Volvo. for life