Auteur Topic: Druk op koelcircuit/ sludge probleem  (gelezen 1246 keer)

The_former_saint

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • 854 T-5R CY
Druk op koelcircuit/ sludge probleem
« Gepost op: 30-06-2021 17:34:10 »
Is het normaal dat op de bovenste koelvloeistofdarm (van thermostaathuis naar radiator) veel druk staat bij warme motor? Mijn auto heeft dit al sinds ik hem kocht en ik vraag me af of dit wel zo hoort, of dat er iets is met de koppakking…
En wat is het verschil tussen een grijze en een groene koelreservoirdop? De openingsdruk?
« Laatst bewerkt op: 08-07-2021 19:39:09 door The_former_saint »

Michaell

• Bloody Volvo Driver
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • 855 2.5 10V LPG-G3 1996
Re: Druk op koelcircuit
« Reactie #1 Gepost op: 30-06-2021 18:45:36 »
Het is normaal dat de druk in het systeem zal toenemen naarmate de motor warm word.

Als de druk echt te hoog is, dan merk je dat wel. Dan word het geloosd en zit je expansievat ook vol.
Maar ook dat hoeft nog geen koppakking te zijn. Dit kan ook gebeuren als je een lek in je expansievat hebt.
Als de druk kan ontsnappen, kan de boel gaan koken. De druk voorkomt dat je KVS gaat koken.

Maar als je bang bent voor je koppakking? Geen zorgen. Dat kun je testen met een soort van chemisch experiment!
Het is een vloeistof die reageert om verbrandingsgassen in je koelvoeistof systeem en dan van kleur veranderd. B.v. van blauw naar geel.
Word de vloeistof geel. Dan weet je, dat je koppakking kapoet is. Blijft deze blauw, dan weet je dat je jezelf een boel moeite en geld kunt besparen, want dan is deze OK.
Zie hier hoe dat werkt: https://www.youtube.com/watch?v=v0U8Iyf0kk4

Michaell

• Bloody Volvo Driver
  • Lid 100+
  • Offline Offline
  • 855 2.5 10V LPG-G3 1996
Re: Druk op koelcircuit
« Reactie #2 Gepost op: 30-06-2021 18:56:43 »
Bijna vergeten: Wat betreft de groene of grijze dop: https://blog.fcpeuro.com/green-cap-or-the-gray-cap-the-volvo-radiator-cap-conundrum
Hun vertellen dat beter, dan ik dat kan.  :)

The_former_saint

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • 854 T-5R CY
Re: Druk op koelcircuit/ sludge probleem
« Reactie #3 Gepost op: 08-07-2021 19:40:47 »
Een paar weken geleden ging het koelwaterlampje branden toen ik hem smorgens startte. En hem terug bijgevuld en laten warm draaien, maar er was nergens een lek te zien, dus ik naar mijn werk gereden, en s avonds nog eens gekeken, toen was het weer een beetje gezakt, maar zaten er ook een paar oliedruppels in het reservoir...
Dus ik wat op het forum gekeken en blijkbaar gaat de radiator nogal eens kapot vanbinnen, dus ik een nieuwe DO88 radiator besteld en hem gemonteerd. Eerst alles laten warmdraaien met dop van het reservoir eraf, en alles ging goed, toen dop erop en toen zag ik dat het waterniveau zakte, dus ik dop er terug af, maar toen begon hij over te koken, het water spoot er letterlijk uit.
Ik oliepijlstok eruit gehaald, en daar kwam al rook uit. Toen oliedop eraf en die zat vol met mayonaise!
Dus is er ergens koelwater bij de olie gekomen (voordat ik de radiator vervangen had, was dit nog niet het geval).
Koppakking eraan dacht ik, dus kop eraf en kijken, maar aan de koppakking zelf is eigenlijk weinig te zien, aan de kop ook niet eigenlijk. De kop voor de zekerheid maar eens laten afpersen, maar dat bleek ook allemaal ok...
Dus dan schiet de turbo nog over waar hij nog zou kunnen lekken, maar als ik op het koelcircuit blaas, lijkt die toch mooi dicht te zijn. En verder is er ook niet echt iets abnormaal aan te zien...

Wat zie ik over het hoofd? Of wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik vind het wel raar dat er eerst olie bij het water komt, en na het vervangen vd radiator water bij de olie...
De eerste cilinder is vanboven een beetje zwarter en vettiger dan de andere 4 en aan dezelfde kant was er aan de kop een klein plekje oxidatie dat zichtbaar de koppakking een klein beetje had ingedrukt maar volgens mij niet genoeg om voor zo’n lek te zorgen
Zou de nieuwe radiator een defect hebben?

Roffeltje

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08-07-2021 22:11:59 »
Wel een hele snelle conclusie van een lekke koppakking en dan gelijk de kop eraf halen. Koelvloeistof kun je langzaam verliezen door kleine lekjes in bijvoorbeeld slangaansluitingen of de kachelventilator. Hete koelvloeistof verdampt, dus zie je niet altijd ergens druppels liggen. Ook het niveau in het tankje kan behoorlijk variëren door verschillen in temperatuur en die witte slurrie (de mayonaise) kan komen door korte stukjes rijden. Rook kan er altijd een beetje uit het peilstokgat en oliedopgat komen, zeker als er witte slurrie zit dat goed warm wordt en verdampt.

Na het plaatsen van een nieuwe radiateur (ook weer na een erg snelle conclusie) en opnieuw afvullen en warmdraaien gaat op een gegeven moment de thermostaat open, loopt de radiateur vol en dus het tankje weer leeg, dus dat is ook logisch. Bij een warme motor de dop van de koelvloeistof eraf draaien is een slecht idee; normaal staat het systeem onder druk (bij hogere temperatuur) en als je dan de dop eraf haalt valt de druk weg, begint de zaak te koken en spuit alles eruit.

Heb je van te voren het koelwatersysteem afgeperst? Dat is het eerste dat je moet doen als je ergens een lek vermoedt.

Een andere plek waar olie en koelvloeistof bij elkaar komen is een warmtewisselaar, die kan ook lek zijn. Ik weet echter niet of een T-5R een warmtewisselaar heeft. Mijn 850 GLT automaat in ieder geval wel; de ATF van de bak gaat via de radiateur.

Eerst een goede diagnose (laten) stellen is mijn advies.
Huidig Volvo-park:
850 GLT 1992 (2x)
C70 D3 Geartronic Summum 2011

The_former_saint

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • 854 T-5R CY
« Reactie #5 Gepost op: 08-07-2021 23:01:17 »
Ik heb geen snelle conclusies getrokken hoor, helaas...
Toen ik het bakje voor de eerste keer terug gevuld had (nog voor ik iets vervangen had), zat er na de eerste rit olie in het reservoir, dus dan moet er wel iets kapot zijn...

Ik heb na het vervangen vd radiator de motor later warmdraaien met de stop eraf, en heb hem pas dichtgedaan nadat de thermostaat was open gegaan en het water gezakt was...

Bij een warme motor de stop eraf draaien is inderdaad niet verstandig, maar als het bakje leeg is, moet je wel iets doen... en het is nu niet dat ik hem er meteen gans hem afgedraaid...

Ik heb het circuit vooraf afgeperst en het systeem verloor druk...

De warmtewisselaar van een T-5r zit in de radiator, vandaar dat ik hem ook vervangen heb...

En de mayonaise is niet van korte stukjes te rijden, ik heb de olie afgelaten en echt alles is mayonaise...

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09-07-2021 11:26:31 »
Welk merk radiateur heb je erin gezet?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

rjverbrugh

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70R | T5-R DOP
« Reactie #7 Gepost op: 09-07-2021 12:35:42 »
Een DO88. Je verhaal lezende zou ik die nieuwe radiator verdenken, mogelijk intern lek tussen motoroliekoeler en het koelwater deel.

Stefan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09-07-2021 12:40:06 »
Welk merk radiateur heb je erin gezet?
dus ik een nieuwe DO88 radiator besteld en hem gemonteerd.
Kun je de oliekoeler ook "even" afpersen? Misschien heb je een slechte radiateur te pakken. Turbo zou kunnen, en (ik hoop het niet voor je) maar er kan ook ergens in het blok een scheur zitten tussen een koelwater kanaal en een olie kanaal...
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #9 Gepost op: 09-07-2021 13:16:47 »
Heb je na het vervangen van de radiateur ook het blok een beetje gespoeld, zowel olie- als koelwatercircuit?

Tenzij je idd een lek bij je turbo of onderblok hebt kan je ook tegen oude restjes aan zitten kijken.

Stefan

• Lid 100+
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09-07-2021 13:28:43 »
Heb je na het vervangen van de radiateur ook het blok een beetje gespoeld, zowel olie- als koelwatercircuit?

Tenzij je idd een lek bij je turbo of onderblok hebt kan je ook tegen oude restjes aan zitten kijken.
En de mayonaise is niet van korte stukjes te rijden, ik heb de olie afgelaten en echt alles is mayonaise...
Dit duidt m.i. toch wel op een serieuse lekkage, en niet wat restjes kvs of condens t.g.v. een slechte carterventilatie o.i.d.
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #11 Gepost op: 09-07-2021 13:31:03 »
Dit duidt m.i. toch wel op een serieuse lekkage, en niet wat restjes kvs of condens t.g.v. een slechte carterventilatie o.i.d.

Een klein beetje water geeft al erg veel mayo.

Ries van de Zilverschuit

• Polar lid
  • Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 09-07-2021 13:51:50 »
Is het een idee om het koelwatercircuit opnieuw af te persen, maar dan met de olieleidingen van de radiator los? Kijken of je daar naar verloop van tijd kvs uit ziet komen. Of die slangen doorverbinden en dan de motor stationair op temperatuur laten komen? Ervanuitgaande dat er geen oliekoeling nodig is bij stationair draaien.   
« Laatst bewerkt op: 09-07-2021 13:55:12 door Ries van de Zilverschuit »
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #13 Gepost op: 09-07-2021 14:27:12 »
Je koelwater opnieuw afpersen zou ik zeker eerst doen, gewoon zo zonder aanpassingen.
Mocht je wel druk verliezen kan je altijd je radiateur bypassen om te kijken of daar de oorzaak zit.

Maar hebben we het hier over je 2,5t blok?

The_former_saint

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • 854 T-5R CY
« Reactie #14 Gepost op: 09-07-2021 15:03:26 »

Ik heb het koelcircuit na vervanging vd radiator vervangen met water om het zo wat te laten spoelen vanbinnen en die dan daarna af te laten en te vervangen door nog eens water of koelvloeistof, afhankelijk van wat er uit zou komen…. Aan de olie heb ik niks gedaan omdat ik nog geen mayo zag onder vuldop of oliepeil…
Maar je hebt me op het denken gezet, toen ik de onderste olieleiding van de radiator loskoppelde, kwam er ook vrij veel water uit en dan pas olie, maar hoe kan dit? Dat zou toch moeten vermengen met olie?!

En het is geen 2.5 blok maar een 2.3 van een T-5R