Wel of niet Flushen

Gestart door Vidres, 11-04-2016 17:48:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

RoelNL

Ik heb het bij mijn 850 ook gedaan, moet wel zeggen dat alle pakking vernieuwd waren en ik dus niet bang was voor eventuele lekkende keerringen. Het was echt een wereld van verschil. Ik heb een liter ATF in het motorblok gekieperd. De motorolie was warm toen ik de ATF erin gooide. Daarna een half uur tot 3kwartier de motor laten draaien met af en toe gasgeven tot inderdaad die 2500 a 3000 toeren.

Daarna nieuwe olie erin gedaan en gestart. Het was echt een wereld van verschil vond ik qua motor geluid voor en na de flush. Duurde het tikken van de hydraulisch klepstoters voor de flush zeker 10 minuten, nu ging het gewoon na het starten al gelijk voorbij. Bij koude start duurd het 5 seconden voordat ze stil zijn.

Ik raad het aan, maar voorzichtigheid met oude pakkingen kan ik me goed voorstellen.


V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

Vulk

1l ATF is wel stevig denk ik.

stuuraandeverkeerdekant

Is de keuze voor ATF ook gemaakt (door degene die dat gebruikt hebben) omdat je een automaat hebt en dit toevallig toch had staan? Heb zelf een flesje forte klaar staan waar ik ook veel goeds over heb gelezen :)  En heb een handbak dus  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Net wat Leon ook al zegt, beginnen met 250ml en eventueel vermeerderen tot een halve liter wat een beetje afhankelijk is van de vervuiling van het blok. Motor goed warm laten draaien en na een poosje stapsgewijs en rustig het toerental ophogen tot een max van 2500-3000. De motor niet volgas laten razen, maar heel rustig aan.

UserID6342

Eigenlijk niet om eerlijk te zijn, wij spoelden in de jaren '80-'90 al motoren met ATF en toen was er nog niet eens sprake van die andere reinigingsmiddelen.

RoelNL

Citaat van: Vulk op 21-11-2016 11:24:33
1l ATF is wel stevig denk ik.

Misschien wel, maar ik vond het het waard bij mijn auto in iedergeval.

In mijn geval betekende het op dat moment dat er bijna 6 ltr olie in de carter zat waarvan 16% ATF, zoveel is dat niet vind ik. Misschien dat andere mensen daar anders over denken maar dat mag ook gewoon.

Ik vul mijn auto altijd met 5 ltr olie en dan zit die keurig halfvol op de peilstok.
Het is misschien tijdelijk iets te veel olie, al durf ik dat nog te betwijfelen bij mijn auto omdat de oliekoelslangen wel een klein beetje zweten en ik druppeltjes ervan zie onder de auto.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

stuuraandeverkeerdekant

In de handleiding van Forte staat om te beginnen met een koud blok, maar om schade te voorkomen leek mij beginnen met een warm blok ook beter. Dat is dus ook de consensus hier?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Dirk342 op 21-11-2016 11:39:50
Eigenlijk niet om eerlijk te zijn, wij spoelden in de jaren '80-'90 al motoren met ATF en toen was er nog niet eens sprake van die andere reinigingsmiddelen.
Dan heb ik waarschijnlijk een flesje ATF met een ander label erop  ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

Ik begin altijd met een koud blok, maar kan op beide manieren.

Benny850

@RoelNl ; De klepstoters heb je in ieder geval mooi verholpen dan. Ik hoor ze ook soms rond de 10 minuten. Voor de zomer heb ik een flush gebruikt van het merk 5 in 1 en heb dat er 10 minuten ingehad op een stationair draaiende motor. Dat gaf bij mij geen verschil.

Misschien de volgende keer ook ATF gebruiken.

foxtrot1

ik zeg: lekker blijven flushen!!
V70 T5 classic98,AUT, LPi tuned