Aircovragen..., inschakeling, koelvin?

Gestart door sjors, 28-09-2005 18:44:32

Vorige topic - Volgende topic

sjors

Hallo,

ik heb zoals eerder aangegeven een andee 850 gekocht. Deze auto is perfect onderhouden en ook de (handmatige) airco is onderhouden, vorig jaar bijgevuld, onder druk gezet enz.

Toch een paar vraagjes, airco doet het tot nu toe goed, alleen als ik de airco aanzet hoor ik na zo'n 15 sec "klik" en gaat airco aan. Hoort dit zo lang te duren?

Ook als ik de auto stationair laat lopen slaat de koelvin steeds aan en uit, heel ff aan, dan weer uit, dan weer tijdje aan, dan weer snel aan en uit. Hoort dit allemaal zo te werken, of is er dan wat aan de hand? De buizen onder de motorkap zijn steenkoud, dus dat werkt wel.

Groeten...

sjors

Oja, nog een vraagje, ik ben als de dood dat de airco er mee op zou houden. Dat de pomp inschakelt hoor je gewoon door het "klik" toch? Daar heeft de fan voor de radiateur niks mee te maken, of wel? Ik heb met de zoekfunctie gelezen dat de radiateur aanslaat op bepaalde momenten met airco aan (te hoge druk o.i.d.?)

Ook las ik dat je je zorgen moet maken als de pomp steeds aan en uit schakelt, maar dan zou de dat "klik" dus steeds moeten horen?? Dat is gelukkig niet het geval..

bud

deltamil airco ?

na 15 seconden aanslaan klopt,
koelvin meteen aanslaan komt omdat je airco systeem te leeg is ( iets met drukken ed )
waarschijnlijk werkt de airco als hij wat langer werkt ook niet meer ?

ff aflaten vullen en lekkage detectie middel erin

gr,b
mijne airco doet het zelfde, moet hem nog aflaten vullen
heb gelukkig een deltamil airco, deze schijnen wat minder lekkage gevoelige verdampers te hebben

is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl

sjors

koelvin slaat niet meteen aan, dat duurt met koude motor minuut of 2 minuten geloof ik. Afvullen is vorig jaar nog gebeurd, airco werkt verder ook goed.

Christiaan

Citaat van: bud op 28-09-2005 19:35:42
koelvin meteen aanslaan komt omdat je airco systeem te leeg is ( iets met drukken ed )

Dit is niet juist. Het werkt als volgt... de compressor comprimeert de verdampte vloeistof = gas onder lage druk tot een heet gas onder hoge druk. Dit gas loopt dan door de condenser waar het de bedoeling is dat hij door de rijwind afkoelt en weer vloeibaar wordt onder een lagere druk.
De ventilator slaat aan om 1) de druk in de condenser te verlagen 2) Het hete gas te kunnen afkoelen tot vloeistof (waarna die in de verdamper weer kan verdampen). Dit zal met name gebeuren bij lage rijsnelheden en heet weer (te weinig rijwind koeling).
Als de koelfan direkt aanslaat na het inschakelen betekent dit dus dat of de buitentemp erg hoog is, of en dat is minder, dat er teveel druk opbouw in het systeem is door een verstopping van waarschijnlijk de filterdroger.
Maar aangezien jij zegt dat e.e.a. goed koelt en de compressor weinig schakelt en de fan pas na 2 minuten aanslaat (bij de huidige buitentemps) kan ik niet anders concluderen (op afstand) dat alles OK is.
Christiaan

sjors

Kijk Christiaan, zo mag ik t graag horen. Weer beetje gerust gesteld....., bedankt.