schokdempers

Gestart door albert43, 15-09-2005 21:59:28

Vorige topic - Volgende topic

albert43

Ik heb een 850 2.5 20v estate, als ik erachter sta kun je zien dat hij aan de linker zijde iets is door gezakt, ik denk zelf dat de schokdemper versleten is.
Mijn vraag aan een ieder die het lezen wil, wie weet er een goede oplossing voor en ik bedoel hier niet mee even naar de dealer rijden en laten repareren want dan weet je dat je de hoofdprijs betaald.

mehn

Citaat van: albert43 op 15-09-2005 21:59:28
Ik heb een 850 2.5 20v estate, als ik erachter sta kun je zien dat hij aan de linker zijde iets is door gezakt, ik denk zelf dat de schokdemper versleten is.
Mijn vraag aan een ieder die het lezen wil, wie weet er een goede oplossing voor en ik bedoel hier niet mee even naar de dealer rijden en laten repareren want dan weet je dat je de hoofdprijs betaald.

Heb je standaard schokdempers of heb je Nivomat?
Als je standaard schokbrekers hebt kun je die vrij simpel zelf vernieuwen. Heb je Nivomat en wil je dat door Nivomat vervangen bereid je dan maar alvast voor op die hoofdprijs...
Vervangen kun je zelf, maar de dempers kosten een hele bom duiten.

Heb je Nivomat en wil je die vervangen door gewone schokdempers, houd er dan rekening mee dat je ook nieuwe veren nodig hebt. De veren die bij Nivomat gemonteerd worden zijn speciaal voor dit systeem

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

albert43

Nee niet repareren dat weet ik maar ik bedoelde eigenlijk een goede vervanging dat de wegligging ten goede komt, wellicht zijn er andere goede merken dempers dan de orginele die wellicht kwalitatief net zo goed zijn.

albert43

hoe herken ik nivomat dempers, ik meen dat je deze kunt bijvullen zelf denk ik dat er gewone onder zitten, ja sorry ik ben nog niet zo goed bekent in de volvo wereld.

ps de prijs van nivomat waar moet ik dan aan denken

ed

Als je nog niet zo bekend bent in de Volvo wereld zou ik eens op de zoekknop klikken. Er gaat een wereld voor je open.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: albert43 op 15-09-2005 22:19:46
hoe herken ik nivomat dempers, ik meen dat je deze kunt bijvullen zelf denk ik dat er gewone onder zitten, ja sorry ik ben nog niet zo goed bekent in de volvo wereld.

ps de prijs van nivomat waar moet ik dan aan denken

Links "normale" schokdempers, rechts Nivomat, te herkennen aan de rubber beschermhoes aan de onderkant.

Bijvullen kun je vergeten met Nivomat. Prijs bij de dealer circa 685 euro.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

albert43

hoi nog bedankt voor de reactie, een vraag hebt u ervaring met het vervangen van nivomat dempers voor normale dempers en hiermee bedoel ik niet het monteren maar de wegligging, wellicht kunt u mij een merk adviseren wat een goede vervanging is.

Alfred

Ik heb 3 maanden geleden mijn nivomats incl. veren laten vervangen. Moest  ;) op vakantie en met 3 vrouwen thuis neem je veel mee (terug).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk alleen voor andere achterveren ging, de iets zwaardere versie en dat ik niet wist dat er nivomats onder zaten. Omdat ik zelf (nog) niet zo handig ben  :-[, heb ik ze door Estate Services ook laten monteren. De nivomats waren ook op en de combinatie met de zwaardere veren kan eigenlijk niet. Daarom meteen andere schokbrekers laten monteren, Sachs.
Voor het totaal, veren en schokbrekers achter inclusief montage was ik 210,= kwijt.

Wat een verschil! Over een verkeersdrempel niet meer nadeinen maar 1 keer inveren en stil.

En als extraatje, hij trok al sinds ik hem heb, augustus 2004, naar rechts. Door Nordicar is er veel aan gedaan/geprobeerd; tig keer uitlijnen, andere banden, andere velgen, stuurkolom uitlijnen (ik wist niet dat dat kon :o). Steeds werd het een beetje beter maar helemaal goed werd het niet.
Nu is het perfect. De rechter achterveer was aan de binnenkant mooi glimmend  ;), liep tegen dat rubberen ding binnenin aan. Volgens mij was dat de laatste oorzaak.

Een heel verhaal, maar ik heb geen moment spijt van dat ik nu 'gewone' schokbrekers heb in plaats van nivomats, En de hoofdprijs was het zeker niet.

Groet,  Alfred