Hallo allemaal. Laat ik het ook maar eens proberen; een web blog bijhouden.
Ik ben namelijk een project begonnen wat ik leuk vind om te delen: mijn rode 855 2.0 10v krijgt een nieuw motortje! Ik ben geen ervaren sleutelaar, dus verwacht hier geen hoogstaande how-to verslagen zoals sommige van jullie zo mooi kunnen. Sterker nog, ik zal jullie waarschijnlijk heel vaak om raad vragen
Dus... ik heb in april 2016 een 10v gekocht, mijn eerste auto. Ik heb er zonder bijzonderheden 2 jaar rond gereden, wat ik helemaal prima vond. Cosmetisch het een en ander gedaan, cc ingebouwd en verder niks spannends. Ik was ook niet van plan er veel aan te doen, 126pk is namelijk voldoende toch?!
Maar dan zie je zoveel moois langs komen op meetings e.d... Dan begint het toch te jeuken

een andere auto (2.5T, T5...) kopen wil ik niet, ben behoorlijk gehecht aan mn mooie rode. Dus dan maar een donor auto ophalen! Ik werd getipt door Diederik, een mooie 2.3 T5 sloper te koop. We zijn samen wezen kijken, een motorwissel lijkt goed mogelijk te zijn! 1 week later de V70 2.3 T5 opgehaald bij een mede-forummer, wel een vreemd blok voor in een 850

vandaar de bijnaam: Frankenstein..

En meteen slopen, ik heb twee halve dagen nodig gehad om het blok er uit te krijgen:

Daar staat ie dan, nu rustig kijken hoe verder:

Ik heb een poosje terug ook een kabelboom+ECU van een 850 T5, tellerbak, inlaatspruitstuk, injectorrail+injectoren en wat randdelen opgehaald. Wat nu perfect uitkomt want het donor blok (ME7) moet omgebouwd worden naar 4.3. Wat ik tot zover hier gelezen heb, moet het volgende aangepakt worden:
- VVT vastlassen/blokkeren/...
- Inlaat spruitstuk monteren met mechanisch gasklephuis, evt. poorten matchen
- Ontsteking; penbobines naar enkele bobine
- Diverse sensoren wisselen/aanpassen
- Stuurbekrachtigingspomp wisselen (?)
Ik ga vast nog voldoende tegen komen wat aangepast moet worden. Voor nu is het plan het blok voor te bereiden, alles schoon te maken, onderdelen te verzamelen en veel in-te-lezen. Daarna (als ik er voldoende vertrouwen in heb

) schors ik na de zomer mijn auto en ga ik op m'n gemak alles overzetten.
Hopelijk binnenkort meer! Groeten Wouter