Denk dat het verschil in grip discutabel is, met een minder brede band heb je meer kg/cm.
Daartegenover vind ik het verschil in spoorgevoeligheid groot, de weg hier naar het volgende dorp kent behoorlijk spoorvorming en kan het dus goed merken.
Maar spinnen kan je meer beperken met je onderstel, veren, dempers, veerpootbrug en ultiem een sper diff natuurlijk.
Al is het met voorwiel aandrijving en een beetje vermogen gewoon lastig, zeker op het binnenste wiel.
Met een brede band heb je minder kg/cm^2, kg blijft het zelfde oppervlakte neemt toe

Een docent op mijn wtb opleiding had altijd de volgende uitleg: statische wrijving is onafhankelijk van het oppervlak, alleen van materiaal combi en normaalkracht (dus ook onafhankelijk van kg/cm^2). Zodra je geen wielspin hebt mag je het in principe beschouwen als statische wrijving (band beweegt niet t.o.v. asfalt als je op t raakvlak kijkt), dus maakt t oppervlakte van de band niet uit. Dynamische wrijving wordt groter met groter oppervlakte, dus bij wielspin, glijden door bochten,..., heb je baad bij een grotere band. Het is waarschijnlijk enorm versimpeld van wat er echt achter schuilt.
Edit: dit is natuurlijk theoretisch geneuzel. Als ik jou ervaring zo hoor overweeg ik gewoon bij 205 te blijven. Het volgen van spoorvorming is erg onprettig
Als het subframe los gaat is uitlijnen daarna weer sterk aan te bevelen zo niet noodzakelijk.
Het zweverige had ie al voor de inserts en heb niet alle bussen tegelijk los gehad, 1 voor 1. Maar idd, de uitlijning ga ik mss eerst laten checken.