Auteur Topic: Post introductie; De Vliegende Sinaasappel🍊  (gelezen 1491 keer)

Friso

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • | Volvo 850 T5 | Volvo 480GT | Volvo V50 2.4 GT |
    • Instagram avonturen
Post introductie; De Vliegende Sinaasappel🍊
« Gepost op: 20-06-2021 23:27:55 »
Goedenavond allen!

Bij deze de opening van de nieuwe weblog / vragenuurtje van mijn oranje metgezel, een Volvo 850 2.0 10V ( over een week T5) in kleur 423 Autumn gold. Over de introductie, zie: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,91383.0.html

Morgen gaat het dan echt beginnen! de demontage van een auto waar ik 2 jaar met heel veel plezier in gereden heb en na de harttransplantatie hopelijk nog velen jaren in mag rondrijden!

Alvast een paar foto's uit mijn eigen archief om mee te beginnen:

De 2 bijgevoegde foto's zijn de foto's van de dag van aanschaf. een redelijk lelijke eend al zeg ik het zelf, ik voelde er niet veel voor, enkel alleen voor vakantie en daarna ermee naar de sloop of op marktplaats. Maar toen..
« Laatst bewerkt op: 20-06-2021 23:43:06 door Friso »

Friso

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
    • Instagram avonturen
Re: Post introductie; De Vliegende Sinaasappel🍊
« Reactie #1 Gepost op: 20-06-2021 23:34:00 »
..Toen kwam daar de vakantie zelve.. 2 dagen na aanschaf in de zomer van 2019 samen met mijn vriendin naar Kroatië, via Duitsland, Oostenrijk en Slovenië, om uiteindelijk via Italie weer door te rijden naar Frankrijk en terug naar huis in een tijdsbestek van 3 weken. Dit was het moment dat ik liefde voor de auto begon te ontwikkelen..

Friso

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
    • Instagram avonturen
« Reactie #2 Gepost op: 20-06-2021 23:37:08 »
Om uiteindelijk, 2 jaar later de auto met haast elke upgrade die je maar kan verzinnen qua interieur en exterieur voorzien te hebben.. van lederen stuurwiel tot spoiler, van koplampwissers tot infocentrum enz enz :)

De eerste foto in de sneeuw is dus ook dezelfde plek als waar de eerste foto van dit topic vandaan komt! :D

Uiteindelijk zijn we nu dus (hopelijk binnen een week) full circle en ligt er dus ook de beste motorisering in die te krijgen was in die tijd. Verder ben ik dan redelijk ''klaar'' met de auto. Afgezien elektrisch verstelbare voorstoelen en een R-lip heb ik dan alles (zo ver ik nu weet) wat mijn hartje begeert. :)

Ik zit nog bomvol vragen over de swap, maar ga proberen het eerst zelf zo veel mogelijk te ontdekken. Mocht ik er echt niet uitkomen verwacht dan hier het lokale vragenkwartiertje :eusa_shifty:

Ik zal dagelijks aankomende week foto's maken en proberen bij te houden op dit forum wat er allemaal aan het gebeuren is!
« Laatst bewerkt op: 20-06-2021 23:42:28 door Friso »

Friso

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
    • Instagram avonturen
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2021 23:45:58 »
Om alvast te beginnen, het resultaat van afgelopen zaterdag!

Nieuwe klepseals en vloeibare pakkingen / o-ringen.

aloisdecroon

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2021 00:03:47 »
First post :P

Mooie en weinig geziene kleur voor een 850 !
En met een t5 is het veel leuker allemaal.

Hoe heb je die klepseals vervangen zonder dat de kleppen in de verbrandingskamer vallen ?
Met luchtdruk via bougie gat of een speciaal tooltje, moet dat zelf ook nog een keertje tackelen.

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2021 09:53:49 »
Gaaf en mooie kleur.

And liking those wheels!!! heb je geen aanlopen met deze bandenmaat (205/50). Op mijn Canopus  lag 205/45 en dat ging net (verlaagd sportonderstel), want ze staan een stuk meer naar binnen door andere ET waarde. Plus: 45 hoog (of dus laag  8)) staat nog net wat mooier met deze velg vind ik (rijd dan wel weer minder comfi).

Elektrische stoelen lijken een leuke upgrade, maar realiseer je wel dat je hierdoor flink wat extra gewicht toevoegt (en als een auto ergens lekkerder door gaat rijden, is het niet toevoeging van meer gewicht...) Rede voor mij om zelfs mijn R stoel om te bouwen naar manueel  ;D (ik moet er eens aan beginnen).

T5 erin leggen: heb je al een donorblok? dan zou je bv al een oliepan uit een RN model kunnen overwegen (waterbuis achter blok moet dan ook vervangen worden, maar kan nu makkelijk). Je bent op die manier af van de (moelijke en dure) oliekoeler leidingen naar de radiator. Ook gelijk je kachelslangen naar interieur mee vervangen. En zo zijn er nog wel een aantal tips die je nu makkelijke kan meepakken (motorsteunen, subframerubbers!!, stuurhuis!!!,... )

Succes met het project!

Friso

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
    • Instagram avonturen
« Reactie #6 Gepost op: 22-06-2021 21:43:10 »
Zo! Daar zijn we weer!

Een korte update na twee dagen;

Nog geen echte tegenslagen gehad tot nu toe. Gisteren vaarwel gezegd tegen de automaat (iemand nog een automaat nodig?) Vandaag is mijn eigen blok eruit gekomen!(iemand nog een 2.0 10v nodig met wat kromme kleppen? :P ) Al met al veel werk, maar niet extreem moeilijk voor iemand met een béétje auto-kennis (en hulp van volvo monteurs ter plekke)

paar foto'tjes op volgorde!

Friso

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
    • Instagram avonturen
« Reactie #7 Gepost op: 22-06-2021 21:44:17 »

Hoe heb je die klepseals vervangen zonder dat de kleppen in de verbrandingskamer vallen ?
Met luchtdruk via bougie gat of een speciaal tooltje, moet dat zelf ook nog een keertje tackelen.

Heb het zelf niet gedaan, een collega van de werkplaats heeft het voor me gedaan met speciaal gereedschap van Volvo :)

Friso

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
    • Instagram avonturen
« Reactie #8 Gepost op: 22-06-2021 23:35:16 »
Gaaf en mooie kleur.

And liking those wheels!!! heb je geen aanlopen met deze bandenmaat (205/50). Op mijn Canopus  lag 205/45 en dat ging net (verlaagd sportonderstel), want ze staan een stuk meer naar binnen door andere ET waarde. Plus: 45 hoog (of dus laag  8)) staat nog net wat mooier met deze velg vind ik (rijd dan wel weer minder comfi).

Elektrische stoelen lijken een leuke upgrade, maar realiseer je wel dat je hierdoor flink wat extra gewicht toevoegt (en als een auto ergens lekkerder door gaat rijden, is het niet toevoeging van meer gewicht...) Rede voor mij om zelfs mijn R stoel om te bouwen naar manueel  ;D (ik moet er eens aan beginnen).

T5 erin leggen: heb je al een donorblok? dan zou je bv al een oliepan uit een RN model kunnen overwegen (waterbuis achter blok moet dan ook vervangen worden, maar kan nu makkelijk). Je bent op die manier af van de (moelijke en dure) oliekoeler leidingen naar de radiator. Ook gelijk je kachelslangen naar interieur mee vervangen. En zo zijn er nog wel een aantal tips die je nu makkelijke kan meepakken (motorsteunen, subframerubbers!!, stuurhuis!!!,... )

Succes met het project!

Thanks!! de wielen lopen met 205/50 idd een heel klein beetje aan, maar de banden waren gratis omdat ze in het magazijn lagen, dus voor de volgende set banden gaat er 45 op. Nu zitten ze onder m'n V50 op het moment :)

Momenteel vervang ik alle essentials zoals de koppeling, rubbers en inwendige motordelen, alles daaromheen was nog in goede staat of relatief recent vervangen. Als alles weer terug in elkaar zit komen de upgrades zoals een andere uitlaat tot C70 subframerubbers e.d. Eerst maar voor het einde van de week de mijne weer rollend zien te krijgen en met wat geluk ook rijdend. :)

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #9 Gepost op: 23-06-2021 12:04:11 »

Met luchtdruk gaat prima, zorg alleen wel voor een klepveer tool die je vast kan zetten en de druk op de veer met een schroefmechanisme precies kan bepalen.
Als je dit met de hand moet gaan doen en ook nog de maantjes terug moet plaatsen heb je wel een uitdaging, ook omdat het blok achterover hangt (de uitlaat kant is dan erg pielen).

Friso

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
    • Instagram avonturen
Update: Post introductie; De Vliegende Sinaasappel🍊
« Reactie #10 Gepost op: 28-06-2021 23:27:53 »
Goedenavond allen,

Een paar dagen vooruit gespoeld en een berg werk later. (beetje slordig met bijhouden afgelopen dagen excuses)

Het blok hangt erin en loopt! wel de TCM eraan moeten koppelen om hem gestart te krijgen maar het werkt al met al! De ECM ligt ondertussen bij Erich Technical support voor de tune en de automaatuitschrijving :)

Er resten nog wel wat zaken zoals het lekvrij krijgen van de kachelslangen, wat een k*tdingen zijn dat zeg.. iemand nog tips daarvoor? De uitlaat herplaatsen met mijn originele 2.0 einddemper en pijp (voor de APK, daarna custom catback of Ferrita) en nog wat randklusjes zoals plaatsen van de tellerbak met turbodruk meter / trekken van de vacuumslang ernaartoe en kleine zaken zoals de koppelingscilinder ontluchten e.d. Een flinke reis tot nu toe! Tegenslagen waren wel even met het uitzoeken van alle vacuumslangen voor de turbo & blok (alles is vervangen voor braided vacuumleidingen) en wat uitzoekwerk over de kabelboom betreft de achteruitrijstekker. Verder was het gelukkig plug & play! de kabelboom past niet helemaal lekker over de handbak heen omdat de uitsparingen voor de automaat waren, maar tie-wraps doen wonderen in dat geval.

Zover alles samenvattend in het kort!

Foto'tje van toen het blok er net in zat. Zowel subframe als motorruimte en versnellingsbak hebben een grondige poetsbeurt gekregen in de wasplaats ;D

Tot over een paar dagen met hopelijk een rijdende update!

)()()sT

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 850 T-5R CY | V60D3+
    • www.joostvdveer.nl
« Reactie #11 Gepost op: 29-06-2021 08:41:49 »
Goed bezig!!
Inderdaad moet je handbak software in je ECU krijgen, al heb ik zelf toentertijd eventjes met AT-software gereden (gaat ook, al viel ie sneller terug in toeren bij de koppeling intrappen. Volgens mij had ik toen ook de automaat-computer erin zitten omdat ie zonder de knipperende pijl weergaf op het instrumentenpaneel.
Sterren moet zonder toch wel lukken? Heb je, naast het zoeken van de draden voor achteruitrijverlichting (was het niet iets van grijs en blauw?) ook de PNP-switch doorgelust? Want anders start ie idd niet.

Succes nog even!

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #12 Gepost op: 29-06-2021 16:05:03 »
Goed bezig  :eusa_clap:

arjen850

• Forumsponsor
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
  • volvo bloed blijft stromen
« Reactie #13 Gepost op: 29-06-2021 20:22:28 »
Mooi werk :eusa_clap:

Kijk even of de kacheldoorvoer niet lek is, je zult niet de eerste zijn die hem iets geraakt heeft, die doorvoeren kunnen niets maar dan ook niets hebben.

bert850

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • Volvo estate 2.5-20v
« Reactie #14 Gepost op: 29-06-2021 21:24:49 »
Mooi om te volgen, hoe meer foto's ik zie hoe meer spijt dat ik hem weggedaan heb.
Eigenaar na mij had schade aan zijkant,  heb jij dat ook gerepareerd?
Is ook een topic over dezekleur auto.
Brick orange.
Stonden alle auto's en eigenaren bij.

Succes.