Auteur Topic: Giuliano de blauwe C70 2.0 t5 restauratieblog  (gelezen 3757 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miyel

  • Club lid
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Geslacht: Man
  • 855 T-5R Black Stone.
Re: De blauwe Diva C70 2.0 t5 restauratieblog
« Reactie #45 Gepost op: 07-04-2021 06:45:10 »
Het expansie ventiel zit niet op de pomp maar in een leiding die langs het blok naar het dashboard loopt.
Als je zekerheid wilt en het airco systeem heeft lange tijd niet gewerkt zul je alles moeten  vervangen. De afdichtingen worden soepel gehouden door het koelmiddel en het smeermiddel. Geheid dat de airco specialist hem anders afvult en een (paar) maand later kun je opnieuw omdat het systeem leeg gelopen is.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

volvobug

  • Wat anderen bedacht hebben moet ik op z'n minst kunnen begrijpen!
  • Lid 1000+
  • *****
  • Online Online
  • Berichten: 5467
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5 10v '97 LPi & V70R FWD AUT Saffron '98 LPi
    • Volvo foto album
Re: De blauwe Diva C70 2.0 t5 restauratieblog
« Reactie #46 Gepost op: 07-04-2021 11:04:50 »
Het expansie ventiel zit niet op de pomp maar in een leiding die langs het blok naar het dashboard loopt.
.....

Hier https://volvo850forum.nl/index.php/topic,65248.msg1613665.html#msg1613665 kun je zien waar de orifice in de leiding zit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Stefan

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Geslacht: Man
Re: De blauwe Diva C70 2.0 t5 restauratieblog
« Reactie #47 Gepost op: 07-04-2021 21:31:19 »
Dank je voor deze info ;) kost idd wel wat, maar dan heb je ook wat. Dit is beter dan origineel denk ik (mits goed gemonteerd natuurlijk) en goedkoper dan originele slangen. En dan ben je ook van die flimsy aansluitingen op de koeler af  :eusa_hand:

En bedankt voor je aanbod, maar ik heb ook een alu radiateur, met schroefnippels in de oliekoeler. In het topic van Jur staat dat hij met 1 meter slang uit kwam, 260mm onder en 800mm boven, jij hebt 1,5 meter gebruikt?
Heb je wel genoeg "vlees" in het thermostaathuis om fatsoenlijk draad te kunnen tappen?
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Zoepertje

  • Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 40
  • Je mag mij ook Koen noemen hoor....
Re: Giuliano de blauwe C70 2.0 t5 restauratieblog
« Reactie #48 Gepost op: 10-04-2021 14:20:33 »
Miyel en Volvobug, bedankt voor jullie reacties. De plaatjes uit het webdagboek van Volvobug maken veel duidelijk.
Het plan is waarschijnlijk als volgt over een paar maanden (voor het echt warm wordt);Ik laat mijn verdamper zitten, aangezien deze waarschijnlijk nog dicht is en ik mijn dashboard er liever niet uit wil halen  :eusa_shifty:
Dan vervang ik de aircocompressor, condensor, droger en expansieventiel met alle dichtrubbers. Dit kost nu wat meer maar is waarschijnlijk op de lange termijn de meest efficient.

Dank je voor deze info ;) kost idd wel wat, maar dan heb je ook wat. Dit is beter dan origineel denk ik (mits goed gemonteerd natuurlijk) en goedkoper dan originele slangen. En dan ben je ook van die flimsy aansluitingen op de koeler af  :eusa_hand:

En bedankt voor je aanbod, maar ik heb ook een alu radiateur, met schroefnippels in de oliekoeler. In het topic van Jur staat dat hij met 1 meter slang uit kwam, 260mm onder en 800mm boven, jij hebt 1,5 meter gebruikt?
Heb je wel genoeg "vlees" in het thermostaathuis om fatsoenlijk draad te kunnen tappen?

Het syteem met AN-fittingen is veel robuuster dan die originele ellende. De maten in Jurs topic kloppen heel redelijk. Ik heb de onderste slang iets langer gemaakt zodat deze zich iets verder wegduwt van de krukaspoelie.
Ik heb niet precies gemeten hoeveel slang ik over had, maar je kan beter te veel hebben dan te weinig...  :angel:
Ik bedoelde dat ik nog een extra thermostaathuis had liggen waarin je de gaten zou kunnen tappen als voorbereidend werk.
Mijn thermostaathuis was al getapt door diegene waar ik deze van gekocht had. Maar dit wil prima. Zoals je kunt zien zitten daar de fittingen veel dieper in gemonteerd dan aan radiator kant.

Taranis

  • Ik ben eco-moe.
  • Lid 1000+
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 12761
  • Geslacht: Man
  • '11 XC70 D5 AWD, '00 C70 2.4t conv.
Re: Giuliano de blauwe C70 2.0 t5 restauratieblog
« Reactie #49 Gepost op: 12-04-2021 12:00:01 »
Wat een geweldig blog om te lezen :eusa_clap:  Keep up the good work :D

Die oliekoelerslangen verdienen haast een sticky :)

Ik zet er voor mezelf nog een bij:
Kan ik mijn wederhelft blijven overtuigen van t nut van deze auto..... :eusa_whistle:

Is dat nodig dan? 1x een middagje toeren met het ding en ze is er zo wijs mee dat ie echt nooit meer weg mag 8)
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

rjverbrugh

  • Lid 100+
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 327
  • V70R | T5-R DOP
Re: Giuliano de blauwe C70 2.0 t5 restauratieblog
« Reactie #50 Gepost op: 12-04-2021 12:28:36 »

Het plan is waarschijnlijk als volgt over een paar maanden (voor het echt warm wordt);Ik laat mijn verdamper zitten, aangezien deze waarschijnlijk nog dicht is en ik mijn dashboard er liever niet uit wil halen  :eusa_shifty:
Dan vervang ik de aircocompressor, condensor, droger en expansieventiel met alle dichtrubbers. Dit kost nu wat meer maar is waarschijnlijk op de lange termijn de meest efficient.



Als je al zoveel vernieuwt, zou ik niet het risico nemen met die verdamper en ook het dashboard eruit halen.  Ik heb het zelf 4 jr geleden gedaan, het is even wat werk, maar heb er geen dag spijt van gehad. Tevens kun je dan gelijk even makkelijk checken of je kachelradiateur nog goed is, en de ophanging van je dashboard zelf. Heb er toen een dag over gedaan.