te hoge CO, lambdamelding??

Gestart door sjors, 26-10-2005 17:16:40

Vorige topic - Volgende topic

sjors

Hallo,

ik heb 2 maanden geleden een andere Volvo 850 aangeschaft. Deze auto rijdt perfect, alles werkt, alleen zuipt de auto veel gas, 1 op 7 met veel geluk. Nu ging laast het lampje van de lambdasonde branden. Het ding uitgelezen en code 1-2-1 geloof ik.

Auto aan de Co meting en die was 5, terijl het 0,5 mag zijn(?). Andere lambdasonde erin gezet en toen was de CO 2,5. Ik kan weer omwisselen met een andere lambda, alleen werd mij geadviseerd eerst de lambda door te meten.

Weet iemand wat het probleem kan zijn, lambda wel of iets anders. Wat zijn de waarden die je moet meten bij een goede lambda? Het is een 96er 20klepper op lpg. De auto rijdt prima alleen zuipt ie veel en wil ie wel s gaan haperen als ik met lage toeren vol gas ga geven.

Christiaan

Sjors, jij hebt w.s. een probleem met vacuum lucht lekkage.
Je lambda sensor is w.s. niet kapot maar als je er te lang mee blijft rijden kan dat wel gebeuren.
Even zoeken hier op het forum onder "1-2-1" o.i.d. om te kijken wat je eraan kunt (laten) doen.
Suc6,
Christiaan

@®-

Je lambda sonde kan je door meten met lopende motor en een voltmeter. De spanning die afgegeven moet worden is rondt de 0,7 volt.

Ik heb hetzelfde gehad maar ik heb alle stekker gereinigd, dus die van de lambda sonde en van LMM, dit heeft toen bij geholpen. Maar zoek inderdaad ook naar een eventueel vacuumlekkage.

RRRRR_Ramon

Foutcode 1-2-1 = LMM.

VADIS zegt:

Informatie over storingscode 1–2–1

Toestand:

Als het signaal van de luchtmassameter bij een stationair toerental lager is dan 0,2 V of hoger dan 2,2 V of als het signaal als onvoldoende wordt beschouwd met betrekking tot het motortoerental en de gasklephoek, dan wordt dit door de regeleenheid als een storing gezien en zal storingscode 1-2-1 worden opgeslagen.

Vervangende waarde:
-De regeleenheid gebruikt het motortoerental en de gasklephoek om de belasting vast te stellen.
-Stationairregeling van de stationairregelklep is uitgeschakeld.
-Adaptieve lambdaregeling uitgeschakeld.
-Alleen de beginlaaddruk is toegestaan.
-Diagnose van benzinedamp-afzuigsysteem is uitgeschakeld.

Mogelijke oorzaak:

Signaal te hoog:
-Kortsluiting met voedingsspanning in signaalkabel
-Open circuit in signaalkabel of voedingsmassakabel.
-Defecte luchtmassameter.
-Contactweerstand in de aansluitingen.
Signaal te laag:
-Open circuit in signaalkabel of voedingskabel.
-Kortsluiting met massa in signaalkabel.
-Beschadigde of losse buitenluchtslang, bovenste laadluchtkoelerpijp of onderste laadluchtkoelerpijp.
-Defecte luchtmassameter.
-Contactweerstand in de aansluitingen.

Storingsbeeld:
-Onregelmatig stationair toerental en/of schokkerige loop.
-Slechtere prestaties van beginlaaddrukgrens.

Dus doe daar je voordeel mee. Succes!
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

smit

Als je zelf je CO kunt meten moet je de gastoevoer enigszins dichtknijpen. Gaat je CO dan omlaag dan kun je er van uitgaan dat er en defect is aan de verdamper.
Groet Timen

sjors

Auto is bij de gasboer geweest, probleem was blijkbaar de stappenmotor. Nu, 3 dagen later, is het lambdalampje weer gaan branden en heb ik t idee dat de auto onderin weinig kracht heeft. De auto is weer teruggebracht naar de gasboer en k weet morgen meer. Groeten..

Basbb

Citaat van: sjors op 14-11-2005 18:55:48
Auto is bij de gasboer geweest, probleem was blijkbaar de stappenmotor. Nu, 3 dagen later, is het lambdalampje weer gaan branden en heb ik t idee dat de auto onderin weinig kracht heeft. De auto is weer teruggebracht naar de gasboer en k weet morgen meer. Groeten..

Wat is de uitkomst van het onderzoek van de gasboer?
Ik heb zelf recent lpi in laten bouwen en heb exact dezelfde symptonen.
Verbruik op lpg is treurig(1 op 7), motor loopt goed verder lijken prestaties goed. Echter lambdasonde-lampje is gaan branden vlak nadat de motor even haperde met stationair toerental.

auto is s70 2.5 20v automaat
s70 2.5 20v aut

Ludo

Citaat van: Basbb op 20-08-2006 02:59:41
en waarom ga je dan niet even terug?.
foutcodes al uitgelezen?.

ook niet vergeten: hoe zuiniger de afstelling, hoe armer het mengsel!...  ;)

Basbb

Citaat van: Ludo op 20-08-2006 11:38:03
Citaat van: Basbb op 20-08-2006 02:59:41
en waarom ga je dan niet even terug?.
foutcodes al uitgelezen?.

ook niet vergeten: hoe zuiniger de afstelling, hoe armer het mengsel!...  ;)

Ik ga komende week wel terug natuurlijk, alleen het hier beschreven verhaal lijkt erg veel op het probleem wat ik misschien ook heb. Daarom ben ik gewoon nieuwsgierg :)
s70 2.5 20v aut

smit

Was na het vervangen van de actuator stappenmotor het CO wel in orde?
Je hebt blijkbaar een Vialle AMS systeem. Is de gascomputer al eens opnieuw ingeregeld?
Timen

Ludo

zijn oplossing staat er al :

Citaat van: sjors op 14-11-2005 18:55:48
Auto is bij de gasboer geweest, probleem was blijkbaar de stappenmotor.

en in een ander topic schrijft sjors dit nog eens:

Citaat van: sjors op 15-11-2005 23:46:48ik heb in een eerdere topic gevraagd hoe het kon dat de CO-waarde zo hoog was (op LPG). Dit is opgelost door de stappenmotor te vervangen.

sjors heeft ook een verdamper systeem, dat heeft enkele andere componenten als LPi.  ;)
verder kun je wel eens even controleren of er geen losse vacuumslangetjes zijn.
dat hoor je meestal al van ver sissen.
foutcodes uitlezen geeft meestal wel een betere indicatie van waar te zoeken.

smit

Ludo,
Blijkbaar heb je niet gelezen dat het lambda lampje weer brandde.
Dus het probleem lijkt mij nog niet opgelost
Timen

Ludo

tja, dat is dan weer het nadeel van geen feedback geven op je probleem.
na 9 maanden nog niet opgelost, mág je dan wel Volvo rijden?.  :-X

johan283

Citaat van: Ludo op 20-08-2006 13:20:03
tja, dat is dan weer het nadeel van geen feedback geven op je probleem.
na 9 maanden nog niet opgelost, mág je dan wel Volvo rijden?.  :-X

of volvo problemen zijn zo gecompliceert  :o

Basbb

Ik ga nog wel is luisteren of ik gesis hoor met de motorkap open. Van binnen uit hoor ik niets, het valt op dat stationair de motor op gas net iets beter draait dan op benzine; rustiger. Prestaties zijn verder ook zoals ze waren precies volgens specificaties, pas echt power wanneer wat meer toeren gemaakt wordt(3000+). Stationair toerental is altijd strak 900 rpm, bij lang stilstaan is er heel soms een misfire(zacht schokje van motor). Zelfde geld bij rustig constant rijden zo eens in het uur. gemiddeld  Bij stevig gas geven en/of boven 100km/h nooit haperingen. Dit gedrag deed de auto op benzine voor ombouw al. Verbruik op benzine was 1 op 10,5 gecombineerd, op gas is het op 7,5. Ongeveer 30% meer verbuik op gas vind ik teveel.

Het is trouwens lpi wat bij mij ingebouwd is. Ik ga waarschijnlijk woensdag eff langs het inbouw bedrijf om de auto uit te laten lezen. Ik zal hier wel melden als de oplossing gevonden is. Maar ik ben wel benieuwd of niet meer mensen toevallig exact hetzelfe probleem hebben gehad.
s70 2.5 20v aut