Uitdagende T-Svart

Gestart door Jefff71, 06-02-2018 20:15:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jefff71

2018, Het jaar dat ik mijn 850 T-5R kocht. Ik hoop dat ik daar later met plezier op terugkijk. Ik heb al veel verschillende auto's gehad, en velen daarvan waren Volvo's, maar een T-5R is er wel eentje die ik ooit nog eens wilde bezitten. Het moment was daar toen ik mijn Jaguar X-type diesel weg wilde doen omdat ik er niet meer blij mee was, er flinke reparatiekosten aan zaten te komen en een diesel ook niet meer echt nodig was voor de kilometers. Daarbij, het was niet echt een prettige auto om aan te sleutelen vanwege canbus, inleren en gewoon omdat het geen Volvo was. Dus op zoek naar een Volvo. Een 850 had de voorkeur vanwege de grootte, het feit dat ze niet te oud en niet te nieuw zijn en natuurlijk lekker degelijk zijn. Ik had al goede ervaringen opgedaan met de 850GLE die ik een aantal jaar geleden had gehad maar nu wilde ik wel een snellere versie hebben. Op zoek naar een leuke T5 estate kwam ik opeens een advertentie tegen van een zwarte T-5R estate voor een hele betaalbare prijs. Over het algemeen betekent dat dat het ook niet echt wat is maar ik vind het ook niet erg om er nog geld in te steken. Het zijn redelijk bijzondere auto's en er zijn best veel liefhebbers dus dit lijkt mij ook wel een auto waar je wat geld in kan steken zonder dat je het gelijk kwijt bent. De auto was inderdaad niet echt in goede staat maar ik kon de Jaguar wel goed inruilen dus dat scheelde weer leuren met een auto die niemand echt wil hebben. Dus de koop gesloten en in Januari kon de Volvo opgehaald worden en met een nieuw Nederlands kenteken en een nieuwe APK mee naar Utrecht. De auto is geleverd voor de Duitse markt en in 1998 naar Zweden gegaan. Daar heeft hij tot september dit jaar rondgereden waarna hij naar Nederland is gekomen. Deze info vond ik door het Zweedse kenteken dat nog in de ruiten gegraveerd stond. Via een site kon ik zo een heel stuk Zweedse geschiedenis achterhalen.
Helaas zijn de specifieke T-5R onderdelen niet allemaal meer heel of aanwezig. Als eerste ontbreken de Titans wat wel erg jammer is. Wie weet komen die die nog een keer als de rest van de auto weer in goede staat is. Verder is de bestuurdersstoel erg beschadigd dus daar moet ook wat aan gebeuren. Als laatste zag ik deze week dat er op het stuur ook een stuk alcantara hoort te zitten. Dat stuur ontbreekt dus ook. Wat wel aanwezig is, is die geweldige B5234T5 motor. Wat een fijne motor en wat een mooi geluid! Dat heft voorlopig alle andere ongemakken wel op. Waar ga ik de komende tijd mee aan de gang? (in willekeurige volgorde)

* interieur opknappen.
* rugleuningverstelling weer werkend maken.
* blauwe tunerslampjes uit de schakelaars en kachellbediening. Wie verzint dat....
* tandwieltje kilometerteller vervangen. Deze staat op de onrealistische stand van 234xxx. Is de originele stand niet uit te lezen uit de computer?
* kriksteunen in originele staat terugbrengen.
* motor een grote beurt geven incl. distributie en carterventilatie.
* gasklephuis reinigen.
* automaat laten flushen.
* beschaafdere uitlaat monteren.
* kunststof van de bumpers opfrissen.
* misschien een nieuwe zwarte achterklep scoren.
* ...........

Ik heb hier op het forum al heel wat topics gelezen waar ik wat aan zal hebben en zal proberen deze blog ook van veel foto's en info te voorzien. Iemand tips? Die zijn welkom!

Zo vond ik hem in december:


Thuis voor de deur met mijn andere Volvo:


Andere wielen en achterlichten verdiende hij wel. Wisselen van de wielen maakte duidelijk dat links de kriksteun ontbrak en deze rechts 90 graden gedraaid zat. Klusje erbij.

Ook al even aan het fohnen geweest op de achterbumper. Die is nu weer helemaal mooi donker van kleur. Gekookte lijnolie staat op het boodschappenlijstje.

Deze stoel heeft wel wat werk nodig:

Misschien zelf proberen of een specialist in de buurt van Utrecht zoeken die er wel mee aan de slag wil.

Died850

#1
Ha die T-5R van een handelaar uit Weesp zo te zien ;D. Valt wel mee als ik het zo lees, zag er erg uitgeleefd uit ;). De Propus velgen staan m erg goed, heb je geen Titans voor nodig! succes met in ere herstellen!

Rugleuning is (waarschijnlijk) een makkelijk klusje. Even de bescherming van de kabel inkorten en terug plaatsen en je bent klaar. Moet je alleen de bekleding een stukje los halen.


Jefff71

Goed gezien. Inderdaad in Weesp bij die handelaar gekocht. De auto heeft ook wel veel meegemaakt hoor. Ik verwacht dat mijn lijstje nog wel wat langer gaat worden als ik er mee bezig ga. Maar het is ook hobby, zullen we maar zeggen.

Mathijs.

leuk project, die achterlampen wielen en bumper is al een hele verbetering!

kilometer stand is idd uit te lezen, is genoeg over te vinden hoe dat moet.


beunmaat

Gaaf! Een goede poetsbeurt zou hem goed doen denk ik.

cornelis-b

Leuk dat je de wagen weer in ere wil gaan herstellen alleen het föhnen van de bumpers ben ik geen voorstander van. Heb het een keer uitgeprobeerd op een sloopbumper en het zag er na de behandeling netjes uit maar na een halfjaar in weer en wind werd hij ronduit lelijk. Met Polytrol had je de bumper weer mooi gekregen, door de warmte van de föhn veranderd de oppervlaktestructuur van de bumper.

Succes met je project.    
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Vulk

In dit topic kan je lezen hoe je de kmstand kan uitlezen: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html

Ik ben zeer benieuwd naar de werkelijke stand, want hoe men er in slaagt om een stoel op die manier kapot te krijgen... :o

Jefff71

Dank je voor de link. Ik ben ook erg benieuwd dus ik ga proberen het morgen te doen. Zodra ik het weet zal ik het melden.

Jefff71

#8
Vandaag begonnen met de kilometerstand uitlezen uit de computer. De stilstaande teller wilde ik wel graag gerepareerd hebben. Ook was ik wel benieuwd naar de werkelijke kilometerstand. De teller stond nu stil op 234xxx maar ik had al eerder gezien dat de auto in Zweden te koop had gestaan met een stand van ergens tussen 300.000 en 350.000 kilometer. Ook had ik gezien dat die stand al een jaar of 4 op de teller stond dus ik ging zelf uit van ergens boven de 400.000.  De computer gaf uitslag: 455.002 kilometer heeft deze T-Svart al achter zijn kiezen. Dat verklaard de staat van de bestuurdersstoel (en de auto in het algemeen) ook gelijk. ;)

De teller zoals hij erbij stond toen ik begon:


Kudde elanden in het dashboard:


De kilometerstand hersteld:


Het werkt allemaal weer naar behoren:


Na 455.000 kilometer dus:



Vulk

Mooi dat je hem gelijk goed zet! 2ton verschil is wel niet niks!

Jefff71

Tijd voor een update. De auto heb ik inmiddels bijna 2 maanden maar deze maand heb ik er helaas niet meer mee gereden. Het plan was om een paar weekjes met de auto te rijden om erachter te komen wat er allemaal wel en niet goed was en hem dan uit elkaar te halen voor groot onderhoud. De auto was er echter eerder aan toe dan ik. Terwijl ik nog op zoek was naar een 'tijdelijke' auto voor erbij, vond de 850 dat het tijd was om ermee te stoppen. Op pad met de familie naar het noorden van Friesland begaf de distributieriem het precies bij knooppunt Joure.
In eerste instantie hoopte ik nog even op een weigerend brandstofrelais maar die hoop was snel vervlogen na een blik op de distributie.
De auto was eerder thuis van het weekendje weg dan wij, met dank aan de ANWB.


Geen prettige plek om te stranden.

Gisterenmiddag was een mooi moment om te beginnen met de demontage. Het weer was goed en ik was er aan toe om de schade te bekijken.


Veel vettigheid wat een distributieriem geen goed doet.


Duidelijk gebroken. ;)


Littekens van een traumatische ervaring.

Gedurende de afgelopen weken heb ik echter niet stilgezeten. Via Marktplaats een gebruikte cilinderkop gekocht en deze laten opfrissen bij Van Dam in Leersum. Die ligt vast klaar om gemonteerd te worden.


Mooi spul.

En een stijlvolle (maar dat is natuurlijk persoonlijk) tweede auto zodat de 850 niet altijd klaar hoeft te staan.


Volvo 480ES 2.0i, ook uit begin 1995. Leuk setje toch?

De volgende stap is alles eens goed schoonmaken, krukaskeering en PCV vervangen en dan rustig aan de motor weer opbouwen.


Mathijs.

auw pijnlijk die geknapte riem. moet toch wel erg balen zijn dat dit net voor groot onderhoud gebeurd  :eusa_wall:
maar zo te zien nu alles weer helemaal fris.
hij ziet er iig al een stuk beter uit als toen je em kocht. van de buitenkant dan ;D

jellejas

Ai, dat is inderdaad pijnlijk, maar wel mooi dat je hem weer in orde brengt :).
BRAAAAAAAP STUTUTU

Died850

Ai dat is balen! Hopelijk valt de verdere schade mee.

razorx

Vervelende schade! Maar dit belooft een interessant topic te worden.