Oele's 500 pk project...

Gestart door Oele, 30-08-2005 10:34:49

Vorige topic - Volgende topic

HaRdCoRe-WeZ

Vinden je lagers echt niet tof hoor.

KLIKKIE VOOR BREAK-IN SECRETS

Lees dat eerst eens door.

Ik kan vertellen dat het werkt. Ik kan ook vertellen dat als je te rijk gaat inrijden, je je cilinderwanden schoonspoelt met benzine, en dat vinden je cilinderwanden en zuigerveren echt niet leuk (opnieuw honen). Eigen ervaring trouwens.

Johann

Beetje hoog broodje aap gehalte maar er zitten wel een paar dingen in.

Daarom gaf ik ook aan dat Michiel eerst de brandstof moet laten trimmen. Tunen moet toch in een paar stappen gedaan worden.
De inloop etc maakt voor de draaiende delen niet zoveel uit. De motor, in dit geval een gebruikte motor die al "uitgewerkt" is, zal in z'n eerst draaiuren wel laten zien of ie goed is of niet.
Compressie is compressie, je kunt nooit meer dan meest krijgen en dat is wat bovenstaande link je wil doen geloven.
Heel veel Blacklabs rapporten laten ook wel zien dat je niet over "metaal gruis" in de olie praat bij inlopen. De filters halen er ook heel veel uit. Zou ook niet goed zijn want dan ben je o.a. na een uurtje de mooie coating van je krukas en drijfstang lagers kwijt.
Ik neem aan Sputter lagers Alu/Tin coat-Koper/Lood legering.
Het is meer roet en benzine in de olie die de olie sneller doen afbreken. Rijke AFR zal ook veel roet in de motor produceren.
Bij compleet nieuwe motoren was het nog zo dat er gietgallen en vliezen los konden komen waardoor bij een lichtmetaal motor vaak een hoog gehalte van dit materiaal in de olie terug te vinden is plus materiaal wat zich blijkbaar gaat los weken uit het blok. Dit zal op Michiel z'n motor al uitgewerkt zijn. De toevoegingen in de olie moeten deze vervuiling deels kunnen "oplossen" maar door verhoogde concentraties zullen de toevoegingen eerder uitgewerkt zijn.
Het advies om geen Synthetische olie maar minerale olie te gebruiken om het inloop proces te versnellen is ook al achterhaald. Nieuwe Volvo's komen ook gewoon met Synthetische olie af fabriek. Minerale en dan met name de goedkopere soorten die men vaak voor inlopen gebruikt hebben de neiging om sneller black sludge te produceren maar dat zie je echt niet bij 1000 km, eerder 5000 of meer. Ligt er ook aan hoe goed de motor elke keer op temperatuur geweest is.

Waar het inlopen meer om gaat is dat de motor een paar "heat cycles" heeft gehad om o.a. de pakkingen en ook lageringen te zetten bij uitzetten krimpen van de motor. Het is trouwens beter om ietshoger stationair aan te houden bij de eerst uren draaien. Te laag stationair met eventueel een stroeve of slechtere loop zal de lagers wel meer belasten.

Dan is bij de VMS motor nog de vraag welk type en materiaal zuigers er in zitten. Is het een metriaal die veel uitzet dan zal er een grote zuigerspeling gebruikt zijn. Het is dan van belang dat de zuigers goed op temperatuur komen om aan de maat te komen. Met teveel brandstof koel je teveel en zullen de zuigers dus veel langzamer aan de maat komen en daarmee de veren slechter afdichetn. Daarom zou je misschien zoals ik al aangaf toch iets meer hetgas er op moeten zetten. Niet gelijk plank maar gewoon iets meer belasting.

Keypoint blijft die brandstof eerst goed zetten. Die olie kan bij 2000 ook nog wel. Eventueel daarna nog 5000 met verse minerale. Ligt er helemaal aan hoe snel je de kilometers er op zet.

ed

Citaat van: HaRdCoRe-WeZ op 25-09-2006 10:23:02
Vinden je lagers echt niet tof hoor.

KLIKKIE VOOR BREAK-IN SECRETS

Lees dat eerst eens door.

Ik kan vertellen dat het werkt. Ik kan ook vertellen dat als je te rijk gaat inrijden, je je cilinderwanden schoonspoelt met benzine, en dat vinden je cilinderwanden en zuigerveren echt niet leuk (opnieuw honen). Eigen ervaring trouwens.

dat verhaal ken ik al heel lang, en dat staat denk ik al meer dan 10 jaar op het net.

Feit is dat ik ooit samen met een collega een nieuwe auto kreeg, allebei exact dezelfde.  Hij heeft er gewoon mee gereden, ik heb hem netjes ingereden. Het was overigens wel een diesel. Een diesel moet je niet al te licht belasten (dus gewoon wat koppel laten leveren), andres krijg je last van koolafzetting in de hoongroeven. en dat houd de oliefilm niet zo best vast. Mijn collega moest eens in mijn auto rijden, en vond hem veel stiller en beter trekken. Resultaat van dat alles was wel dat mijn auto veel mooier liep, beduidend stiller was, en een betere acceleratie had. Dat was bij ongeveer 30.000 km.

Ik ben het helemaal eens met wat johann zegt dat de brandstof/lucht verhouding eerst goed moet staan. Een teveel aanbrandstof spoel inderdaad de cilinderwand schoon, en dat vinden de zuigers niet zo fijn.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Testrrom

Citaat van: Johann op 25-09-2006 12:03:09
Met teveel brandstof koel je teveel en ...

Opmerkelijk! Met een te rijk mengsel zal er vlgs mij minder "lucht-oversschot" zijn waardoor er met minder "verse" lucht wordt gespoeld, dus gekoeld. Ook zal de warmtebelasting van de verbrandingskamer (en ook uitlaat kleppen)  bij een gelijke belasting (dus koppel en rpm) hoger zijn met een rijk mengsel dan met een arm mengsel...(een te rijk mengsel zal langer verbranden dan een optimaal explosief mengsel.)
Of zit ik erg ver mis?

Grtn,
Patrick

JCviggen

Armer mengsel geeft warmere verbranding, ja je zit wel een beetje mis ;)
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Turbobiker

Citaat van: Testroom op 25-09-2006 15:12:34
Citaat van: Johann op 25-09-2006 12:03:09
Met teveel brandstof koel je teveel en ...

Opmerkelijk! Met een te rijk mengsel zal er vlgs mij minder "lucht-oversschot" zijn waardoor er met minder "verse" lucht wordt gespoeld, dus gekoeld. Ook zal de warmtebelasting van de verbrandingskamer (en ook uitlaat kleppen)  bij een gelijke belasting (dus koppel en rpm) hoger zijn met een rijk mengsel dan met een arm mengsel...(een te rijk mengsel zal langer verbranden dan een optimaal explosief mengsel.)
Of zit ik erg ver mis?

Grtn,
Patrick

Een rijk mengsel verbrand juist niet geheel en dus een lagere temp.
De Tussenpaus

850 T5 Freak

nog nieuws??? al meej 5349 km/h over de autobahn gevlogen ofnie?  ;D
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Oele

Sverre loopt weer prima ,nu met de witte injecteurs ga ik em verder inrijden de 650 cc injecteurs kreeg hij zonder aangepaste chip gewoon niet goed geknepen.

AF ratio is nu tussen 14,9 - 12,0

inmiddels over de 600 km, motor voelt erg sterk aan, rookt (blauw) alleen nog soms bij een flinke dot gas en als hij koud is...

Carterdruk is denk ik te hoog, de bovenste carterontluchtingspijp wordt er iedere keer vanaf geblazen, de carterontluchting is helemaal nieuw en loopt met een slang naar buiten is momenteel niet aangesloten op de Greddy catchcan voor de zekerheid.

Kan me niet voorstellen dat de standaard pot achter het inlaatspruitstuk nu al dicht zit. zal em vanavond eens proberen door te blazen...
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

R o b

Haha, beter!

Filmpjes met geluid!?  :eusa_whistle: ;D

M a r c

Om het inrijden te versnellen moet je gewoon even lekker een nachtje Nederland gaan doorkruisen, kun je iedereen even bezoeken die dit project volgt....  midden in de nacht  ;D
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Turbobiker

"Ik zie dat marc voor 03.25 ingepland staat"

:angel:
De Tussenpaus

M a r c

Citaat van: Turbobiker op 28-09-2006 16:53:13

dan zet ik mijn wekker vast!  niet erg om daarvoor uit mijn bed te komen. doe het dan zaterdagnacht, kan ik meteen de GP in China meepakken  :eusa_dance:
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Frans Harkema

Laserblue

Citaat van: Turbobiker op 28-09-2006 16:53:13

nou dan kan ie om 4.15 bij mij zijn ;D
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

ruby T5

Wow vet project! beter dat het niets extreems was!
Nu maar lekker toeren met het monster,hoop deze wagen ooit nog eens in het echt  te ontmoeten  ;D