Auteur Topic: “De Groene Bij” - 855 T-5R AT g3 van Jankooo  (gelezen 3963 keer)

Gijsbert-5, discovery en 1 gast bekijken dit topic.

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
Re: “De Groene Bij” - 855 T-5R AT g3 van Jankooo
« Reactie #45 Gepost op: 05-06-2020 22:56:06 »
Betreft het net niet helemaal lekker lopen van het blok de laatste tijd: veel over opgezocht hier op het forum en veel over lopen beredeneren wat het kan zijn.
Goed om te weten is dat er GEEN lambda / storingslampje gaat branden op dash. Na uitlezen alleen foutcode A2 - 414 = Boost pressure regulation. Dit zou veroorzaakt kunnen zijn doordat ik eerder de wast gate actuator tijdelijk strakker had gezet wellicht?? In ieder geval kan dit m.i. niet iets te maken hebben met met net niet lekker lopen van het blok.

Dit is natuurlijk advies wat wijs is om op te volgen en ga ik ook zeker doen (dank!):
op de foto van de beide luchtfilters is de bobine zichtbaar. Ook zie je al aardige witte aanslag, dus die zou ik vervangen.
Toch heb ik het gevoel dat het evengoed / tevens iets anders is. Ik neem jullie graag mee in mijn gedachtenkronkels en ben benieuwd wat jullie er van denken.
Bij een minder wordende bobine zou ik eerder verwachten dat er af en toe een vonkje gemist wordt en dat dat soms beter en soms slechter is. En laat dat nu niet zo zijn. Hij loopt cryptisch gezegd heel regelmatig onregelmatig :-) Dus de hele tijd, ongeacht omstandigheden net niet helemaal lekker. Je voelt het gewoon. Iets minder soepel, iets meer trillingen, iets meer lawaai. Alleen bij gaspedaal flink intrappen gaat ie nog steeds als de brandweer. Het is ook niet zo slecht dat ie op 4 van de 5 cilinders loopt. Eén voor één de injectiestekkers lostrekken levert veel slechter lopende motor op. En in brandstofsysteem zit het niet gezien er nul verschil is op benzine of gas.
Het moet ontsteking gerelateerd zijn of iets in het blok zelf ( 1 cilinder minder compressie?) of de ECU krijgt verkeerde info / verwerkt deze niet goed.
- Betreft ontsteking: bougies leken nog prima, sowieso alle 5 zelfde beeld. Verder bougiekabels en rotor - verdelerkap nog recent. Alleen bobine dus op nominatie.
- Betreft blok zelf: zou kunnen zijn, alleen verwacht ik dan weer niet dat ie bij flink gas geven gewoon nog even hard trekt als eerder.
Ook vacuumslangetjes al eens nagelopen en flink lopen spuiten met remreiniger en geen enkel effect.
- Betreft ECU foute info: Nieuwe (originele) temperatuurzender had ik al klaarliggen en leverde geen verschil op na inbouw. Andere input die gemakkelijk fout signaal kan geven als ik het goed heb: Lambda en LMM. Lambda sws al beetje verdacht gezien een vorige eigenaar er al eens een losse massadraad aan heeft gezet welke verbonden is met de bak.

En nu word ik inmiddels helemaal gek (nou ja bijna) van alle info hier over lambda's en welke versie het beste te bestellen. Duidelijk is dat ik er goed aan doe origineel te nemen,wat gelijk staat aan Bosch. Ik vind alleen de originele incl juiste stekker: https://www.estateservices.nl/lambdasonde-850-s70-v70-xc70-c70-20v-voorste-bosch.html wel een heel stuk duurder (minstens x2) dan de universele Bosch: https://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1149529
- Vraag 1: Is de laatstgenoemde even goed als de versie met juiste stekker (los van wat extra werk)?
- Vraag 2: Zijn dit sws wel de juiste lamba versies?
- Vraag 3: Wat is jullie mening over bovenstaande gedachtengang en waar komen jullie op uit als meest logisch verklaarbare oorzaak?
BVD voor het meedenken!

Stefan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 05-06-2020 23:38:21 »
Ben zeker geen expert, maar die lambdasonde ziet er niet fris uit.....
Wat gebeurt er als je die massakabel los haalt?  :eusa_think:
is dit wat: https://carpartsdeal.nl/BOSCH-BOSCH-0%20258%20005%20097?gclid=EAIaIQobChMIibLct9Dr6QIVTud3Ch0O7Q69EAQYAyABEgIIIvD_BwE
Stekker lijkt ok, wel ff checken!
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

freefall

• pro beun tuner
  • Lid 500+
  • Offline Offline
  • Nee
« Reactie #47 Gepost op: 06-06-2020 08:15:55 »
Laat desnoods bij 1 van de forumtuners een ecu prepareren met logfunctie. Daar kun je al een hoop info uithalen.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT for sale sold
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT Meisje

i beun, therefore i am

Dionvr

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 06-06-2020 19:07:02 »
Wat is de staat van je TCV? Als die niet goed werkt lijkt het me dat je ook 414 kunt oproepen, al blijft het gokken natuurlijk.

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • I've got propane running around my brain!
« Reactie #49 Gepost op: 06-06-2020 19:49:06 »
Denk eerder aan verrotte vacuum slangies
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 06-06-2020 20:09:47 »
Ben zeker geen expert, maar die lambdasonde ziet er niet fris uit.....
Wat gebeurt er als je die massakabel los haalt?  :eusa_think:
is dit wat: https://carpartsdeal.nl/BOSCH-BOSCH-0%20258%20005%20097?gclid=EAIaIQobChMIibLct9Dr6QIVTud3Ch0O7Q69EAQYAyABEgIIIvD_BwE
Stekker lijkt ok, wel ff checken!
Laat desnoods bij 1 van de forumtuners een ecu prepareren met logfunctie. Daar kun je al een hoop info uithalen.
Dank voor de suggesties, ik ga morgen bij een behulpzaam forumlid in de buurt langs, hij heeft een bijna nieuwe lambda voor me én we gaan een rondje met een ECU met logfunctie rijden. Info wordt hier uiteraard gedeeld!

Wat is de staat van je TCV? Als die niet goed werkt lijkt het me dat je ook 414 kunt oproepen, al blijft het gokken natuurlijk.
Zou best kunnen dat die niet top meer is, hoe controleer ik dat? Het is wel zo dat als ik eens gaspedaal flink intrap en turbodrukmeter tot de max gaat en dan opeens van het gas af, dat ik de wastegate duidelijk kan horen “zwabberen”. Tenminste lijkt me dat het de waste gate dan is…

Denk eerder aan verrotte vacuum slangies
Zal de boel nog eens goed nalopen straks.
Bedankt allemaal zover voor het meedenken!

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 06-06-2020 20:17:49 »
Meestal is er met de tcv's niet zoveel mis... ;D

Brakke slangen of slechte tuning komt vaker voor.

Oh universele bosch lees ik net.. Niet doen slecht plan werkt niet!

Originele juiste sonde is een tientje of 5 a 6 in duitsland.
« Laatst bewerkt op: 06-06-2020 20:27:52 door arjenT5R »

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 07-06-2020 19:54:54 »
Vandaag bij errie96 geweest en een zgan originele lambda gemonteerd. Geen spijt van maar merk geen verschil.
Verder vacuumslangen rond de TCV vervangen, al leken deze nog best ok. Geen effect.
Plan was verder een ECU met logfunctie erop te gebruiken en een rondje te rijden. Dat ging niet eenvoudig. Ik ben me ondertussen nog aan het inlezen in deze materie op https://m44.fandom.com/wiki/M44_Wiki en uiteraard topic: Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd. Prachtig.

Gezien ik een automaat heb, hebben we de 607_xxx ingeladen, echter wilde deze niet loggen. Ook op een andere ECU niet.
Dan maar de handbak versie proberen, de 608_xxx gebruikt (wrsch de bovenste) waarbij Erjan de injectors heeft angepast naar oranje.
Rondje gereden en gelogd. Hij liep eigenlijk net zo als met originele ECU. Alleen werd de turbo druk na 1x naar 3/4 te gaan daarna telkens terug geregeld tot max halverwege de schaal op de drukmeter. En voelde als erg veel minder vermogen... Ik weet dat mijn ECU getuned is, echter kan me niet goed voorstellen dat het zo "langzaam"hoort te gaan in een originele setup... Maar goed daar ging het niet om, het ging om het loggen en of we daar bruikbare informatie uit kunnen halen.

Bij deze een link naar de logfile: https://we.tl/t-xij2V1HtLa 

En een willekeurig screenshot:

Wellicht kan iemand hier zijn ervaren oog er eens over laten gaan? BVD!!
Ik wil het zelf ook gaan snappen, maar moet me eerst nog even flink inlezen....

« Laatst bewerkt op: 07-06-2020 20:29:11 door Jankooo »

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 07-06-2020 22:41:57 »
Als je een gechipte T5 gewend bent dan valt originele software heel erg tegen ja... Je had me best mogen appen oid voor een logbare 607 bin hoor dat is geen probleem.

Klinkt dus toch alsof jou chip roet in het eten gooit als ie verder netjes regelt op de andere ecu.

Met een handbak bin in een automaat rijden is niet zo goed voor de at maar dat had je vast zelf ook bedacht ;D

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 07-06-2020 23:12:30 »
Als je een gechipte T5 gewend bent dan valt originele software heel erg tegen ja... Je had me best mogen appen oid voor een logbare 607 bin hoor dat is geen probleem.

Klinkt dus toch alsof jou chip roet in het eten gooit als ie verder netjes regelt op de andere ecu.

Met een handbak bin in een automaat rijden is niet zo goed voor de at maar dat had je vast zelf ook bedacht ;D

1. De logbare ECU is er weer uit en bij rechtmatige eigenaar gebleven, maar als problemen aanhouden goed te weten dat je een 607 kan regelen. Ik PM je!
2. Ik heb het niet duidelijk gemaakt in mijn post, maar hij loopt 0,0 beter op de bin in de 4,4. Dus in die zin kan het niet aan huidige tune liggen m.i.
3. Ja er ging wel een alarmbelletje rinkelen in mijn hoofd en heb dus ook niet lopen trappen :-)

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 17-06-2020 23:22:48 »
Kleine update. Helaas zijn de problemen er nog evengoed: stationair beetje onregelmatig (op zichzelf niet zo'n probleem) en niet lekker lopen tijdens rijden. Geen gebok of veranderend gedrag, gewoon constant onder alle omstandigheden net niet lekker. Hij krijgt verkeerd mengsel, dat ljikt wel duidelijk. En zelfde op gas als benzine.

Gedaan sinds laatste post:
- nieuwe BOSCH bobine: nul resultaat
- alweer een bus remmenreiniger leeggespoten: nee, echt nergens lekken te ontdekken
- gasklep en stationair regelaar schoongemaakt, maar waren al niet echt vies: ook nul resultaat
- LMM gereiningd met thinner en contactspray: geen verandering

Na inschakelen van wat hulplijnen hier: een verklaring zou kunnen liggen in een uitlaatlek ergens tussen motor en sonde.
Bijv uitlaatspruitstukpakkingen, scheur in spruitstuk, scheur in turbo, etc.
Onder motorkap maar eens goed luisteren, voelen, kijken, maar niet vast te stellen, wel zijn uitlaatspruitstuk en onderzijde turbo wat zwart, zou kunnen duiden op een lek.
Om dit verder vast te stellen, moet turbo+ spruitstuk er gewoon af. Dan sowieso pakkingen vervangen.
Dit is nu de volgende stap op de planning.
O ja plus nieuwe bovenste motorsteun monteren, is helemaal losgescheurd. En distributie zijde onder ook gelijk meenemen dan. Steunen liggen al klaar.
Zeker die brakke bovenste motorsteun kan tot spanningen in uitlaattraject leiden, las ik elders hier al, dus wellicht is ook hier 1+1=2.

Linkje naar filmpjes van het onregelmatig stationair lopen.
https://youtu.be/Hgkr-Q5hjok
https://youtu.be/rrhQTtq0Wo8
(beinde filmpjes laten zelfde beeld zien / situatie horen. enige verschil is dat bij 2e filmpje de nieuwe bobine is gemonteerd. voor het onregelmatig lopen geen invloed, je hoort em alleen meer tikken dan de oude.)

Verdere tips uiteraard welkom!!
En anders hoop ik heel erg dat de volgende update jullie gaat vertellen dat het opgelost is!

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 18-06-2020 08:35:43 »
Brakke motorsteun leidt niet alleen tot spanningen op inlaat maar uiteraard ook op uitlaattraject ;-)

Bij veel N/A motoren veroorzaakt dat een gescheurd uitlaatspruitstuks.

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #57 Gepost op: 18-06-2020 10:58:33 »
Hoe oud is je LMM? deze zijn best kritisch voor de motoraansturing. Schoonmaken of niet Bosch/Volvo exemplaren geven meestal ook niet het gewenste resultaat...

Dat gezegd zijnde, ik blijf ook nog steeds een lek houden ergens in mijn uitlaat traject (aansluiting turbo/downpipe, maar ligt bij mij aan niet standaard setup) en daardoor soms ook ietsje onrustig stationair, tijdens rijden echter nergens last van.

Jankooo

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 18-06-2020 12:59:27 »
Hoe oud is je LMM? deze zijn best kritisch voor de motoraansturing. Schoonmaken of niet Bosch/Volvo exemplaren geven meestal ook niet het gewenste resultaat...

Dat gezegd zijnde, ik blijf ook nog steeds een lek houden ergens in mijn uitlaat traject (aansluiting turbo/downpipe, maar ligt bij mij aan niet standaard setup) en daardoor soms ook ietsje onrustig stationair, tijdens rijden echter nergens last van.
Geen idee hoe oud, maar zie foto’s hieronder. Misschien kan iemand hier uit ervaring beoordelen hou oud deze is?

Verder heb ik de data van de logbare 4,4 ecu zelf snel even in excel gegooid. Heb me nog niet genoeg kunnen inlezen in de materie om er een aanknopingspunt voor slecht lopen in te vinden. Ter info een deel van de data geplot hieronder. Met de decimalen van de schaal gespeeld om alles goed in de grafieken te krijgen. Enige wat ik een beetje vreemd vind is dat voltage LMM (MAF voltage) bij stationair soms naar nul springt. Maar zoals gezegd dat kan m.i. niet het continue rauw lopen veroorzaken.
Voor wie hier verder nog een zinnig aanknopingspunt in ziet, ik hoor het graag :-)

**grafieken verwijderd en gecorrigeerde versie in volgende post**
« Laatst bewerkt op: 18-06-2020 18:42:31 door Jankooo »

arjenT5R

• Zeemans Tuning.
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 18-06-2020 14:45:48 »
Heb je de lmm stekker mod wel gedaan dan? Is het niet gewoon spanning op de draden?