Temperatuur ECC als het buiten koud is

Gestart door ed, 14-11-2005 14:12:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: V70Enno op 23-12-2005 21:49:48
Hoe lang blijft een storingscode er in staan?

De airco doet het goed na reset. HIj wordt flink koud. Kan het zijn dat een storingscode in het systeem blijftstaan en dat bij twee storingen in het ECC de airco er mee stopt?

Er heeft inderdaad te weinig druk gezeten op het systeem. Maar dat is naderhand verholpen. foutmeldingen zijn niet gereset omdat aircoboer nier over de benodigde aparatuur beschikt.



Even langs de dealer om de foutcode er uit te laten halen. Dat kostte mij 14 euro.

Enno

de dealer had het inderdaad er al uitgehaald. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat dan verder werkt. 2 storingscodes in ECC betekent dat airco uit gaat?

Wie weet hier antwoord op?

Airco doet het weer na weghalen storingscodes.

Groet

Enno

ed

Een update over het probleem.

Ik had de auto naar de dealer gebracht voor een beurtje, en gevraagd of ze even naar de verwarming konden kijken. Kreeg in de middag een belletje dat de auto klaar is, maar dat de verwarmingsstoring werd veroorzaakt door een kachelmotor (er zitten er drie in), en dat dit besteld moest worden. Deze moest uit Zweden komen, dus was er pas vrijdag. Het motortje zouden ze direct vervangen als het binnen was, en vrijdag zou mijn auto dan klaar zijn. Nog voor de zekerheid gevraagd of het geen vuil oid kon zijn, maar de diagnose was duidelijk.
Vrijdag mijn auto opgehaald, en bij instappen en starten al direct weer de storing (knipperen aircolampjes). Weer naar binnen en gemeld. Er zou even iemand naar kijken. Na een half uur eindelijk de auto naar binnen. Er was een storing op de interieur temp sensor, maar dat was waarschijnlijk toeval volgens de monteur. Hij had de storing gewist, en het kwam niet meer voor. Ik weer naar de auto, starten en je raad het al, weer knipperen. Ik werd een beetje pissig, en visioenen over onnodige reparaties komen boven (het onterecht vervangen van mijn koppakking ligt nog erg vers in het geheugen). De baliemedewerker gaf aan dat de sensor dan ook maar stuk moest zijn. Mijn stelling dat het motortje dan onterecht was vervangen wees hij naar het rijk der fabelen, omdat er toch een storing was opgeslagen in de computer. Tegen zoveel onnozelheid kan ik niet op, en met de baliemedewerker in discussie gaan heeft al helemaal geen zin. Eerst de reparatie maar eens afwachten. Ondertussen aangegeven dat ik er maar weer eens vandoor ga omdat ik geen tijd meer heb om te wachten. Ik hoor het wel als hij klaar is.

Om drie uur gaat de telefoon, met de mededeling dat de auto klaar is. Ik vraag voor de zekerheid nog of ze het wel zeker weten. Ook vraag ik of ze de defecte onderdelen in de auto kunnen leggen. Of het motortje er nog was wist hij niet zeker (was die ochtend vervangen).
Zaterdag de auto opgehaald en uiteraard lag het motortje niet in de auto. Nu wordt het in de auto een stuk warmer dan voorheen, al geeft de airco geen storing. Ik heb het vermoeden dat ze het motortje niet gecalibreerd hebben, en de klep dus een andere stand heeft dan het systeem "denkt". Kan ik dus weer terug.

Ik word hier zo moedeloos van. Elke keer als ik iets heb kan ik een aantal malen terug, of de verkeerde diagnose wordt gesteld. Ik ben niet van plan om voor de onterecht vervangen motor te betalen (230 euro). Als ik op die manier wil repareren kan ik het zelf wel. Dan had ik voor 230 euro een sensor en een motortje gekocht en hield ik nog geld over (de rekening van de sensor is nog niet binnen nl). Is dat nu een onterechte gedachte? Het is toch niet redelijk dat ik voor hun fouten moet betalen? Ben ik onredelijk? Ik mag toch verwachten dat een monteur dan ook wel de conclusie kan trekken dat hij het verkeerde onderdeel heeft vervangen (kan gebeuren). Maar om nu de klant met de kosten op te zadelen...
Is het dan vreemd om als er twee storingen in staan eerst de makkelijkste te vervangen, wat bovendien nog op voorraad is, ipv een onderdeel te bestellen, en een half dashboard ervoor te slopen. Zoveel denkvermogen mag van een dealer werkplaats wel verwacht worden lijkt me. Als ik een alternatief had ging ik wel naar een andere dealer toe, maar ik kan er geen bedenken.

Ik heb dus nog weer een strijd te voeren denk ik. Om mezelf te troosten ga ik eerst maar eens mijn nieuwe aluminium dashboard inbouwen. Heb ik toch nog wat voldoening van mijn auto.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Jeroentjuh

Meestal is het ff schoonmaken van de binnentemp. sensor en de kleine fan die erachter zit al voldoende, deze zitten vaak helemaal vol met stof.
Maar kan ook een kachelklepmotor zijn die blijft hangen.

Als de motoren niet zijn gekalibreerd krijg je een fout erin, dus knipperende lampjes. Dat het nu wat warmer voelt in de auto kan ook komen omdat de temp. sensor weer goed werkt.

Maar je kan altijd ff trug gaan om nog ff fouten uit te laten lezen omdat je de boel niet vertrouwd.

ed

Sensor had ik al meerdere malen schoon gemaakt, dus was hij echt stuk. Ik vermoed dat de kachelklep motor niet stuk was, aangezien deze storing heel af en toe voor kwam. Het is dan wel heel erg toevallig dat deze beiden stuk zijn. Er komen wel vaker storingen voor in de computer die vals zijn.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Jeroentjuh

#20
Citaat van: ed op 25-12-2005 14:58:04
Sensor had ik al meerdere malen schoon gemaakt, dus was hij echt stuk. Ik vermoed dat de kachelklep motor niet stuk was, aangezien deze storing heel af en toe voor kwam. Het is dan wel heel erg toevallig dat deze beiden stuk zijn. Er komen wel vaker storingen voor in de computer die vals zijn.

Misschien dat de kachelklepmotor met het koude weer zwaar liep waardoor er een foutcode werd opgeslagen. Het zou toeval zijn, maar het kan natuurlijk altijd dat ze beide defect zijn....

ed

Zo lekker klusje overigens dat dashboard. Ben nu tweeen een half uur verder en het dashboard ligt eruit. Wel leuke foto's.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Nou het probeel is opgelost. Het was toch de temperatuur sensor.
Nu heb ik echter het idee dat de kachel alleen tijdens de opwarm fase meer warmte geeft dan voorheen. Je krijgt voor 5 minuten even een flinke bak warmte in je gezicht. Voorheen was dat niet het geval. Nu kan dat natuurlijk komen door de nieuwe sensor, maar ook door de vervangen kachelklep motor. Ik weet dat deze laatste gecalibreerd moet worden na montage. Kan het niet calibreren ervoor zorgen dat het even wat warmer wordt in de auto? Of is dat normaal met deze buitentemperaturen. Als de auto eenmaal warm is van binnen is er niks aan de hand.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Nou jongens, is er nu niemand die even kan bevestigen of de kachel tijdens opwarmen en lage buitentemperaturen zo warm wordt? Dit is toch iets wat iedereen moet kunnen beantwoorden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Nou Ed... lijkt er niet op dat iemand reageert... ???


Mijn vorige roffel met ECC heb ik niet gereden in deze temperathuren, maar het lijkt mij logisch dat de kachel eerst een flink warme lucht laat blazen om het interieur zsm op temp. te hebben.

Hoe warm en hoe lang is moeilijk te zeggen bij een zelfregulerend systeem. Als de lucht vervelend warm wordt lijkt het me niet goed...


Suc6!


Gr 8)

ed

Thuur,

Inderdaad wordt er niet meer gereageerd. Begin er ook een beetje van te balen, maar ben er al aan gewend. Niet dat iemand verplicht is te reageren natuurlijk, maar ik steek zelf erg veel tijd in het beantwoorden van technische vragen. Als ik dan zelf eens een vraag stel die echt iedereen met ecc moet kunnen beantwoorden krijg ik (zelfs na aandringen) geen antwoord. En zo gaat het met veel vragen. Het nivo is echt naar een bedroevend peil afgezakt. Er wordt voornamelijk geleuterd over niks (uitzonderingen daargelaten), terwijl het forum toch in eerste instantie bedoeld is om elkaar te helpen in het rijdend houden van de roffels.

Mensen die net nieuw komen worden direct afgefakkeld dat ze eerst het forum maar eens door moeten pitten, terwijl heel veel vragen door de zoekmachine niet beantwoord worden.

Voor mij persoonlijk wordt het plezier op het forum langzaam aan steeds minder, met als resultaat dat ik bijna niet meer reageer op berichtjes van anderen.

Ik vind het jammer, want deze plek was voor mij altijd een goede manier om technische zaken met anderen te bespreken om zodoende een probleem op te kunnen lossen. Er zit erg veel kennis, maar het komt er niet meer uit zal ik maar zeggen.

Misschien dat het forum behoefte heeft aan wat nieuwe enthousiaste mensen die wel bereid zijn over technische zaken te "forummen" ipv slap gepraat over niks. Als iemand dat wil is het prima, en er is ook ruimte voor op het forum, maar in mijn ogen ligt de verhouding een beetje scheef.

Zo, en nu ga ik maar eens even fijn een stukje rijden.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

elmarconi

Citaat van: ed op 10-01-2006 13:47:45
Nou jongens, is er nu niemand die even kan bevestigen of de kachel tijdens opwarmen en lage buitentemperaturen zo warm wordt? Dit is toch iets wat iedereen moet kunnen beantwoorden.

_Zo_ warm is _hoe_ warm? Kan nooit warmer dan je koelvloeistof zijn toch?
Duurt een x minuutjes voordat koelwater warm is, en gedurende die periode zal de temp. vanuit de kachel ook wel langzaam oplopen.
Wil wel een testje doen maar dan moet je me de standen van je draaiknoppen er wel bij vertellen.
ECC aan, temp Li + Re 20°C,  middelste knop op AUT ?

--
Autogas Inside . . .

mehn

Citaat van: ed op 16-01-2006 11:21:31
Zo, en nu ga ik maar eens even fijn een stukje rijden.

;D Ik ben net terug  ;D

Ik snap je punt Ed, maar ik denk dat jij en thuur een beetje hetzelfde probleem hebben. Jullie zijn technisch goed onderlegd en gelukkig willen jullie dit met anderen delen.
Alleen als je dan zelf iets heb waar zelfs jij niet uitkomt, dan wordt het vaak moeilijker :(

En over je probleem...ik heb de ervaring niet. Maarja áls het bij hjou door de nieuwe onderdelen komt is dat natuurlijk logisch want mijn onderdelen zijn nog een jaar of 4 ouder  ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

ed

Citaat van: elmarconi op 16-01-2006 11:54:37
Citaat van: ed op 10-01-2006 13:47:45
Nou jongens, is er nu niemand die even kan bevestigen of de kachel tijdens opwarmen en lage buitentemperaturen zo warm wordt? Dit is toch iets wat iedereen moet kunnen beantwoorden.

_Zo_ warm is _hoe_ warm? Kan nooit warmer dan je koelvloeistof zijn toch?
Duurt een x minuutjes voordat koelwater warm is, en gedurende die periode zal de temp. vanuit de kachel ook wel langzaam oplopen.
Wil wel een testje doen maar dan moet je me de standen van je draaiknoppen er wel bij vertellen.
ECC aan, temp Li + Re 20°C,  middelste knop op AUT ?



Ik heb inderdaad de temp nu op 20 graden staan. Als ik hem op 22 graden zet blaast de kachel tijdens de opwarmfase zo veel warmte dat het niet lekker meer is. Na het opwarmen is 22 graden juist weer lekker. Voordat de sensor is vervangen had ik dat niet, en werd het geleidelijker opgewarmd. Ik had altijd het idee dat het kachel "programma" rekening hield met regelmatig opwarmen, maar niet dus blijkbaar, en de nieuwe sensor zal wel zorgen voor een snellere temp regeling.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Citaat van: mehn op 16-01-2006 14:40:05

;D Ik ben net terug  ;D

Ik snap je punt Ed, maar ik denk dat jij en thuur een beetje hetzelfde probleem hebben. Jullie zijn technisch goed onderlegd en gelukkig willen jullie dit met anderen delen.
Alleen als je dan zelf iets heb waar zelfs jij niet uitkomt, dan wordt het vaak moeilijker :(

En over je probleem...ik heb de ervaring niet. Maarja áls het bij hjou door de nieuwe onderdelen komt is dat natuurlijk logisch want mijn onderdelen zijn nog een jaar of 4 ouder  ;)

Is inderdaad niet leuk, zeker als je weet dat iedereen het zo'n beetje moet kunnen beantwoorden.
Maar je ziet het een beetje klagen en de antwoorden stromen alweer binnen ;)
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!