850 T5 tunen, wat heb ik nodig?

Gestart door raffar, 16-10-2005 04:54:03

Vorige topic - Volgende topic

raffar

Als newbie in de Volvowereld sinds een week ben ik mij aan het orienteren om mijn T5 2.0 te laten tunen. Ik hoor links en rechts de naam Rica vallen en 'downpipe' en 'grotere turbo'. Wat betekent dat alles precies?

Kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan doen om mijn T5 te kietelen (hij is zoooooo afschuwelijk traag..... ;D   ) maw. waar moet ik beginnen? Ik wil ook graag weten wat het mij allemaal ongeveer gaat kosten en welke prestaties dan veranderen (verbruik, topsnelheid, tussen-acceleratie etc.)

Brand los a.u.b. en laat mij u later inhalen met mijn T5!

Lindert Bogers

Laat me raden je vorige auto was een  vw golf gti 8v?  :-X

Kijk eens rond op het forum. www. europeantuning.com

mehn

Citaat van: raffar op 16-10-2005 04:54:03
Brand los a.u.b. en laat mij u later inhalen met mijn T5!

Als je een 2.0 liter T-5 hebt, dan heb je naar alle waarschijnlijkheid een Italiaanse auto. Niet dat daar iets mis mee is, maar bij ons is namelijk alleen maar de 2.3 liter T-5 geleverd.

Een 2.0 turbo (T-5, T-5R of R) heeft een 13G turbo, dezelfde turbo als de Low Pressure Turbo (LPT) V70's (en een paar 850's) hebben. De 2.3 liter 850 T-5 (en T-5R) heeft een 15G en de 2.3 liter 850R een 16T (handgeschakeld).
Een mogelijkheid is dus de 15G te monteren, deze turbo is "groter" en levert iets betere prestaties.
Wat je ook kunt doen is een nóg grotere turbo monteren (bijvoorbeeld 18T of 19T).

De 850 turbo's hebben standaard een 2,5" (inch) downpipe met daaraan een katalysator. Deze 2,5"downpipe kun je vervangen door een 3" versie (zonder katalysator of met race-kat). Hierdoor kan de turbo zijn druk beter kwijt -> meer vermogen.

Bij een andere turbo is het sowieso nodig de software te veranderen (chippen) om optimale prestaties te krijgen. Dit kan natuurlijk ook met de standaard turbo, wat ook al meer vermogen oplevert.
Op dit forum lees je hoofdzakelijk over twee leveranciers van chiptuning; namelijk RICA (die soldeert een andere chip in je computer) en European Tuning (die flashen de chip die in de computer zit).

Ik heb zelf geen ervaring met chiptunig of één van de andere genoemde zaken en heb bovenstaande informatie van dit forum verzameld, dus al mijn beweringen zijn "ohne gewähr"  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Zippo

Wat heb je nodig?

Een telefoon, 350,- ex. euro.
En een keuze tussen Rica/ET of misschien digitec......

Succes.

raffar

Citaat van: thedoctor op 16-10-2005 11:12:44
Laat me raden je vorige auto was een  vw golf gti 8v?  :-X

Kijk eens rond op het forum. www. europeantuning.com

Tja, je kunt inderdaad ook onzin posten als iemand iets serieus vraagt. En nee, geen gti 8v maar een VR6 met 209 pk. en daarvoor 2x een Audi 200 Quattro avant turbo en daarvoor een stuk of wat Alfa's en ........ jawel ook een Volvo 245!

raffar

he Mehn, dat is precies wat ik wilde weten. Bedankt voor de info! Ik ga mij eens verdiepen in dit alles en ik denk dat ik maar eens een telefoontje naar WA(A)Geningen moet wagen.

Jullie horen later hoe dit afloopt... andere tips natuurlijk altijd welkom.

elianmars

Ik neem aan dat je al gekeken hebt op de sites van Rica en European Tuning?

www.rica.nl
www.europeantuning.com

Ik heb op m'n T-5 (2.3) een 16T gemonteerd, 3 inch downpipe zonder kat van Ferrita en andere software van ET.
Gaat als de brandweer  :)

Zo, ik brandde los, maar laat me niet inhalen door jouw T-5, hoor!  ;D ;D

raffar

Citaat van: elianmars op 16-10-2005 13:03:26
Ik neem aan dat je al gekeken hebt op de sites van Rica en European Tuning?

www.rica.nl
www.europeantuning.com

Ik heb op m'n T-5 (2.3) een 16T gemonteerd, 3 inch downpipe zonder kat van Ferrita en andere software van ET.
Gaat als de brandweer  :)

ahaaa! Weer wat geleerd; ET betekent european tuning... ik dacht al: zo Extra Terrestrial zijn die 850's nou ook weer niet.

Dus een tweeliter T5 heeft de kleinste turbo? Jammer! Hij komt inderdaad uit Italie. Het was voor mij toch het overwegen waard vanwege prijs/staat/kilometerstand (aantoonbaar)/ en bovendien hebben we natuurlijk allemaal een estate omdat de vrouw dat handig vindt en vanwege de kids...... yeah right!

Turbobiker

Andere reden van een dikkere downpipe (eerste deel van de uitlaat zo gezegd) is dat de hitte ook beter wordt afgevoerd. Als je echt gaat tunen is dat aan te raden. Maar waar te beginnen is heel moeilijk, je zou namelijk alles in één keer moeten doen om het goed te doen.

Simpel is om alleen een chip te nemen, dat is de mogelijkheid die Zippo bedoeld. Dit levert je zo een 30 pk extra op. (je zou dan meteen al je inlaat kunnen aanpassen, ander filtertje is voldoende, beter is een compleet nieuwe, die ademt beter en krijgt dus makkelijk meer lucht naar binnen) Is leuk die 30pk, maar wordt je wagen nog niet beresnel van.

Volgende stap is dus inderdaad een grotere turbo. Nadeel van een te grote turbo is dat deze minder snel oppakt, moet eerst op druk komen, maar in de praktijk is dat verschil te verwaarlozen, hij levert namelijk ook meer vermogen, maar dat vooral weer hoger in de toeren. Bij die turbo hoort dus ook de downpipe en de chip. Hier mee kan je nog 30 pk winnen, misschien nog iets meer, maar nu worden andere delen van je motor het zwakke punt. (misschien weet iemand anders waar de limiet van de drijfstangen ligt bij een 2ltr?)

Op dat moment begint je wagen serieus snel te worden. Je zou dan een andere intercooler kunnen monteren. Deze koelt de lucht die door de turbo de motor in wordt gedrukt en zorgt op zich niet echt voor een vermogenswinst, maar wel voor minder verlies als het buiten warmer is. (je merkt dat de motor krachtiger is bij 10 graden, terwijl in de zomer er bij 25 graden iets lijkt te ontbreken)

Nu is het standaard onderstel van de T5 niet helemaal berekend op boenderen. Dus als je een chip hebt geplaatst is het waarschijnlijk zinniger om je onderstel en remmen te verbeteren. Dat levert je in Nederland in ieder geval meer lol op. Je kunt verlagen (alleen de veren) of compleet andere dempers nemen, inclusief verlagingsveren. Een maatje grotere wielen (17" ipv 16"), met breder rubber, scheelt al veel. Denk dan ook aan je remmen. Nieuwe, grotere schijven met een adapter voor je standaard remmen voldoet redelijk. Wil je af en toe naar de Ring, dan moet je echte remmen gaan monteren.

En dan dus de kosten.
Chippen en een filter kost al gauw 500 euro.
Een turbo 750, downpipe ook zo iets (afhankelijk van met of zonder kat, zonder kat komt 'ie niet door de APK en moet je hem even ombouwen)
uitlaat 500 euro.
Inlaat 200 euro
nieuwe wielen v.a. 1500 euro
veren 200 euro
dempers en veren v.a. 1000 euro
remmen upgrade 600 euro
big brake 2500 euro

Meeste prijzen zijn gemiddeld, kan dus makkelijk nog duurder worden en het moet ook nog gemonteerd worden...

Blijf doorvragen en zorg dat je goed weet wat je wilt. Hier op het forum laten sommigen zich een beetje gek maken, maar het is nog geen VW forum. Vraag ook naar andere meningen en vraag ook mijn verhaal nog eens na, anderen denken er weer ietsje anders over of hebben nog opmerkingen en toevoegingen.

En anders spreken we eens af in Amerongen, gaan we eerst tweewielen en daarna effe vierwielen ;)
De Tussenpaus

Rudi

Citaat van: Turbobiker op 16-10-2005 15:49:48

Simpel is om alleen een chip te nemen, dat is de mogelijkheid die Zippo bedoeld. Dit levert je zo een 30 pk extra op. (je zou dan meteen al je inlaat kunnen aanpassen, ander filtertje is voldoende, beter is een compleet nieuwe, die ademt beter en krijgt dus makkelijk meer lucht naar binnen) Is leuk die 30pk, maar wordt je wagen nog niet beresnel van.

Zou het niet meer zijn dan 30 pk...dat is wel heel weinig voor een chip toch? heb me laten vertellen dat 0,1 bar gelijkstaat aan 15 tot 20pk[zal wel verschillen per auto ???]

stock turbodruk is geloof ik 0,7 bar na tuning 1,1 tot 1,3bar

Dr.Go-Fast...

elianmars

Oh ja, ik heb er ook nog de open luchtfilter kit van ET op zitten (helemaal vergeten.... ::))

Turbobiker

Citaat van: Rudi op 16-10-2005 16:07:04
Citaat van: Turbobiker op 16-10-2005 15:49:48

Zou het niet meer zijn dan 30 pk...dat is wel heel weinig voor een chip toch? heb me laten vertellen dat 0,1 bar gelijkstaat aan 15 tot 20pk[zal wel verschillen per auto ???]

stock turbodruk is geloof ik 0,7 bar na tuning 1,1 tot 1,3bar

Je kunt veel meer halen met alleen een chip, maar dat gaat dus ten koste van je materiaal. Daarom dus de dikkere downpipe, anders sloop je je turbo in no-time. Goed, al misschien 40 pk zijn, maar meer kan je turbo ook niet aan, dan levert 'ie alleen vermogen in een heel klein gebied.
De Tussenpaus

Zippo

Citaat van: elianmars op 16-10-2005 13:03:26

Lijkt me leuk!
Volgend jaar een keer ;D

LekkeRRRR

Citaat van: mehn op 16-10-2005 11:45:05
Op dit forum lees je hoofdzakelijk over twee leveranciers van chiptuning; namelijk RICA (die soldeert een andere chip in je computer) en European Tuning (die flashen de chip die in de computer zit).

Geen idee hoe ET het doet, maar RICA de-soldeert de EPROM, plaatst deze in een EPROM-schrijver, 'upload' het nieuwe programma naar de EPROM en soldeert de EPROM vervolgens weer op de boordcomputer.
Gaat dat flashen via de OBD-II connector?

;)/jan

Ton

CiteerGaat dat flashen via de OBD-II connector?

CiteerVoor alle Volvo's met een Bosch Motronic M4.3 en M4.4 hebben wij de beschikking over apparatuur van MTE Sweden. Deze apparatuur maakt het mogelijk om de bestaande originele software in de ecu te wijzigen d.m.v. flashen. MTE is de enige die deze apparatuur heeft voor de Bosch M4.3 en M4.4. Dit heeft een groot aantal voordelen t.o.v. het conventionele 'chippen' waarbij de originele flash-eprom vaak wordt vervangen door een andere eprom. Het is veel sneller; ecu demonteren, opnieuw programmeren, weer monteren en rijden maar. Oftewel "Power in a minute" en dus klaar terwijl u wacht/kijkt/koffiedrinkt. Daarnaast ook geen risico op beschadigingen aan de printplaat omdat de ecu zelf niet open hoeft en er ook geen soldeertang meer aan te pas komt. Kortom dé verantwoorde manier om uw auto sneller te maken.

Bron: http://www.europeantuning.com/