EEN 3'' CATLOZE DP UPDATE en VRAAG- Page 9

Gestart door The Driver, 15-11-2005 12:31:13

Vorige topic - Volgende topic

The Driver

Sinds zondag avond zit de 3'' catloze DP eronder. Helemaal custommade. Dit heb ik laten doen bij een hobbyist in schijndel. De catalisator hebben we daar leeg gehaald, overigens niet gezond voor je ogen en longen al dat fijne stof. Na een aantal uurtjes passen meten en lassen zat de 3'' DP eronder met een dummiecat.

Nu kwam het moment, starten.

De motor werd gestart en ik hoorde erg weinig. Hij was zeer mak.Alleen achter de wagen hoorde je soms, als je in neutraal gas gaf een aantal plofjes. Het viel me ook op dat hij aardig stonk. Maar dat zal wel te maken hebben met het feit dat er geen cat meer inzit.

We zette onze weg voort richting Enschede. Na 20 minuten de motor warm te hebben gereden trapte ik het gas bij 40 is volledig in. Ik had nooit kunnen verwachten dat het verschil in vermogen zoveel was. Het geluid was heerlijk, maar het vermogen was echt absurd. Bij constante snelheid op de snelweg  is de wagen zeer stil en kalm, als je iets versneld hoor je een rustige lage brom achter je, als je volgasgeeft bij 100, dat hij nog net ff terug naar zijn 2 gaat dan breekt de hel los ;D ;D .Op de snelweg nog een paar keer stevig het gaspedaal aangeroerd. Normaal hat de R een enorme dip van 130 naar 160. Nu niet meer, hij vlamt er echt met kinderlijk gemak naartoe. ik denk zelfs dat 0-100 bijna een seconde sneller is. Maandag nog even een klein stukje autobahn gereden. Normaal ging de R met aardig doorduwen 230, en met veel moeite 240. Tevens deed hij zonder 3'' catloze DP 220 in zijn 3de versnelling ( 6500rpm, standje 3), nu doet hij 230 bij 6500rpm. Daarna door naar zijn 4 en de naald ging gewoon dik over de 250. Ik haalde 255 en kon niet harder ivm verkeer. maar anders had de 260 er echt in gezeten. :o :o

De wagen is nu teminste R-waardig. Hij is veel vinniger en throttle responsive. De turbogaten zijn veel kleiner. Zonder deze Dp haalde hij in zijn D ( dus niet in 3) 200km/h. Daarna wilde hij nooit verder want hij miste vermogen. Dat is nu ook helemaal weg. De R is nu echt heel snel geworden, met een zalig geluid. Dit geluid is helemaal fantastisch in zijn eerste versnelling bij volgas bij ~2500 rpm.
Dit is een fantastische upgrade, zondermeer het geld waard.
Wat ik me nu nog afvraag is, als het verschil al zo duidelijk is met alleen een DP, hoe zou het dan zijn met een chip erbij  :o  ;D

Vertel ook of jullie zo'n groot verschil ervoeren toen de Dp geplaatst werd.

Hugo

RonnieDuck

Ik heb ook een 3 inch DP geplaatst. wel met een sport eindpijp, maar zonder chip. Het verschil was idd enorm. Je zag de turbo meter gewoon verder in het wit komen en dan ook netjes de druk vasthouden! Dit blijft nog steeds een geweldige upgrade en in combinatie met die TME eindpijp blijft het fantastisch klinken. (als hij niet zo tegen het hitte schild trilt) Ja die pijp is zijn geld dubbel en dwars waard!!!!!!!!

Mvg Ronald

Moet dit Topic eigenlijk niet bij uitlaat onder het kopje tuning??????
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

M a r c

Originele cat leeggehaald? Hoe doe je dat met de APK dan?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

animalT5R

Citaat van: MH op 15-11-2005 12:49:44
Originele cat leeggehaald? Hoe doe je dat met de APK dan?
word een probleem,weet ik zeker  ;)
stationair no probs,alleen bij 3 d toeren is het 5 x max geloof ik  :-X
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Brinky

Zolang de emissie-eisen gehaald worden en er visueel een cat onder zit (en dat is dus het geval), wordt de APK met vlag en wimpel gehaald...

animalT5R

Citaat van: Brinky op 15-11-2005 12:56:37
Zolang de emissie-eisen gehaald worden en er visueel een cat onder zit (en dat is dus het geval), wordt de APK met vlag en wimpel gehaald...
---Off topic-----
Ja enige probleem is dat je de emissie-eis niet haalt met een lege cat,weet ik uit eigen ervaring ;)
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

italia

Dus gaat het 700 eurie voor een nieuwe kat kosten....

---on topic---

Edwin

Citaat van: The V70R Driver op 15-11-2005 12:31:13
Sinds zondag avond zit de 3'' catloze DP eronder. .....
Vertel ook of jullie zo'n groot verschil ervoeren toen de Dp geplaatst werd.

Hugo

Mooi verhaal man!!  ;D  Klinkt goed!
Zou de ervaring hetzelfde zijn bij alsje van een standaard 850 T-5 overgaat op DP mèt racekat?

gr. Edwin.  8)

The Driver

is een belgische keuring. Ik heb nog nooit gas moeten geven bij een uitstoot meting. En tja het zal niet de eerste keer zijn dat iemand door de keuring komt door een kleine financiele tegoedkoming :P

En 700 Eu voor een kat is wel errug veel. Je kan natuurlijk ook bij een autostort een oude kat kopen. Hier 2 flensen op lassen en dan kan je die er tussen doen voor de keuring. Dat kost ook de wereld niet, moest ik niet door de keuring komen.

ed

Citaat van: Edwin op 15-11-2005 13:03:54

Mooi verhaal man!!  ;D  Klinkt goed!
Zou de ervaring hetzelfde zijn bij alsje van een standaard 850 T-5 overgaat op DP mèt racekat?

gr. Edwin.  8)

Ben ik ook erg benieuwd naar. Is de winst met een racekat (een goede) gelijk aan die van een lege downpipe? En hoe zit het met de sound? Is die ook wat heftiger als origineel met een racekat?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mehn

Citaat van: The V70R Driver op 15-11-2005 13:15:15
is een belgische keuring.

Daar heeft Ludo ook goede ervaringen mee  :-X

Hij komt gewoon zonder kat (nee, geen lege kat, helemaal géén kat) door de keuring.
De laatste keer heeft de keurmeester zelfs 10 minuten met looplamp onder de kap staan kijken om er tenslotte een collega bij te halen. Ze konden de LPG verdamper niet vinden  ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

The Driver

@ed.Dat weet ik niet. Maar als je een kat opensloopt dan zie je dat de stenen daarin zoveel weerstand geven. Je kan het vergelijken met het ademen door een lapje stof. Het geluid wordt wel echt super gaaf. Maar het allergaafste vond ik dat hij veel vinniger en dramatischer wordt. Omdat de R standaard zo kalm was leek alles wat trager. Nu niet meer nu voelt alles sneller. Ook als je bij een hoger toerental het gas lost dat voel je dat ook echt goed ;D .

Vroeger had ik soms moeite met zwaardere diesels. Dat probleem is nu geheel weg ;D ;D

JCviggen

Citaat van: mehn op 15-11-2005 13:26:25
Hij komt gewoon zonder kat (nee, geen lege kat, helemaal géén kat) door de keuring.

Idem bij mij...ze hebben 'm zelfs ff op 3000rpm gehouden ;) geen opmerking, alles OK
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

M a r c

Kemira racekat. = 100CPI

Een normale keramische katalysator zal +1000CPI zijn....

Dus bedenk maar even hoeveel tegendruk dit scheelt  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

ed

Citaat van: MH op 15-11-2005 14:55:35
Kemira racekat. = 100CPI

Een normale keramische katalysator zal +1000CPI zijn....

Dus bedenk maar even hoeveel tegendruk dit scheelt  :)

Wat is dat CPI Marc? Zal wel iets met tegendruk zijn.

Kun je overigens uitleggen wat het verschil is tussen de verschillende racekats? Ik heb namelijk wel eens begrepen dat er verschillende kwaliteiten leverbaar zijn, en dan bedoel ik niet het verschil in staal. Levert een betere mataal cat minder tegendruk op dan een slechte metaalcat of zit het verschil ergens anders in?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!