WEBBLOG: Frankenstein 850 project

Gestart door Wouter96, 30-04-2018 12:45:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter96

Achter is ook FK icm apex. En heb alle 4 de achteras rubbers vervangen, zie post eerder op deze pagina. Banden maat is 205/50/R16 dacht ik.
Het volgen van spoorvorming kan misschien samen hangen met versleten subframe rubbers, iemand ervaring met pu inserts?

volvobug

Binnenste en buitenste stuurkogels al eens vervangen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

de Boeing

Ik zeg: subframe rubbers voorkant

Mijn auto had bij aankoop ook super last van spoorvorming volgen, je kon je stuur draaien, de voortrein dacht: lekker spoortje hiero, bekijk het maar...

ondertss heb ik zowat alles vernieuwd maar grote verandering was toch wel door: nieuwe draagarmen en nieuw subframe rubbers vooraan. Heb pas recentelijk ook hele achterkant aangepakt en moet zeggen dat de R nu lekker strak stuurt (voor een 850, een ford focus wordt het natuurlijk nooit...)

Heb wel ook een ipd swaybar voor en achter, die voel je best goed.

Maestro12

En wat is de loadindex van de banden, of je met 78 of 91 rijdt, dat verschil merk je echt (auto gaat 'dweilen' over de banden)
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Wouter96

Citaat van: volvobug op 23-12-2020 14:44:55
Binnenste en buitenste stuurkogels al eens vervangen?

Nee dat zijn nog de originele, zou een goede verklaring zijn van t stuurgedrag, kan ik checken of deze nog goed zijn? Ik voel geen gigantische stuurspeling bij mooie vlakke bochten of bij langzame bochten, ook zien de stuurkogels er nog netjes uit. Ik heb dus de conclusie getrokken dat dat wel goed zou zijn, maar is mss niet de juiste conclusie.

Citaat van: de Boeing op 23-12-2020 14:46:27
Ik zeg: subframe rubbers voorkant

Mijn auto had bij aankoop ook super last van spoorvorming volgen, je kon je stuur draaien, de voortrein dacht: lekker spoortje hiero, bekijk het maar...

ondertss heb ik zowat alles vernieuwd maar grote verandering was toch wel door: nieuwe draagarmen en nieuw subframe rubbers vooraan. Heb pas recentelijk ook hele achterkant aangepakt en moet zeggen dat de R nu lekker strak stuurt (voor een 850, een ford focus wordt het natuurlijk nooit...)

Heb wel ook een ipd swaybar voor en achter, die voel je best goed.

Denk je dat ik het zelfde effect kan berijken met van die IPD inserts? of is dat aan ''lapmiddel'' als je rubbers zelf mss niet de beste meer zijn?

Wouter96

Citaat van: Maestro12 op 23-12-2020 14:48:50
En wat is de loadindex van de banden, of je met 78 of 91 rijdt, dat verschil merk je echt (auto gaat 'dweilen' over de banden)

Load index 94 en snelheidsindex w, volgens de banden gids een band voor ''exotic sportscars'' haha. 

Wouter96

Wat betreft het zenuwachtige sturen, je portemonnee er tegenaan gooien werkt altijd. Nieuw setje wielen met redelijk goede banden gekocht, nog helemaal goed in de poedercoat en maar 1 wiel heeft wat oppervlakkige stoeprand schade. Plaatje bij t praatje:



Er liggen Michelin pilot sport 4 onder met nog zo'n 4-5mm profiel. Helaas wel 205 breed op een 7.5J wiel, zodra ze versleten zijn komen er 215 breed op. Maar dit geeft echt al een behoorlijk verschil in rijden, het viel me vooral op hoeveel lichter de comets zijn dan de 16inch imitatie wielen.

de Boeing

Staan hem goed!!

205 moet normaal gezien nog strakker sturen omdat dit de maat is waarop deze verlegen ooit zijn op ontworpen... Banden met hoge load index of versterkte zijwangen zijn meestal ook stugger (en zwaarder! door extra staaldraad erin). Ik rij nu met 215 45 R17 87V en dat bevalt goed (meer comfort dan de 91V)

Mijn ervaring is meestal wel dat grotere velgen meestal ook garant staat voor zwaardere wielen (best zo laag mogelijk houden wegens onafgeveerd gewicht)

Heb zelf geen ervaring met subframe inserts, maar als het de beweging beperkt zal het zeker wel wat effect hebben, nieuwe rubbers zullen uiteindelijk de beste oplossing zijn (eventueel XC90 subframerubbers als het nog stugger moet)

Wouter96

Dankjewel :)

Goede tip van die xc90 rubbers. waarschijnlijk dat ik voor die paar tientjes eerst eens de inserts probeer, scheelt een hoop werk. Uiteraard krijgen jullie te horen wat mn bevindingen zijn. Eerst even genieten van de nieuwe wielen, het volgen van spoorvorming blijft maar t stuurt echt vele malen beter.

Wouter96

Uiteindelijk er voor gekozen om pu inserts in de subframe rubbers te plaatsen, de gene van estate service. Dat in combinatie met 17inch maakt dat ie veel lekkerder stuurt, ik weet niet zeker hoeveel de inserts hebben bijgedragen omdat ik nog weinig op 17inch had gereden. De combi is iig goed. Klein beetje meer motor-trillingen in het interieur maar dat vind ik niet erg.

Echter moet er wat te zeuren blijven, namelijk dat het stuur erg ''zwevend'' voelt op snelheid (120+) en bij spoorvorming. De stuurstangen lijken spelingsvrij dus ik verdenk het stuurhuis, ik moet dus een keertje de moed verzamelen om het stuurhuis te vervangen. Ik heb nog een jong gebruikte TRW liggen, alleen staat het wel laag op de prioriteiten lijst.

volvobug

Is de auto recent uitgelijnd, wellicht heb je iets te weinig toespoor?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

V70geRwin

#116
Bedenk wel dat als je van 205 naar 215 gaat de band weer meer gaat trekken naar spoorvorming.

Zelf net de winterbanden er onder gezet en van 215 naar 205 en dat merk je dan toch direct door minder te trekken.

Die Ps4 zijn wel top banden hoor. Heb ze nu in 215 maar ga volgende zomer naar de originele 205 maat.

Wouter96

#117
Citaat van: volvobug op 13-01-2021 10:54:31
Is de auto recent uitgelijnd, wellicht heb je iets te weinig toespoor?

Ja goed dat je er over begint! Nog niet aan gedacht.

Hij is recent uitgelijnd, alles keurig binnen specificaties, maar ik twijfelde direct al of ik hem niet nogmaals weg ga brengen. Ik heb de jongen van de locale banden service moeten uitleggen waar je de achteras stelt en dat het zeker weten NIET een starre achteras is. Daarna had ie alles keurig gedaan, maar t is absoluut geen ervaren uitlijner geweest. 2 jaartjes terug heb ik de volvo laten uitlijnen bij Mario van Karelsen (soest), hele leuke kerel die zelf ook een p80 rijd (dacht een s70 T5). Hij had achter veel meer toespoor (net op het randje van spec) en voor veel minder toe spoor (buiten spec), toch reed de auto toen erg prettig. Mss de moeite waard hem te laten uitlijnen voordat ik t subframe ga laten zakken. 

Citaat van: V70geRwin op 13-01-2021 10:58:24
Bedenk wel dat als je van 205 naar 215 gaat de band weer meer gaat trekken naar spoorvorming.

Zelf net de winterbanden er onder gezet en van 215 naar 205 en dat merk je dan toch direct door minder te trekken.

Die Ps4 zijn wel top banden hoor. Heb ze nu in 215 maar ga volgende zomer naar de originele 205 maat.

Merk je verschil qua grip? Ik heb toch wel redelijk snel wielspin.

V70geRwin

Denk dat het verschil in grip discutabel is, met een minder brede band heb je meer kg/cm.
Daartegenover vind ik het verschil in spoorgevoeligheid groot, de weg hier naar het volgende dorp kent behoorlijk spoorvorming en kan het dus goed merken.

Maar spinnen kan je meer beperken met je onderstel, veren, dempers, veerpootbrug en ultiem een sper diff natuurlijk.
Al is het met voorwiel aandrijving en een beetje vermogen gewoon lastig, zeker op het binnenste wiel.                     

volvobug

Citaat van: Wouter96 op 13-01-2021 11:08:32
... Mss de moeite waard hem te laten uitlijnen voordat ik t subframe ga laten zakken. ...

Als het subframe los gaat is uitlijnen daarna weer sterk aan te bevelen zo niet noodzakelijk.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.