RRRRR_Ramon's belevenissen

Gestart door RRRRR_Ramon, 20-11-2005 01:06:54

Vorige topic - Volgende topic

RRRRR_Ramon

We hebben hem!!! Wat dan?? een 142

Vorige week zondag 13 november een slome dag. Hele dag in de pyama en ochtendjas, laptopje op schoot, beetje forummen, chatten in de 850 chat en surfen, veel surfen op internet. Gea vond die dag een aantal pagina's met daarop Volvo klassiekers, het hele rijtje, van Duett's tot 264's, van Amazon's tot 142's............

Een 142 is best een leuke auto. We hadden hem al eens wat beter van dichtbij bekeken bij Ed (edenmartina), de oranje 142. En Gea surfde maar door, Speurders, Marktplaats en wat andere sites. Daar stond hij, op Marktplaats een rooie 142 uit 1973 op LPG, Zweedse import (naar later bleek) en met Overdrive, das interressant. Leuke velgen eronder, wat wil je nog meer? ;D

Maar ja tis maar een fotootje op klein formaat, niet veel informatie en vanaf juni '05 al te koop, 1 bod. Km stand 345k, geen foto's van het interieur en op geen enkele foto de linkerkant erop. 32 jaar oud, een verkleurde deur erin, nee das niks denk je dan.

De volgende dag, maandag, op de chat er wat over gebabbeld met elkaar en terwijl we dat deden had Ed de verkoper al aan de telefoon, bla bla bla, de prijs zakte al met 300 euro. Hahaha wat een lol, we (Gea en ik) hadden het er nog niet eens echt over gehad samen. Is het wat? Kunnen we het geld missen? Is het leuk? Een auto van 32 jaar oud en 345k, wat kun je verwachten? Maar................. het is wel leuk en hij ziet er zo gaaf uit. Woensdag begon het serieuzere vormen aan te nemen en konden we nergens anders meer over praten bijna. Ed waagde er nog een telefoontje aan en deed een serieus bod. Dat was wel heel aantrekkelijk geworden nu............ zouden we dan toch?? Weet je wat we gaan zaterdag wel gewoon ff kijken en is het niks dan hebben we een eind gereden in onze 850 en zijn we een illusie armer. Uiteraard wel geld meegenomen voor het geval dát.

Om 12 uur arriveerden we bij de McDonalds in Eindhoven, verkoper gebeld dat we er waren en die kwam meteen met de auto naar de parkeerplaats. Om de auto gelopen, geklopt op de wielkasten, deuren, dorpels enzovoort. Zag er best strak uit, wel een paar plekjes, maar ja tis 32 jaar oud, hallo zeg! Gewikt, gewogen nog eens kijken, motorkap open, oliedop eraf, peilstok eruit, radiateurdop eraf, zag er allemaal goed uit, alleen een lekkende kleppendekselpakking en ooit gewassen met een schuurspons, wat een krassen  :-\. Leuke details: een Weber carburateur met een open luchtfilter van MISAB. Gasinstallatie ok bevonden, ingebouwd in 2000 voor €839,-, taxatierapport erbij van de V44 Vereniging met daarop een bedrag van €4500,-. Een heel mooi en apart interieur dat naar later bleek uit een zeer zeldzame 242 GT komt, echt helemaal gaaf met nog geen los stikseltje. Ook een GT stuur ontbreekt  niet. Als klap op de vuurpijl van spruitstuk tot einddemper: een originele Simons uitlaat!!  :o 8)

Afdingen kon haast al niet meer, dat traject had Ed al bewandeld via de telefoon, toch geprobeerd maar de verkoper hield voet bij stuk en eigenlijk had ie gelijk. VERKOCHT!!  ;D ;D Op naar het postkantoor in Eindhoven, kenteken overgeschreven en daarna meteen langs Ed gereden om hem op de put even vanonder te bekijken, 2 plekjes, 1 aan de linkerkokerbalk, klein gaatje en een rot plekje in het subframe, geen probleem volgens Ed, plaatje erop lassen en klaar. Nog even de poetmachine erover gehaald op een proefstukje met Commandant en dat ziet er al veel beter uit! Ed dook ook nog ff in een la en daar kwamen nog 2 nieuwe 142 embelemen uit en 2 grote Bosch verstralers die op een FH12 niet misstaan, dankjewel Ed, wat een vriend!! ;D Nu zitten we hier, minder dan een week later met een rode Volvo 142 GL Overdrive Zweedse import uit 1973 voor de deur! Helaas geen goede foto's nog, camera wel meegenomen maar geen tijd gehad om er een paar te schieten. Wel de foto's zoals ie op Marktplaats stond. Nu nog met Gea uitvechten wie er mee gaat rijden ::) :-X :P

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

RRRRR_Ramon

Afgelopen zaterdag moest ik ff naar Den Haag, eerst een PC bij iemand ophalen en daarna ff naar Ed.

Om kwart voor acht vertrok ik richting Den Haag, op de A10 begon de 850 ineens te schudden en kreeg een ruk aan m'n stuur  :o. Ik dacht eerst dat het daar glad was dus even rustig aan gereden. :-\  Verderop net voor de afslag Haarlem even gestopt, ik dacht dat er een wiel los zat ofzo, flink getrokken aan de wielen, de afdekkapjes er even af en gekeken of de wielbouten loszaten. Niks aan de hand. Rijden maar weer. De Schipholtunnel in, weer een ruk aan het stuur en vreselijk trillen, de hele auto. Bij Hoofddorp weer naar de kant, onder de auto gekeken of er geen draagarm gebroken was of losgeraakt,, weer niks te zien. Ook even gekeken of de balanceerloodjes nog aan de velgen zaten, was prima.

Verder rijden maar weer, tot Rijpwetering geen last meer gehad maar daarna begon het weer. Rustig aan verder met zo af en toe het trillen, het trekken in het stuur nam af. Bij de afslag Plaspoelpolder plotseling weer een ruk aan het stuur en krakende geluiden, ook viel er iets van de auto af aan de onderkant, meteen de afslag genomen, ik dacht van de snelweg af. Onderaan de afrit na rechtsafslaan wilde de 850 niet meer terug naar links sturen, gelukkig was er een bushalte en kon ik daar stoppen. Auto met rechtervoorwiel op de stoep gezet terwijl ik een harde knal hoorde bij het oprijden van de stoep. Mijn vermoedens werden waarheid, ik dacht aan een homokineet nadat het stuur niet meer omwilde.

Ik keek onder de auto en mijn vermoedens werden waarheid, de hoes van de homokineet lag eraf en de binnenkant van de velg zat onder het vet. :'( Ook in de velg lag ook een stuk staal van de homokineet  :-\ Ed ff gebeld, die zei kom maar hierheen als ie nog rijdt. Met een slakkegangetje van 30 ben ik door Den Haag gereden met 1 voet op de koppeling om hem direct vrij te trappen. In de laatste bocht bij Ed nog een grote knal, rechterbochten gingen moeizaam en weer een knal en er rolden weer brokken op de weg hoorde ik.

Pffffffffffffff, gehaald, ik was er. Auto op de brug, wiel eraf, wat een zooi, alles vet en vies. Veerpoot los, remklauw aan de kant, asmoer eraf tik, tik daar was de "homo" eraf. Wtf??? Nog maar 2 kogels erin, brokken van de ring helemaal weg en nog rijdend aangekomen!! 8) De rest even in de spoelbak schoongemaakt met ontvetter en remmenreiniger.

Maar dan.............. zie maar eens op zaterdag een rechter/buitenste homokineet van een Volvo 850 te scoren  :-X Ed had wel adressen en bevriende relaties op dat gebied. Bellen, bellen en nog eens bellen. Reacties als net de laatste verkocht vrijdag, nee wel de binnenste, in gesprek, niet open, en veel "nee, hebben we niet, maandagmiddag pas". Sloperijen, steeds verder weg van Den Haag. Ed had iemand aan de telefoon die toevallig wist dat er een sloperij was die 2 850's had staan sinds kort, sloperij de Graaf in Wassenaar. Gebeld en JA HEBBES!!!!  ;D

Pffffffffff na anderhalf uur bellen, zelfs Gea thuis ingeschakeld en laten zoeken op internet, zij had er overigens op het zelfde moment ook 1 gevonden alleen een stuk verder weg, bij Nordicar in HHwaard. Moesten we bijna Johan (animaT5R) inschakelen om hem vast te laten halen vòòr sluitingstijd. Maar was niet nodig dus.

"Homo" opgehaald in Wassenaar en weer inelkaar sleutelen. Direct na aankomst zag ik eigenlijk dat de astap dikker was en langer, dus de originele asmoer ging niet meer passen. Ed zei die heb ik wel ergens.......... ik hoorde alleen maar wat gestommel en gerommel in bakken en dozen en ineens vanachter uit de garage, "Ja heb hem!!" Dat was dus compleet, de splines kwamen ook overeen dus niets kon ons meer in de weg staan. De "homo" was waarschijnlijk van een GLT of een later bouwjaar. Na een klein uurtje zat alles weer inelkaar en kon er worden proefgereden, alles prima en geen gekraak en getril meer. Toppie weer !  ;D

Zo zag het eruit, 2 kogels er nog maar in  ::):

RRRRR_Ramon

Zo bijna vakantieklaar......................................

Ja ik moet de auto andersom voor de caravan zetten, ik weet het!   ::)

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

RRRRR_Ramon

Zaterdag 1 september 2007: Sleuteldag Volvo 850 Club bij Hooftman te Woerden

Ik had wel een paar dingen maar begreep dat vooral de tijd beperkt was. Ik moest dus keuzes maken en heb gekozen om de automaat te spoelen. Ik had totaal geen idee hoe het precies moest, ik had in 2005 eens geholpen met wat slangetjes vasthouden en wat jerrycans overgegoten.

Gelukkig was Mr. Flush alias Inspector Columba (mehn) in de buurt voor assistentie! ;D Of eigenlijk was ik de assistent want voor ik de auto goed en wel op de brug had gereden was de kap al open en werden de eerste dingen al losgehaald.

De bak eerst afgetapt, wat een zwarte bagger!!  :o  :o Alle kannetjes gebruikt en 124 euro lichter. Dure hobby zo, maar wel nodig gezien de zwarte en stinkende olie die eruit kwam. Verschil merk ik niet met schakelen, net zo zijdezacht als voorheen.  ::)

Daarna wilde ik nog de bandenmaat laten aanpassen in de computer maar daar was helaas te weinig tijd voor.

Weer een project plat, op de planning staan nog de kofferklepgasveren en bagagenetjes links en rechts aanbrengen in de bagageruimte. Nu is er nog 42.000 te gaan voordat de distributie aan de beurt is, dus dat kan nog wel even.

Wordt vervolgd!

Misha

:eusa_eh:
Mr. Flush ?

Los daarvan ;D ; jij weet dus dat het sowieso mogelijk is om dit te laten aanpassen , de snelheid /bandenmaat ?
Mijn dealer wist dat eigenlijk niet, en het lijkt me -gezien de kosten van de 205-50-16 banden- nogal de moeite om het naar de 55 variant te laten wijzigen ..

Of is het gewoon een OBD-II instelling ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

RRRRR_Ramon

Citaat van: Misha op 02-09-2007 21:36:47
:eusa_eh:
Mr. Flush ?

Los daarvan ;D ; jij weet dus dat het sowieso mogelijk is om dit te laten aanpassen , de snelheid /bandenmaat ?
Mijn dealer wist dat eigenlijk niet, en het lijkt me -gezien de kosten van de 205-50-16 banden- nogal de moeite om het naar de 55 variant te laten wijzigen ..

Of is het gewoon een OBD-II instelling ?

Bij typen van vóór MY 99 kan het via het zwarte handkastje in de ODBII aansluiting (volgens monteur Hooftman). In mijn geval moest het met de "grote" computer. Mijn auto staat dus waarschijnlijk ingesteld op 55 serie banden en ik heb er 50 serie onder zitten. Hierdoor heb ik dus een afwijking in m'n snelheidsmeter. (geeft te veel aan). Het zwarte handkastje kon geen verbinding maken met de ODBII, dus moest ie aan de grote PC, maar door tijdgebrek is het er niet van gekomen.

Ik wilde het dus terug laten zetten naar 50 serie, mede omdat m'n winterbanden ook 50 serie zijn. M'n achterbanden zijn nu 55 serie en daardoor staat de auto wel een beetje naar voren, wat wel een mooi gezicht is vind ik zelf.  ;) Eens kijken of we dat in Goes kunnen laten oplossen.  :-\

En Mr. Flush is mehn dus.....  :eusa_whistle:

RRRRR_Ramon

Citaat van: RRRRR_Ramon op 20-11-2005 01:06:54
We hebben hem!!! Wat dan?? een 142

Vorige week zondag 13 november een .........

...........mee gaat rijden ::) :-X :P

De 142 is niet meer. Hij rijdt sinds vandaag rond in de omgeving van Zutphen. Verkocht dus. Ik had er echt te weinig tijd voor om de dame zo te verzorgen zoals dat hoort  :'(. Gelukkig is ie naar een liefhebber met een groot Volvohart.  ;D

Ik hoop dat de nieuwe eigenaar er veel plezier aan beleeft.  :D

pwassink

Als ik hem zie zal ik dan toch maar zwaaien ??

Is tie toch weer goed terechtgekomren iig Ramon
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

mehn

:'(

Dat vraagt om afscheidsfoto's :D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

wie gaat er nu fietsen, jij of Gea?.  ;D

RRRRR_Ramon

Citaat van: pwassink op 14-10-2007 00:37:46
Als ik hem zie zal ik dan toch maar zwaaien ??

Is tie toch weer goed terechtgekomren iig Ramon

Klopt, een echte liefhebber. Z'n vrouw gaat ermee rijden en die was er helemaal weg van. In de tussentijd gaat ie een oude Mini opknappen en daarna is de 142 aan de beurt voor een restauratie of hij gaat ook weer weg, dat was nog niet zeker.

Citaat van: mehn op 14-10-2007 09:59:44
:'(

Dat vraagt om afscheidsfoto's :D

http://www.mehn.nl/diversen/DSC03535.JPG

http://www.mehn.nl/diversen/DSC03542.JPG

Inderdaad Maikel, de trouwauto van je zus......... Had ik hem haar aan moeten bieden eerst?  ;)  :eusa_whistle:  Mooie foto's hoor! ;D

Citaat van: Ludo op 14-10-2007 10:49:09

Ik fiets 's middags alleen met de hond. Ik ga naar m'n werk met een "auto" van de zaak en Gee rijdt met de V70 natuurlijk.

De 142 was er als hobby auto voor een zondagsritje, woon/werkverkeer van Gea zo nu en dan en voor de leut met de achterwielaandrijving  8). Maar ik had er helaas echt te weinig tijd voor. Ik vond het zonde haar weer een winter naast het huis te hebben.

Ik zou een garage/schuur of stalling moeten hebben, dan kan ze binnen en had ik meer de gelegenheid gehad om dingen op te knappen. Sleutelen moest nu thuis naast het huis, op m'n werk of bij Ed maar dan zit je altijd met dat je niets kunt laten liggen of stoppen als het ff niet uitkomt.  :-\

Gelukkig is ze naar een liefhebber die er goed zin in heeft!  ;D

Zelfs een bod van iemand afgeslagen die op zoek was naar "zo'n oud ding op gas" (letterlijke woorden). Ik dacht bijmezelf al doe je er nog 500 bij, jij krijgt hem niet eens!

¤Gea¤

Citaat van: Ludo op 14-10-2007 10:49:09

Fietsen????????????

Wat is dat

elianmars

FGG

Jammer om te horen. :-\

Wel lekker dat ie naar een goed adres gaat.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: