zelf olie verversen, aan te raden??

Gestart door Frisian850Cruiser, 26-10-2005 14:37:03

Vorige topic - Volgende topic

HJ850

Citaat van: @®- op 02-12-2005 14:11:26
Tip om het oude oliefilter eraf te krijgen modat die in zo'n rare hoek van het oliecarter zit: grote tang nemen en iets inknijpen zodat je genoeg grip hebt om het filter iets los te kunnen draaien. Met een universele oliefilterding/tang??? kom je er niet bij en een schroeven draaier door het olie filter heen steken vinden je buren vast niet leuk, en jij zelf ook niet als je het op je mooie witte oprit doet.

Nu heb ik toch menig motor en oliefiler daarop gezien en al een paar keer onder mijn 850 gekeken, maar nooit daar het oliefilter gezien... :P
Waar zit ie bij onze 850? 

En dat invetten van oliefilter, waarmee en waarop?

thuur

Dan zit er waarschijnlijk nog de beschermplaat onder je blok...

Filter laten vollopen met dezelfde olie als waarmee je gaat vullen en het rubber insmeren met je vinger.

Gr 8)

PaulBroere

Ik doe ook de oliewisslels altijd zelf bij de laatste drie auto's

Koop ik voor dezelfde prijs als de dealer berekend voor de olie, de beste olie die er is.
Nieuw filter, nieuw ringetje en klaar.

Ik koop trouwens voor € 38 inclusief 5l Shell Helix Ultra 4w40 volledig synthetisch, bij groothandel met 30% korting!

Voor die prijs Kan je nog eens wat vaker verversen.

Oh ja, vaak gooi ik bij de oude olie zo'n blikje/flesje engine oil system-cleaner, dat weekt oude troep in het blok los, zodat de nieuwe olie nog schoner blijft en alle oliekanalen weer volledig open zijn.

Auto's:
- Porsche taycan Sport Turismo (2023)
- BMW Z4M Roadster
- Mazda MX-5

HJ850

Citaat van: PaulBroere op 28-06-2006 13:07:48

Ik koop trouwens voor € 38 inclusief 5l Shell Helix Ultra 4w40 volledig synthetisch, bij groothandel met 30% korting!
Voor die prijs Kan je nog eens wat vaker verversen.

Ik voel zelf ook wel wat voor Shell helix
maar waar is dat nog meer te koop behalve bij een benzine pomp (duur neem ik aan)
Welke groothandel?

De locale Brezan heeft Castrol, geen Shell. Waarschijnlijk ook heel goed (nu Volvo standaard geloof ik).

M a r c

Als het goed is verkoopt een groothandel niet 1 blikje aan een particulier?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

FelixB

Citaat van: PaulBroere op 28-06-2006 13:07:48

4 W40?????

Ps vantevoren de olie iets warmdraaien schijnt ook te helpen  ::)
855R & C70 T5 cabrio automaat

FGG

Citaat van: M a r c op 29-06-2006 08:50:40

Jawel hoor, 5ltr, 10W40 semi-synthetisch, 12 euro incl. ;D

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

HJ850

Citaat van: FGG op 29-06-2006 10:16:38
Citaat van: M a r c op 29-06-2006 08:50:40

Jawel hoor, 5ltr, 10W40 semi-synthetisch, 12 euro incl. ;D

adres/naam van je groothandel?

Eugene

If it's not blown, it sucks...

HJ850

Nou, bij mij  is mijn eerste eigen oliewissel ook gelukt. Wel lekker rustig 2,5 uur bezig geweest, heb gelijk wat oude olieresten op het blok en bak weggehaald. En natuurlijk eerste keer rustig kijken hoe en wat.

Waarschijnlijk heeft mijn GLT ook al eens een keer een verstopte olieding-vlamdover-ventiel toestand gehad met een weggeblazen keerring tot gevolg, want de bak en blok zijn aardig schoon, maar daarachter 1 groot oliespoor tot halverwegen de achterkant van de auto. Intussen opgedroogd tot teerachtig of droger. Ech zo'n spoor alsof liters olie er uit zijn gegaan.
Nu ik het rond de motor zelf heb schoongemaakt, kan ik mooi over een tijdje zelf zien hoe het nu met de pakkingen/keerringen is.

Weet iemand trouwens nog een tip hoe je het oliefilter los kunt draaien nodger gelijk zoveel olie over je handschoenen heen te krijgen??
Gelukkig had ik die aan en was de motor al aardig afgekoeld (hete olie) en had ik de olie opvangbak er onder staan, maar die handschoenen konden gelijk weg. Dat kan vast handiger.

RonnieDuck

Eerst de olie via de aftap plug eruit laten lopen en dan pas het filter verwijderen,..dan hoef je geen vieze handen te krijgen!

Mvg Ronald
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

855-Champagne

Met een priem eerst een gat slaan in de onderkant van het filter zodat de olie wegloopt uit het filter.

HJ850

Citaat van: 855-Champagne op 02-07-2006 17:49:36
Met een priem eerst een gat slaan in de onderkant van het filter zodat de olie wegloopt uit het filter.

Dat is het dus!  Dank

En ja, ik had de carterplug eerst verwijderd, en na uitdruipen pas filter  ;)

volvo855estate

Ik neem aan dat het service indicatielampje ook nog gereset moet worden?! Anders heb je zo'n oranje geval continu branden. Is dit ook makkelijk zelf te doen of moet je daarvoor toch echt de dealer lief aankijken?

ief

Vanaf OBD2 heb ik daar een apparaat voor en is dat zo gereset, voor OBD1 staat er op het forum uitvoerig beschreven hoe te handelen. ;)
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...