Temperatuur ECC als het buiten koud is

Gestart door ed, 14-11-2005 14:12:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ed

Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje een storing op mijn ECC alleen als het buiten koud is. Na starten gaat de verwarming dan vol open, en het wordt echt bloedheet van binnen. Vaak als ik dan de temperatuur even op vol warm en koud draaide en dan weer op 20 garden gaat het wel goed. Soms doet hij dit wel en soms ook niet. Als het buiten warm is (v/a 18 graden) gaat het altijd goed. Dat sluit voor mijn gevoel de sensor uit, want hij zou het dan ook bij warmte slecht moeten doen. Het lijkt dan ook wel alsof er iets in het verwarmingsgedeelte niet goed meer regelt (klep ofzo).

Ik heb de storingscodes wel eens uitgelezen, en daarin staat dat de temperatuur sensor de boosdoener is. Nu kan ik wel lukraak onderdelen gaan vervangen, maar electronica is vaak of stuk of het werkt. Ik weiger dus nog even te geloven dat die sensor stuk is. Ik heb deze al gedemonteerd, schoongemaakt en voor de zekerheid alles doorgesoldeerd, maar geen resultaat. Het fannetje draait. Iemand als eens iets vergelijkbaars gehad?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

De storing wees op de binnentemp sensor. Iemand anders nog?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

b0nkolok

Dus die sensor defect. Bij jouw roffel zit ie achter de handgreep boven je hoofd.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

ed

Nee hoor, bij mij zit ie in het dashboard (V70). Maar het vreeemde is dat hij het 9 van de 10 keer goed doet, en electronica is stuk of niet. Ik heb dus het idee dat een nieuwe sensor niet zoveel uitmaakt.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Zit toch iets niet goed dan... Stekkertje e.d. al eens goed bekeken aan de ECC-module kant? Kabels in orde?


Gr 8)

ed

Heb de hele zooi al los gehad. Meestal duiden dit soort storingen op slechte contacten, maar daar is geen sprake van, althans niet op de sensor of de ECC module. Heb de zaken die warm worden voor de zekerheid nog doorgesoldeerd, maar helaas. Vaak is het weg, maar gisteren de hele dag weer knipperen (na starten dan) en bloedheet in de auto.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

En je kunt deze sensor niet uitwisselen met een andere?

Een "soms" kapotte PTC of NTC ken ik nl. ook niet maar er moet toch iets uit te sluiten zijn..



Gr 8)

ed

Sh*t hele tekst weg, verkeerde knopje. Nog een keer:

Het systeem is iets te complex om zaken uit te sluiten, bovendien blijft er electronica in het spel ;). Maar er spelen meer zaken een rol. Het systeem treedt buiten zijn "programma". Daarmee bedoel ik dat het is gemaakt om ten aller tijde comfortabel te zijn voor de bestuurder. Te snel opwarmen van het interieur kan niet omdat je dan een bak warmte in je gezicht krijgt. Dus het interieur wordt langzaam, maar zo snel als comfortabel is opgewarmd tot de ingestelde temperatuur na starten.

's zomers gaat het goed, alleen 's winters wordt het gedurende tien minuten heel erg warm. De temp sensor kent geen verschil tussen warm of koud, als hij werkt stuurt hij de verwarming en airco aan.

Ik heb het vermoeden dat er ergens een verwarmingsklep blijft hangen ofzo. Kan dat? Blijkbaar herkent niemand deze storing, maar ik heb zelf het vermoeden dat wisselen van de sensor geen zin heeft.

Kom op Volvo monteurs, dit zal toch wel vaker voorkomen?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

airco service

wat is de code die je gelezen heb  ecc 414 ?
draait het ventilatortje wel als je de airco aanzet
of wil het wel draaien maar lukt het niet dam moet je hem
met een lucht spuit even schoon blazen


ed

Schoonblazen heb ik al gedaan, en het ventilatortje draait gewoon. Ik weet eerlijk gezegd niet meer welke code het was, heb hem tijdens de sleuteldag laten uitlezen, en de monteur zei dat het een code van de temp sensor was.

Gaan die temp sensoren regelmatig stuk dat jij weet?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

airco service

heb wel eens een bedienings paneel moeten vervangen
ik denk dat je even naar de dealer moet en daar de auto even aan de vida hangen codes lezen en evt een upgrade voor de ecc uitvoeren
succes

ed

Lijkt me een goed plan. Als ik zelf de sensor vervang en die is het niet schiet ik er ook niets mee op.

Software in de airco... het moet  toch ook niet gekker worden. Alhoewel, ik zag gisteren op de reclame dat je ook computergestuurde strijkijzers hebt. Daar zat ik nu al jaren op te wachten.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

airco service

denk dat ik je auto te nieuw heb ingeschat
het is toch een classic?
laatst een bedienings paneel vervangen van een classic v70
deze moet je inleren en configureren de klacht van deze was dat hij niet warm werd en met een ander bed paneel deed hij het wel goed
software is niet iets nieuws voor een volvo de nieuwe typen zitten er vol mee

Enno

Mijn ECC geeft ook aan ECC 414 als ik hem laat uitlezen. Hij doet ook soms raar. Hoe dit te verhelpen?

Moet ik dashboard open om de boel schoon te maken? controleren?

Wie heeft suggesties. Sensor zit naast stuur als het goed is.


Enno

Hoe lang blijft een storingscode er in staan?

De airco doet het goed na reset. HIj wordt flink koud. Kan het zijn dat een storingscode in het systeem blijftstaan en dat bij twee storingen in het ECC de airco er mee stopt?

Er heeft inderdaad te weinig druk gezeten op het systeem. Maar dat is naderhand verholpen. foutmeldingen zijn niet gereset omdat aircoboer nier over de benodigde aparatuur beschikt.