495615 KMSinds zondag merkte ik dat de S70 soms wat bokte en pingelde, de bougies konden het niet zijn deze had ik net vervangen (originele Volvo bougies) De gas afstelling was ook goed afgesteld maar voor de zekerheid de auto op benzine laten rijden en hetzelfde probleem.
Mijn gedachten gingen gelijk naar een kapotte of lekke Pen bobine (2,4 liter blok) dus via MP kon ik een goed setje gebruikte penbobines overnemen voor 50 Euro (5 stuks ) dan heb ik in ieder geval altijd op voorraad.
Maar hoe kan je zonder uit te lezen weten welke bobine niet goed functioneert ? Ik heb het gevonden door een manier die ik op het internet vond (GB) .
Verwijder de beschermkap je ziet dan de Pen bobines gemonteerd.

Start de wagen, doordat er een bobine niet goed mee komt loopt de motor stationair wat rauw, je hoort dat, en je ziet dat doordat het blok wat schud.
Haal nu terwijl de motor loopt 1 voor 1 de stekkers los van de bobine ( dit kan je veilig doen omdat op de stekker slechts 12 volt staat)
Als je de stekker loshaalt en de motor loopt minder mooi dan is deze bobine nog in orde. Ga zo alle bobines langs tot je een stekker los haalt en de motor blijft hetzelfde lopen. Dat is de cilinder waarvan de bobine niet meer goed functioneert.
Haal de bobine los met een pijpsleutel 10 mm en vervang deze. Start de wagen weer en je zal zien dat motor weer mooi rustig loopt zoals een 5 cilinder hoort te doen.