Auteur Topic: De Spaanse Curry: reconstrucción  (gelezen 115740 keer)

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Het blijft een familiewagen!
Re: De Spaanse Curry: reconstrucción
« Reactie #1275 Gepost op: 26-08-2019 16:31:27 »
De 850 heeft een weekje rust gekregen. De afgelopen week vertoefde ik samen met mijn gezin (en voor eenmaal met mijn ouders en broer) in het Zuiden van Frankrijk. Voor het eerst in 11 jaar niet met de 850 op vakantie, maar met de Toyota. Ik had gedacht om hier een mooi vergelijk tussen beide auto's te maken, maar het verschil tussen beide wagens is zo groot...

De Toyota wint op quasi alle vlak: actieradius, kostprijs, comfort, betrouwbaarheid, ... Enige twee nadelen zijn: minder vermogen en minder ruimte binnenin. Maar eerlijk is eerlijk: van geen van beide ben ik tekort gekomen. Bovendien is het een zaligheid om in alle vertrouwen met de auto te kunnen rijden. Over de hele reis heeft de auto een benzineverbruik gehaald van 1 op 18, dan lach je je helemaal een breuk. Verder is het oliepeilen best saai bij die auto, het peil blijft gewoon op max.

We hebben uiteraard weer een heel aantal uitstappen gedaan. Veel herhaling van andere jaren omdat het voor mijn ouders de eerste keer in die streek was. Wel ben ik voor het eerst de Pont Du Gard gaan bezoeken. Ik moet toegeven dat ik er even stil van werd.

En 's avonds had ik dan telkens dit beeld, ik zou er best aan kunnen wennen.

Verder heb ik mijn collectie vijgen met drie soorten kunnen uitbreiden. ;D

Vandaag heb ik dan de 850 nog eens van stal gehaald. Eerst 125CC ATF toegevoegd aan de motorolie en dan rustig de auto warm gaan rijden. Daarna de olie afgelaten en verse olie en een filter gemonteerd. Voor het eerst kreeg ik het oliefilter niet los, maar een schroevendraaier en een hamer zorgden voor de oplossing.

Morgen ga ik dan opnieuw loggen en samen met Arjen kijken om de narrowband tune te optimaliseren. Al loopt de auto nu al meer dan behoorlijk. Daarna ga ik maar eens kijken wanneer ik tot bij Piet zou geraken om het probleem van het uitvallen verder uit te zoeken.

KIM

• Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 R Estate AT LPI, V70 XC Estate AT LPI
« Reactie #1276 Gepost op: 26-08-2019 17:48:37 »
Doe mij mijn 850 maar hoor.
We hebben op het werk twee Aurissen van twee generaties en beiden met hybridetechnologie. Ik vind het echt vreselijke auto’s.
Met je bestemming ben het dan wel weer eens: mooie plekjes!

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #1277 Gepost op: 26-08-2019 19:29:53 »
Ja, het zijn niet bepaald rijdersauto's. ;D

Benny850

• Lid 500+
  • Offline Offline
« Reactie #1278 Gepost op: 26-08-2019 19:48:02 »
Pont du gard, daar ben ik 2 jaar geleden ook geweest.
855 T-5R 18T

elmarconi

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '99 V70 10V 440 en '06 XC70N 2.5T LPG 426
« Reactie #1279 Gepost op: 26-08-2019 22:51:54 »

Vandaag heb ik dan de 850 nog eens van stal gehaald. Eerst 125CC ATF toegevoegd aan de motorolie en dan rustig de auto warm gaan rijden.
Daarna de olie afgelaten en verse olie en een filter gemonteerd.

Met als hogere doel een semi-flush?
--
Autogas Inside . . .

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #1280 Gepost op: 27-08-2019 09:35:49 »
Met als hogere doel een semi-flush?

Ja. Ik heb de motor twee jaar geleden geflushed met forte en heb sindsdien tussen elke 7 & 10k km de olie gewisseld. Nu een soort van "onderhoudsflush".

Taranis

• Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
« Reactie #1281 Gepost op: 27-08-2019 10:28:05 »
Met welk doel? Olieverbruik verminderen?
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #1282 Gepost op: 27-08-2019 10:28:55 »
Met welk doel? Olieverbruik verminderen?

Nee gewoon wat gemoedsrust. Gewoon goed bijhouden.

Vulk

• Thomas
  • Global Moderator
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #1283 Gepost op: 02-11-2019 08:33:58 »
Gisteren was het 1 november. In België een wettelijke feestdag (Allerheiligen). Iedereen gaat dan lekker hypocriet met een reuzengroot bloemstuk (met nog groter label er aan) naar het kerkhof...  Niet aan mij besteed, ik bezoek mijn overleden dierbaren liever op op een rustig moment.

Maar... dat wil wel zeggen dat het  lekker rustig is op de weg in België dus kon ik gemakkelijk tot in Maastricht rijden.

Ik heb eerst even het interieurfilter vervangen. Het blijft me verbazen hoe snel die dingen blijven vervuilen. Dit filter is anderhalf jaar en 20.000km oud. Mijn auto staat bovendien altijd binnen.

Verder weigert mijn kachelmotor af en toe dienst. Ik had geen goed ECC-paneel meer thuis om te testen dus heb ik maar ééntje genomen uit Thuur zijn voorraad. Daarna was het tijd voor een klusje die al sinds aanschaf op de todo-lijst staat, maar die telkens opschuift omdat er iets tussen komt... (Lees: de 850 doet het momenteel zoals het hoort) : het verwijderen van de sierdorpels om te kijken hoe de dorpels er aan toe zijn qua roest.

De sierstukken zijn er vrij snel af, en dan zie je dit. Vieze stukken dorpel.

In de lijsten zelf lag ook een mooie verzameling drap:

Na wat schoonmaakwerk krijg je dit:

Langs beide kanten één klein oppervlakkig roestvlekje.

De plekjes zijn behandeld en daarna zijn de sierdorpels opnieuw gemonteerd. De instaplijsten moet ik nog terugzetten, deze waren in de auto gekit dus dat wil ik eerst allemaal goed schoonmaken vooraleer ik ze terug monteer. Met de deuren dicht merk je er alvast niets van.  ;D

Op weg naar huis ben ik nog langs een vriendin in Herentals gereden om een druivelaar uit te spitten. Deze gaat hier vandaag de grond in.

Verder heb ik voorlopig weinig te wensen voor de 850. Hij blijft het prima doen op narrowband en ik denk da ik daar voorlopig maar bij blijf. De tune dient nog wat bijgeschaafd te worden, maar onze zeemantuner gaat binnenkort weer varen dus dat moet goed komen.
« Laatst bewerkt op: 02-11-2019 08:39:11 door Vulk »

)()()sT

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V60D3+ | 850 T-5R CY
    • www.joostvdveer.nl
« Reactie #1284 Gepost op: 02-11-2019 08:49:45 »
Toen ik in 2014 de saffron kocht dacht ik: snel die alu. dorpellijsten monteren. Anno 2019 zitten ze er nog steeds niet op :)

Gewoon lekker doortuffen zo.

marc-850

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 T-5R / Nissan Micra / DAF XF106
« Reactie #1285 Gepost op: 02-11-2019 11:05:24 »
Het Spaanse klimaat heeft weinig invloed gehad op je dorpels!

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #1286 Gepost op: 02-11-2019 11:22:34 »
Dat is wel fijn nieuws!

Moet die van mij ook nog steeds eens loshalen (kan je die gewoon los klikken??).

Want het zout seizoen is alweer aangebroken  ??? ??? Afgelopen week draaide ik de autostrade op, hangt er een dichte mist lijkende op brand/rook, het bleef aanhouden totdat ik kilometers verder pas zag dat er een strooiwagen reed (14u in de namiddag, zonnig en 12C buiten ?!?) Snel dat ding inhalen (half gezandzout straalt ... ) en gelijk thuis auto afspuiten, want hij zag compleet wit  >:(

marc-850

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 T-5R / Nissan Micra / DAF XF106
« Reactie #1287 Gepost op: 02-11-2019 11:43:10 »

Moet die van mij ook nog steeds eens loshalen (kan je die gewoon los klikken??).

Die zitten vastgeklikt met speciale kunststof dopjes (iets van 14 stuks per kant). Mijn ervaring is dat je die niet makkelijk eruit haalt, zodat ze niet kapot gaan. Originele nieuwe dopjes zijn belachelijk duur!
Maar je hoort nu steeds vaker dat de dorpels gaan (door)roesten, dus ik zou het zeker eens controleren.

Miyel

• Club lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855 T-5R Black Stone.
« Reactie #1288 Gepost op: 04-11-2019 12:34:12 »
En die kunststof dopjes hebben een borgpennetje in het midden. Het zijn spreidnagels en het pennetje moet er wel eerst uit. Enige optie mijn inziens is ze doordrukken maar dan vallen ze in de holle dorpel en krijg je ze er niet meer uit. (wel als er vuistgrote gaten in de dorpels geroest zijn natuurlijk.. dat is het enige positieve er aan ;) )
Hoe doen jullie dat?

En inderdaad Thomas, die dorpels zijn erg netjes nog! Roest komt alleen van binnenuit bij de onderste afwatergaten, bij de mijne viel het op dat dit vooral bij de middelste 3 zo was. Aan de uitersten zit een wax in de dorpels, en daardoor is het staal zo goed als nieuw daar. Dit gezien bij mijn 850 én de twee V70 dorpels die ik aan gort gezaagd heb.
Moraal van het verhaal; Een behandeling met Tectyl ML (bekend maar niet het best) of een ander vet/wax kan veel ellende voorkomen.

« Laatst bewerkt op: 04-11-2019 12:45:55 door Miyel »
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 MY05 (Gezinsbak)

de geneRaal

• Black stone leerling
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • Er was eens...........
« Reactie #1289 Gepost op: 05-11-2019 10:14:18 »
Die dopjes heeft opel ook,zou ff informeren hoe duur die zijn.
Werkt net zo goed.
Of informeren bij Wurth.
Blackstone under construction