Rica chip??

Gestart door Jacko, 31-10-2005 11:31:38

Vorige topic - Volgende topic

Jacko

Afgelopen week mijn s70 t5 (schakel) laten chippen bij rica helaas stotterd hij wat hoog in zijn toeren maar dit zou vlg rica komen door dat er nog euro95 in de tank zat dit zou na 3x euro98 tanken over moeten zijn vlg rica (hoop ik )de bougies etc. zijn het in ieder geval niet want dat is net allemaal vervangen, alleen vraag ik mij af wat nu zijn top is, ik dacht dat hij de 260 redelijk soepel kon halen maar vd week geprobeerd tot 245(toen kwam er iemand voor helaas) maar ik had niet het idee dat hij nog heel makkelijk naar 260 zou lopen, in neem aan dat er hier genoeg zijn die dit al geprobeerd hebben?

Peth©oni

Citaat van: damme151 op 31-10-2005 11:31:38
Afgelopen week mijn s70 t5 (schakel) laten chippen bij rica helaas stotterd hij wat hoog in zijn toeren maar dit zou vlg rica komen door dat er nog euro95 in de tank zat dit zou na 3x euro98 tanken over moeten zijn vlg rica (hoop ik )de bougies etc. zijn het in ieder geval niet want dat is net allemaal vervangen, alleen vraag ik mij af wat nu zijn top is, ik dacht dat hij de 260 redelijk soepel kon halen maar vd week geprobeerd tot 245(toen kwam er iemand voor helaas) maar ik had niet het idee dat hij nog heel makkelijk naar 260 zou lopen, in neem aan dat er hier genoeg zijn die dit al geprobeerd hebben?

met kom je oko een heel eind.... maar ik kan je vertellen dat hij vlot naar de 260 gaat en blijft gaan !!!
Dat ik gerica'd werd tankte ik nog 95 en had van stotteren geen last later ben ik wel 98 gaan tanken......

M a r c

Check rotor en verdeelkap. Typisch een ontstekingsprobleem of ergens een vacuumlek. Heeft dus niks met Ron95 te maken.... maar het is wél aan te raden om 98 te gaan tanken.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Jacko

Zoals ik al aangaf zijn bougies/kabels rotor en verdelerkap 3 weken terug vervangen, auto liep als een speer, helaas zit er nu een klein stottertje in(soms heel duidelijk merkbaar  en soms ineens helemaal weg), vraag me af of het chippen bij rica ook fout kan gaan of dergelijke problemen kunnen geven??? ook bij rustig rijden voel ik vaak bij een bepaald toerental een heel klein schokje (bijna niet merkbaar) weet niet of dat normaal is of dat dat er ook mee te maken kan hebben.

volvos60t5

alleen vraag ik mij af wat nu zijn top is, ik dacht dat hij de 260 redelijk soepel kon halen maar vd week geprobeerd tot 245(toen kwam er iemand voor helaas) maar ik had niet het idee dat hij nog heel makkelijk naar 260 zou lopen, in neem aan dat er hier genoeg zijn die dit al geprobeerd hebben?

Voor het chippen liep de mijne maximaal 250. Na het chippen (ook bij RICA)was dat 255 maar niet over de 260 zoals je hier op het forum wel eens leest. Het "de teller uitlopen" lukte niet en ik begon te twijfelen aan het waarheidsgehalte van die berichten :o. I.v.m temperatuurhuishouding etc. op advies van Johann (en anderen) weer naar RICA gegaan voor een 3" downpipe. Inmiddels heb ik drie keer echt voluit kunnen (lees: durven) rijden en je merkt dus echt goed een verschil want met die DP liep de bolide eindelijk ruim de teller uit. Het toerental is dan +/- 6300  ;D ;D dus dat is wel heel erg hoog maar dan zit je ook op een geschatte 270 km op de teller. Dus als je nog wat centen thuis hebt liggen: meteen naar RICA voor die DP want die is het geld meer dan waard.
Aangezien quoten in de Signature hier de norm is geworden:      
Citaat van: ed op 31-07-2006 20:10:10
Zoals je ziet behoor je toch echt tot de allersnelsten.

emielC70

Citaat van: damme151 op 31-10-2005 16:10:35
Zoals ik al aangaf zijn bougies/kabels rotor en verdelerkap 3 weken terug vervangen, auto liep als een speer, helaas zit er nu een klein stottertje in(soms heel duidelijk merkbaar  en soms ineens helemaal weg), vraag me af of het chippen bij rica ook fout kan gaan of dergelijke problemen kunnen geven??? ook bij rustig rijden voel ik vaak bij een bepaald toerental een heel klein schokje (bijna niet merkbaar) weet niet of dat normaal is of dat dat er ook mee te maken kan hebben.

Ik heb ook dat het vermogen in bepaald toeren gebied ff wegvalt. Wij zijn er nog niet achter wat het precies is al is het wel een stuk minder dat het is geweest.

Wat ik zeer zeker herken is het kleine schokje. Is idd vooral bij rustig rijden op gelijk blijvende snelheid. Ik ga eerst bougies en kabels vernieuwen dan hoop ik dat het weg is al hoeft dat blijkbaar dus niet aangezien ze bij jou nieuw zijn en jij nog steeds het probleem hebt.

Johann

Even ter vergelijking, is wel leuk..

Gisteren met de S60R naar de ring geweest. Ik had afgesproken met een paar mensen waarvan 1 een 2004 model V70R bij zich had.

Mijn S60R heeft op dit moment alleen een chippie. Auto heeft heel goed koppel laag, als je vanaf 4000 of 4500 of 5000 toeren ineens op  't gas gaat staan ook heel sterk maar als je voluit door de versnellingen gaat dan valt 't uiteindelijk tegen.
Op de turbodruk meter is er ook goed te zien dat de druk bij 5500 toeren dan nauwelijks meer boven de 1.1 bar komt.

De V70R heeft een Ferrita 3" downpipe, een Ferrita 3"/2x2" sportuitlaat en een BMC luchtfilter maar nog de standaard software.
Op de korte stukken, bochten e.d., waar je veel met het gas aan 't pompen bent was de S60R toch wel een stuk sneller maar achterop de ring waar het een heel stuk berg op gaat en waar je vanaf de drie toch wel heel ver in de 4 en eventueel een stukje 5 door kunt daar liepen de V70R en de S60R precies even snel... Het was duidelijk te merken dat de warmte in de weg zat. Bij een of twee bochten toch even het gas liften, misschien niet nodig maar mijn naam is niet H.J. Stuck.., en dan bij gas er weer op krijg je ineens weer een stoot power welke na langer vasthouden dan weer gaat afzakken.

Het verschil van alleen een chip op de rollenbank is ongeveer 25-30 PK maar toch zie je dat alleen een downpipe bij de R welke nogal last heeft van warmte onder de kap toch goed z'n werk doet.

Daar de chip die ik in de S60R eigenlijk voor gebruik met een downpipe gemaakt is merk je ook een klein beetje inhouden om en nabij bij de 5000 toeren.

Qua techniek is een S70 helemaal niet zo gek veel anders dan de nieuwere modellen. Daarbij is de staat van de auto ook niet meer nieuw te noemen en dan bestaat de kans dat je eerder tegen problemen aan loopt.
Het kan best zijn dat de motor van de S70 een beetje lui is met de kans op veel roetaanslag in de motor welke er voor kan zorgen dat er eerder detonatie kan optreden. Rij je de auto vaak stevig op 't pedaal dat zal hij wel schonen worden op den duur. Het inhouden kan hier iets mee te maken hebben. Ook de bougies zijn belangrijk. Ik weet niet welk type er in zit maar de orginele Volvo T5 bougies zijn goed en betrouwbaar, ook bij een gechipte auto.
Ook de brandstof kan verschil maken.. Rij je al 98 probeer dan eens een ander merk.
Weet je echt voor de volle 100% zeker dat de auto in orde is dan kun je altijd dit nog een keer bij RICA melden.

Peth©oni

Citaat van: volvos60t5 op 31-10-2005 16:33:10
alleen vraag ik mij af wat nu zijn top is, ik dacht dat hij de 260 redelijk soepel kon halen maar vd week geprobeerd tot 245(toen kwam er iemand voor helaas) maar ik had niet het idee dat hij nog heel makkelijk naar 260 zou lopen, in neem aan dat er hier genoeg zijn die dit al geprobeerd hebben?

Voor het chippen liep de mijne maximaal 250. Na het chippen (ook bij RICA)was dat 255 maar niet over de 260 zoals je hier op het forum wel eens leest. Het "de teller uitlopen" lukte niet en ik begon te twijfelen aan het waarheidsgehalte van die berichten :o. I.v.m temperatuurhuishouding etc. op advies van Johann (en anderen) weer naar RICA gegaan voor een 3" downpipe. Inmiddels heb ik drie keer echt voluit kunnen (lees: durven) rijden en je merkt dus echt goed een verschil want met die DP liep de bolide eindelijk ruim de teller uit. Het toerental is dan +/- 6300  ;D ;D dus dat is wel heel erg hoog maar dan zit je ook op een geschatte 270 km op de teller. Dus als je nog wat centen thuis hebt liggen: meteen naar RICA voor die DP want die is het geld meer dan waard.

psies, dat heb ik wel dus dp en opti-flow naar achteren openluchtfilter.... dus dat zal ook het nodige verschil geven.
maar de software zal per type auto misschien verschillend zijn maar per type dus wel hetzelfde (incl andere opzet)

M a r c

Gaat het hier niet om hetzelfde probleem?

http://www.volvo850forum.com/index.php?board=15;action=display;threadid=10445

Misschien topics samenvoegen?

info@europeantuning.nl

Jacko

Een kennis van mij rijd de s70 R automaat reed gechipt zonder DP 260 daarvoor reed hij de 850 t5 gechipt zonder dp ook 260 ik geloof dus niet dat de dp helemaal het verschil is, het zal best aardig wat schelen maar als hij bij hem vrij gemakkelijk 260 haalt moet dit bij mij ook kunnen lijkt mij, en dik 600,- euro vindt ik persoonlijk nogal wat voor zo'n downpipe(je).
Het schokje heeft overigens niets met de bougies te maken want hij deed dit zowel voor als na de vervanging van de bougies etc.

M a r c

Feit is wel dat je turbo een langer leven zal hebben met een 3" dp. En een aardige extra vermogenswinst krijg je er gratis bij.

info@europeantuning.nl

JCviggen

topsnelheid en vermogen is van zoveel afhankelijk...

Je zegt "bougies etc" welke delen van de ontsteking zijn dan vervangen?

Ik weet dat toen ik m'n T-5R net had gekocht ik er in Duitsland maar een 235 kmh mee op de teller kreeg. Had vaak korte ritten moeten doen. Dat was overigens met de standaard 205/45 banden.
ik heb toen de onsteking helemaal vernieuwd en de wagen wat meer "los" gereden. Na een oliewissel is er dan een chip in gegaan en jawel hoor 260 op de teller zonder probleem. Nu met 215/45 banden geeft de teller wel een beetje minder aan maar 260 haal ik nog wel nét met een lange aanloop.

Je échte snelheid is dan ook niet bij iedere auto noodzakelijk hetzelfde ook al staat er ergens 5 of 10 kmh meer op de teller.

Als ik van jou was zou ik niet kijken naar topsnelheid (gebruik je toch nooit) maar naar andere accel. cijfers. Mijn wagen is nooit erg sterk geweest op superhoge snelheid, maar haalde wel mooi de fabriekscijfers van 0-100 kmh ook toen ie maar 235 top liep.

De staat van motor, turbo en de mechaniek in't algemeen kan alles aardig beinvloeden in ieder geval. Als je vaak wat langduring door zit te gassen is een 3" downpipe eigenlijk wel een must trouwens.

Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

Edwin

Citaat van: Peth©oni op 31-10-2005 11:58:56
........ gerica'd ......

Hehe, nieuw werkwoord voor in de D.v.D.  ;)

Dit hele topic lezende heb ik een vraag, is het niet zo dat iedere chip weer anders kan wezen. Ik had begrepen dat, bij Rica althans, weet niet hoe het bij ET zit, dat eerst wordt gekeken in hoeverre de auto veranderd is t.o.v. standaard en dat daar dan de chip op afgestemd wordt?
Dus in een T-5 standaard komt dan een andere chip dan in een T-5 met openluchtfilter en sportuitlijt bijv.??

gr. Edwin.  8)

M a r c

Citaat van: Edwin op 31-10-2005 20:38:23
Citaat van: Peth©oni op 31-10-2005 11:58:56
........ gerica'd ......
Dit hele topic lezende heb ik een vraag, is het niet zo dat iedere chip weer anders kan wezen. Ik had begrepen dat, bij Rica althans, weet niet hoe het bij ET zit, dat eerst wordt gekeken in hoeverre de auto veranderd is t.o.v. standaard en dat daar dan de chip op afgestemd wordt?
Dus in een T-5 standaard komt dan een andere chip dan in een T-5 met openluchtfilter en sportuitlijt bijv.??

gr. Edwin.  8)

Trust me Edwin, dat doen wij ook, geeneen auto gaat bij ons de deur uit na tuning voordat ie goed is, wij maken áltijd een testrun met de klant en externe meetapparatuur voordat de wagen klaar is. Indien nodig wordt e.e.a. bijgesteld. Is ook voor ons makkelijker, want als er nadien een probleem op zou treden heeft dit dus vaak een andere oorzaak. En dat weet je dus niet als je de klant meteen wegstuurd.

info@europeantuning.nl

911sap11

Klopt, al ziet het er beetje raar uit met de externe meetapparatuur.  ;D