RRRRR_Ramon's belevenissen

Gestart door RRRRR_Ramon, 20-11-2005 01:06:54

Vorige topic - Volgende topic

RRRRR_Ramon

Citaat van: mehn op 19-02-2011 21:00:51
[italiaanse hese stem]
Nietuh slechtuh
[/italiaanse hese stem]
;D

Grazie!!

Citaat van: elianmars op 19-02-2011 21:03:47

Dan hadden we die toch gelijk vervangen? Ik heb nog een verdamper en droger liggen  ;D

Nog bedankt voor de gevulde koeken, ook namens de jongens  ;)

Had het maar gezegd dan waren we ff doorgeknald, dashboardje er ff uit, verdampertje pielen en weer inelkaar zetten. Zo gepiept...  ::)  ;D

Geen dank, was wel ff lekker bij de koffie en het Nintendoën.  ;D

Citaat van: SirRutte op 19-02-2011 21:13:01
Staat een stuk mooier zo 8)

Het is begrijpelijk dat dit zo'n populaire upgrade is bij V70 Classics, het maakt de wagen een stuk frisser!

Ja vind ik ook. Het heeft even geduurd en was zeker niet de eerste maar vast ook niet de laatste die dit doet. Ennuh... op een S70 passen ze ook.  ;)
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Sbv

Mooie verbetering Ramon

Verdampen maar een keer doen binnenkort dan maar. Volgens mij heeft Marcel er nog 1 liggen

De heldere koplampen komen binnenkort ook op onze S70. Nog even een adres vinden waar ze schappelijk geprijsd zijn.

antraciet

RRRRR_Ramon

Citaat van: Sbv op 19-02-2011 21:33:20
Mooie verbetering Ramon

Verdampen maar een keer doen binnenkort dan maar. Volgens mij heeft Marcel er nog 1 liggen

De heldere koplampen komen binnenkort ook op onze S70. Nog even een adres vinden waar ze schappelijk geprijsd zijn.

Dank Sander!

Ja,  jullie hebben het al eerder geroepen om een verdamper vervangdag te houden. Moeten we maar eens over bomen  ;)

Je hebt een PB trouwens...  ::)

RRRRR_Ramon

Waterpomp lek...  :-[

De distriwissel was nog ca. 15.000 km weg maar helaas is mijn waterpomp lek. Ook maakt hij na een koude start een beetje raar (lagerachtig) geluid. Na ca. 2 minuten is dit weg. Kan misschien komen door KVS op de riem/poulie.

Afspraak gemaakt bij Jaap Pul op Urk. Kan helaas pas maandag de 28e terecht dus de V70 verschijnt niet op ALV komende zondag. Heb besloten dat ik er alleen nog naar Urk mee rij. Prijs aldaar viel me allezins mee, al is het nog wel een bult geld. €475 ex. BTW met rollen, waterpomp, de bout en natuurlijk de riem. Het spul aan de andere kant van de kop zit ook in prijs. Dus een spanner, een rol en de pompriem en natuurlijk de beroemde Pul afstelling.  :)

Nu maar hopen dat ik Urk haal met die lekkage, zal maar genoeg KVS meenemen en voor nood extra water.  :-\

RRRRR_Ramon

Zo vandaag is de volledige distributie vervangen bij Jaap Pul op Urk. Dit was hoognodig omdat de waterpomp sinds vorige week lekkage vertoonde (druppelen) en er een raar geluidje van onder kap kwam bij de koude start. Sinds ik merkte dat de waterpomp begon te lekken hebben we er niet meer mee gereden en is Gea met de bus naar het werk gegaan. De wekelijkse boodschappen hebben we gedaan met auto van mijn ouders.

Vanmorgen heb ik extra koelwater ingeladen, je weet maar nooit wat er kon gebeuren onderweg, de olie gepeild en ben vertrokken naar Urk. Met geknepen billen ben ik met een gangetje van 110 over de A6 naar de Bremenberg nummer 2 gereden.  Ik kwam daar om iets na 8.00 uur aan en heb de wagen binnen gereden. Ik zei tegen monteur Germen dat er een raar geluidje was. Hij heeft even geluisterd maar met warme motor was het verdwenen. Wel hingen er een paar dikke druppels KVS aan de onderzijde aan de distributie kant.

Germen begon met alle kappen en afdekkingen demonteren. Terwijl hij de motor op de merktekens draaide zag ik de waterpomp al wapperen. Het tandwiel ging wel 4 tot 5 mm heen en weer.  :o  :o Meteen toen de riemspanning er af was en het lager echt vrij begon te hangen werden de druppels groter en begon de motor al behoorlijk leeg te lopen. Nadat hij de waterpomp eraf had gehaald werden de collega's en Jaap Pul zelf erbij gehaald om te zien hoe zeer ik geluk had gehad en rijdend Urk bereikt had. Jaap Pul zei dat ik een engeltje  :angel: op mijn schouder heb gehad. Het gevaar schuilt erin dat de kogels uit het lager tussen de riem en poulie en/of rollen terecht komt met riembreuk tot gevolg en daardoor grote motorschade. Had ik ook eens geluk!  ;D Men sprak bij Pul over een slechte serie origineel Volvo waterpompen. (Waar of niet waar? Dat is de vraag)

Omdat ik aangegeven had dat ik graag ook de rekbout van de krukaspoulie vernieuwd wilde hebben pakte hij voor mijn gemoedsrust een nieuwe bout uit het schap. Normaal doen ze dit niet en ze hebben daar al honderden VW's T4, Audi's en Volvo's met deze motor uit elkaar gehad en er is nog nooit iets gebeurd met deze bout. Goed vastdraaien op het juiste moment met gradenverdraaiing en een knauw ná luidt het devies en nooit Locitite of andere middelen gebruiken! Maar goed, ik heb een nieuwe bout...  ;) Verder kwam na demontage aan het licht dat de trillingsdemper in de krukaspoulie wat droogtescheurtjes vertoonde en men raadde aan deze te vervangen. Het kon nog 30.000 km goed gaan maar ook 30. Omdat het nu toch allemaal los was heb ik besloten om die meteen te vernieuwen. Hij was op voorraad dus geen probleem, behalve voor de portemonnee dan, maar het weegt niet op tegen een stukgelopen motor.

Toen de distributiekant klaar was werd de andere kant van de kop aangepakt en werden de pompriem, de spanner en de looprol vervangen. Dit had ik zelf net bij 431.000 gedaan maar de onderdelen en de arbeid zitten in het pakket dus ook vernieuwd. De onderdelen waren dus pas 14.000 km oud en die heb ik weer meegekregen.

De KVS werd weer bijgevuld en de motor werd gestart om warm te lopen voor de "befaamde Pulpompafstelling". Het was inmiddels 10 uur en tijd voor een bakkie en bammetje. Na de schaft was de motor lekker warm en heeft Germen de pomp perfect afgesteld. Dat was tenminste goed te horen, zo lekker loopt ie weer. Roeten heeft ie nog 1 keer gedaan nadat ik de A6 op reed en bij invoegen eens lekker doorgetrapt heb. Naderhand nog een paar keer een vrachtwagen ingehaald en waar hij dan eerder nog wat rookte, nu geen wolken meer achter de V70.

Onderweg en thuis nog even het KVS niveau nagekeken en in orde bevonden. Hulde voor Jaap Pul Motorenrevisie die voor een schappelijk bedrag je distributie wisselt en je pomp afstelt zoals dat bijna nergens anders gebeurt.

Hieronder nog een paar foto's:

De bijna stukgelopen waterpomp na 110K.

De ingesleten distributieriemkap door de wapperende waterpomp. Ook die kap is vervangen voor een nieuwe.

De droogtescheurtjes in de trillingsdemper/krukaspoulie.

Ik kan weer een tonnetje vooruit!  ;D

Ludo

Mooi Ramon.  :D
Bind dat engeltje maar vast, kan altijd handig zijn in de toekomst.  ;D

RRRRR_Ramon

Citaat van: Ludo op 28-01-2013 21:51:45

Tie-wrap om z'n beentjes gedaan, hij zit er nog.  ;)

elianmars

Citaat van: RRRRR_Ramon op 28-01-2013 21:53:29

;D

Fijn dat alles weer in orde is  :)

UserID6342

Citaat van: RRRRR_Ramon op 28-01-2013 21:53:29

Vasthouden dat ding want je hebt idd geluk gehad :eusa_clap:

fredtref

Mooi dat het weer in orde is, vakmensen daar bij Pul !

Hans Duiven

Mooi dat het weer klaar is en ik ga Pul ook maar eens een keer bezoeken als die
van mij toe is aan een afstelling.

RRRRR_Ramon

Citaat van: Hans Duiven op 29-01-2013 11:39:59
Mooi dat het weer klaar is en ik ga Pul ook maar eens een keer bezoeken als die
van mij toe is aan een afstelling.

Moet je doen Hans!

Vergat in m'n verslag nog te melden dat bij de distributie-set ook nog een verse multiriem zit. Alle riemen zijn van Continental en de rollen van SKF.

RRRRR_Ramon

Eindelijk weer iets melden... al is de reden iets minder.

Afgelopen zaterdag gestrand in Delden op weg naar mijn zus. Vanaf de A35 de afslag Delden genomen en de provinciale weg op. Motor maakt veel toeren en bak blijft hangen in 3, schakelt met een bonk over naar 4 maar daarna komt de lock-up er ook niet in bij 78 km/u. Vreemd... Delden ingereden en de bak hapert en bonkt, nog een bocht en daar is de knipperende pijl. Foute boel! Het motormanagementlampje ging er ook maar bij aan meteen. Auto meteen stilgezet en motor uit. Onder de kap en onder de auto gekeken of er olie lag. Dat lag er niet. Maar weer eens gestart. Dat hielp niet. Omdat ik 300 meter van de bestemming was ben ik maar doorgereden en de ANWB gebeld. Die was er snel en die heeft hem uitgelezen en de foutcode (iets met hydraulische klep) gewist. De oranje pijl was weer uit, MM lampje bleef wel branden en kon ook niet worden gevonden door de wegenwachter.

Met de WW-er een stukje gereden en bij het inschakelmoment van de 3e versnelling ging het lampje met de pijl weer aan. De bak ging in noodloop en bleef in de 3e hangen. Maar weer teruggesukkeld en de WW-er raadde aan hetm op transport te zetten. "Waar moet ie heen?" Ja denk je dan... Doe maar naar De Boer Transmissies, thans in Steenwijk (voorheen Staphorst). Daar was de bak tenslotte 140K geleden gereviseerd. Binnen anderhalf uur stond ik weer bij mijn zus op de stoep met een Vervangende Auto van de ANWB. Een Seat Leon 1.4 TSI.

Maandag is de auto naar De Boer gebracht en die heeft vandaag voor het eerst wat getest, uitgelezen en tot de conclusie gekomen dat het eigenlijk koffiedik kijken is. Als mogelijke oorzaken gaf De Boer aan dat het volgende aan de hand kan zijn: Er kan iets zijn losgelopen of afgebroken in de bak waardoor er een versnelling niet kan worden ingeschakeld. Is dit een borgpen, ring of ander voorwerp dan kan dit in het filter zitten of het ligt los in de bak en het kan vervolgschade veroorzaakt hebben. Daarvoor moet de bak eronderuit en dat kost me alleen al €350,- ex BTW. Dat zijn kosten gebaseerd op uit- en inbouwen.

Stel, in het aller gunstigste, geval er is een borgpen van 3 knaken losgeraakt en die vervangen ze, dan kost het al totaal €357,50 ex BTW, daarbovenop komt dan nog ATF olie en een flush van €120,- ex BTW. Dan ben ik dus al €477,50 ex BTW kwijt. Je weet zelf wel dat het daarbij niet blijft plus het "gevoel" is weg bij de auto. Vandaag wat research gedaan en tot de conclusie gekomen de handelswaarde van deze V70, schrik niet, slechts €450,- is. Een prijs die je bij veel autobedrijven zult krijgen als je een 2de handsje wilt scoren. Bij een jong gebruikte krijg je misschien iets meer, maar meer dan €1200,- wordt het echt niet met een kilometerstand van 457K. Eigenlijk ruilen ze liever niets in, dan krijg je waarschijnlijk meer korting.

Ik ben bang dat het doek valt voor de V70  :'(. Dan blaas ik de reparatie af en ga hem slopen. Ik hoop wat onderdelen kwijt te raken via de bekende kanalen en ga op zoek naar wat anders. Misschien wel weer een Volvo, maar misschien ook niet...  :-\

)()()sT

Heel heel erg zuur, maar ik kan me je besluit wel voorstellen.
Succes ermee :(