V70 R awd of 850 R station

Gestart door hpetak, 29-09-2005 18:53:06

Vorige topic - Volgende topic

Rudi

Citaat van: ed op 01-10-2005 17:14:28
Citaat van: MH op 30-09-2005 19:20:52
3% doe maar 15 tot 18 %......

Denk dat Rudi 3% extra tov handbak bedoelt.

Rudi,

Ga maar eens in een handgeschakelde R rijden, dan begrijp je wat ik bedoel. Voelt gewoon veel vlotter aan bij gewoon rijden. Ook accelereren in de eerste twee verzetten gaat gewoon harder in de handgeschakelde. Omdat de tweede versnelling nogal lang is heb je minder trekkracht dan een handbak in zijn twee. Jij hebt een 5 bak, dus wellicht dat daar het verschil in zit.

Ed,ik snap wat je bedoelt,heb buiten deze ook andere volvo's gereden.

Ik wordt er gewoon doodmoe van dat er altijd wel iemand wat te zeuren heeft over de automaat,ik ben zo eerlijk om alles hier neer te zetten maar betwijfel of ik er mee doorga.

Ik heb km standen en alles gepost,er kan wat stuk gaan maar is het daarom troep?Ik maak me er zelf ook wel 's schuldig aan maar het begint toch wel vervelend te worden...in de R heb je geen snelheids gevoel,de automaat deugt niet en dan is de AWD weer waardeloos...

Maar hier zitten meer RAWD rijders,die weten wel beter,ik ga er niet verder op in.

Je bent altijd welkom om bij me langs te komen,mag je een stukje sturen,dan kan je je overtuigen hoe het rijd ;)
Dr.Go-Fast...

reneetje

Kijk, over de kwaliteit van het( visco) AWD systeem van Volvo kun je discusseren , maar laat 1 ding voorop staan :

Je kunt er gewoon ontzettend hard mee door de bocht, alsof je auto op rails rijdt.
Het rijdt gewoon heel relaxed, heb hiervoor een T5R gehad en die gaf in elke bocht veel spectakel (Gniffel, gniffel , zei de bandenboer ;D), het awd systeen kan dan wel wat pk's verliezen , maar dat maak je al gauw goed met het tractie verschil tov de fwd's.

Het rijden in sneeuw of andere  smurrie  zal ik hier maar niet noemen , maar dat moge duidelijk zijn. :P

Verder valt het mij op dat ik hier op het forum dus 2 gevallen zie die problemen hebben met het AWD syteem , en laat dat nu toevallig allebei getunede auto's zijn ???

Bestaat toeval of ......... :'(

Rene ;)

ed

Citaat van: Rudi op 01-10-2005 18:59:18
Citaat van: ed op 01-10-2005 17:14:28
Citaat van: MH op 30-09-2005 19:20:52
3% doe maar 15 tot 18 %......

Denk dat Rudi 3% extra tov handbak bedoelt.

Rudi,

Ga maar eens in een handgeschakelde R rijden, dan begrijp je wat ik bedoel. Voelt gewoon veel vlotter aan bij gewoon rijden. Ook accelereren in de eerste twee verzetten gaat gewoon harder in de handgeschakelde. Omdat de tweede versnelling nogal lang is heb je minder trekkracht dan een handbak in zijn twee. Jij hebt een 5 bak, dus wellicht dat daar het verschil in zit.

Ed,ik snap wat je bedoelt,heb buiten deze ook andere volvo's gereden.

Ik wordt er gewoon doodmoe van dat er altijd wel iemand wat te zeuren heeft over de automaat,ik ben zo eerlijk om alles hier neer te zetten maar betwijfel of ik er mee doorga.

Ik heb km standen en alles gepost,er kan wat stuk gaan maar is het daarom troep?Ik maak me er zelf ook wel 's schuldig aan maar het begint toch wel vervelend te worden...in de R heb je geen snelheids gevoel,de automaat deugt niet en dan is de AWD weer waardeloos...

Maar hier zitten meer RAWD rijders,die weten wel beter,ik ga er niet verder op in.

Je bent altijd welkom om bij me langs te komen,mag je een stukje sturen,dan kan je je overtuigen hoe het rijd ;)

Rudi,

Begrijp me goed, ik ben heel blij met mijn automaat hoor, maar heb wel altijd het gevoel dat het een zwakke schakel is. Aan een handbak kan gewoon minder stuk. Kijk ook maar naar het aantal mensen die een handbak stuk hebben gehad (ken maar één geval op dit forum) tegen het aantal automaten.
Toen ik deze auto kocht had ik het idee dat het auto's waren waar nagenoeg niets aan stuk gaat, en je alleen onderhoud hebt. Dat is me vies tegen gevallen, er gaat nogal eens iets stuk. Dat maakt de auto heel erg duur om te rijden. Als je dan ook nog eens de kosten van een kapotte automaat erbij krijgt wordt het een beetje te gortig. Dat is de enige reden dat ik niet zo snel meer een automaat zal kopen. Onze auto's zijn gewoon erg complex, en er kan dus ook veel meer aan stuk. Bovendien leveren ze veel meer vermogen dan de gemiddelde andere auto, en dat drijft de kosten ook op (er gaat dan denk ik ook meer stuk). Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor AWD. Zonder kan het gewoon niet stuk, dus hier is de complexere (lees AWD) auto natuurlijk extra gevoelig voor storingen.

Je laatste aanbod houd ik zeker een keer in mijn achterhoofd!

Wat de werkelijke snelheid betreft doet een automaat zeker niet (veel) onder voor een handgeschakelde, het snelheidsgevoel is gewoon anders. Dus klopt wel wat je zegt hoor Ludo! Alleen in zijn eerste vind ik de acceleratie wat tegenvallen. Dat blijkt ook uit de sprint naar de 100, maar het kan best dat de eerste versnelling wat verbrand is.
Op de testbank houd ik 200 pk over aan de voorwielen, en 240 aan de motor op de Rica bank gemeten (benzine). Dat is denk ik niet veel minder dan de handgeschakelde. Je zit dan op 16,5% verlies, en dat is normaal.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

The Driver

CiteerJe kunt er gewoon ontzettend hard mee door de bocht, alsof je auto op rails rijdt.
Het rijdt gewoon heel relaxed, heb hiervoor een T5R gehad en die gaf in elke bocht veel spectakel (Gniffel, gniffel , zei de bandenboer ), het awd systeen kan dan wel wat pk's verliezen , maar dat maak je al gauw goed met het tractie verschil tov de fwd's.

Het rijden in sneeuw of andere  smurrie  zal ik hier maar niet noemen , maar dat moge duidelijk zijn.

Zou het echt zoveel uitmaken? Ik heb me horen vertellen dat de AWD een rijhulp is die eigenlijk alleen echt voelbaar is bij sneeuw e.d.. Dit omdat de achterwielen maar 5% van het vermogen krijgen.

Natuurlijk kan ik hier verder niet echt een mening over vormen, want ik heb nooit het verschil van een FWD kunnen ervaren. Misschien dat jullie wat meer input kunnen geven. Ik ben nu wel benieuwd of het verschil al, dan niet, groot is. :)

mehn

Citaat van: The V70R Driver op 01-10-2005 21:44:15
Zou het echt zoveel uitmaken? Ik heb me horen vertellen dat de AWD een rijhulp is die eigenlijk alleen echt voelbaar is bij sneeuw e.d.. Dit omdat de achterwielen maar 5% van het vermogen krijgen.
Natuurlijk kan ik hier verder niet echt een mening over vormen, want ik heb nooit het verschil van een FWD kunnen ervaren. Misschien dat jullie wat meer input kunnen geven. Ik ben nu wel benieuwd of het verschil al, dan niet, groot is. :)

Reneetje heeft een tijdje geleden wat filmpjes laten maken in de sneeuw LINK.
De linkjes werken helaas niet meer, misschien kan hij hir iets aan doen. Anders heb ik ze nog wel ergens  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

JCviggen

Het is gewoon een persoonlijke keuze waarmee je het liefst over de weg bolt....sportief gevoel is met een automaat veel minder, daar kan je niet buiten. Prestaties zijn redelijk gelijkopgaand, tractie is vaak beter met automaat maar de koppelbegrenzing berooft je van veel pk's in de eerste versnelling...aan de andere kant is dat wel weer beter voor de levensduur uiteraard. De handbakken kunnen heel veel pk's hebben, maar zeer weinigen halen ooit de limiet van de automaten dus das minder belangrijk

Persoonlijk vind ik dat er toch veeeel teveel problemen zijn met de oude AWDs, met of zonder automaat...dit soort fragiele technologie is volvo een beetje onwaardig, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed en lang kan werken als je't juist behandelt. Leven en laten leven, gaat er toch om dat we gelukkig zijn met de wagens.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

reneetje

Citaat van: mehn op 01-10-2005 22:00:07

Reneetje heeft een tijdje geleden wat filmpjes laten maken in de sneeuw LINK.
De linkjes werken helaas niet meer, misschien kan hij hir iets aan doen. Anders heb ik ze nog wel ergens  ;)

Link werkt weer

Rene ;)

mathh

CiteerJe kunt er gewoon ontzettend hard mee door de bocht, alsof je auto op rails rijdt.
Het rijdt gewoon heel relaxed, heb hiervoor een T5R gehad en die gaf in elke bocht veel spectakel (Gniffel, gniffel , zei de bandenboer ), het awd systeen kan dan wel wat pk's verliezen , maar dat maak je al gauw goed met het tractie verschil tov de fwd's.
Het rijden in sneeuw of andere  smurrie  zal ik hier maar niet noemen , maar dat moge duidelijk zijn.

Het maakt inderdaad zoveel uit wat tractie betreft. Heb beide (FD en AWD) tegelijkertijd gehad en het verschil in grip in bochten is inderdaad behoorlijk.

Citaat van: JCviggen op 01-10-2005 22:16:20
Persoonlijk vind ik dat er toch veeeel teveel problemen zijn met de oude AWDs, met of zonder automaat...dit soort fragiele technologie is volvo een beetje onwaardig, maar dat wil niet zeggen dat het niet goed en lang kan werken als je't juist behandelt. Leven en laten leven, gaat er toch om dat we gelukkig zijn met de wagens.

Of het aan Volvo ligt denk ik niet (dacht ik in het begin ook hoor), maar als je wat vaker op forums neust van bijv de snellere audi's en subaru's enzo dan hebben die toch ook dezelfde problemen.
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18