Nieuwe koppeling en vliegwiel dan??

Gestart door JosS70, 28-11-2005 11:18:30

Vorige topic - Volgende topic

JosS70

Heb een stage III SPEC koppelingset besteld en wil graag ook een lichter vliegwiel.

Heb echter wel gehoord, dat deze combinatie zorgt voor wat zenuwachtigheid.  ::)

Heeft iemand hier ervaring mee en heeft iemand ook een lichter vliegwiel?

:)

JosS70

Niet allemaal tegelijk reageren, svp  ;D

Eugene

Denk neit dat er hier veel mensen zijn met een Spec  koppeling behalve Johann en Marc?

Laat staan in combinatie met een afgedraaid vliegwiel.

Johann heeft beide, maar ook een lichtere krukas, en voor zover ik het begrepen heb was dit voornamelijk de oorzaak van een ratelend geluid in de bak bij stationair lopen.

Hij wordt uiteraard zenuwachtiger omdat er minder massa verplaatst hoeft te worden en dus sneller toeren maakt.... maar dat is denk ik de bedoeling van een lichter vliegwiel?

If it's not blown, it sucks...

M a r c

Ik zou het vliegwiel gewoon vlakken en balanceren en verder niks.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

JosS70

Fcg heeft mijn nokkenassen al naar een speciaal raceprofiel gemaakt.

Het vliegwiel van mij is al uitgebalanceerd.

Misschien dat ik hem nog laat afdraaien. Het is wel belangrijk dat je dezelfde dikte houdt mbt de koppelingset.

Verder zou het moeten kunnen.

FCG kan overigens uit een plak alu een perfect vliegwiel fabriceren, dus eerst nog maar weer eens goed nadenken.

:D

Johann

Citaat van: JosS70 op 29-11-2005 09:45:24
Fcg heeft mijn nokkenassen al naar een speciaal raceprofiel gemaakt.

Het vliegwiel van mij is al uitgebalanceerd.

Misschien dat ik hem nog laat afdraaien. Het is wel belangrijk dat je dezelfde dikte houdt mbt de koppelingset.

Verder zou het moeten kunnen.

FCG kan overigens uit een plak alu een perfect vliegwiel fabriceren, dus eerst nog maar weer eens goed nadenken.

:D

Alleen het vliegwiel heeft niet zoveel zin. Mijn S70 heeft wel een 400 gram lichter vliegwiel maar dat is wel een enkele massa wiel.

JosS70

Johan,

Daarom een lichter vliegwiel in combinatie met de SPEC koppeling en de reeds gebeurde verbeteringen in het blok. Waaronder de nokkenassen.

Dit zou toch voordeel moeten opleveren?

Oele

Jos,

Ik denk dat in verhouding tot het totale gewicht van het vliegwiel die 400 gram niet veel in performance zal schelen. Wat de veilige marge is weet ik niet...

Ik heb een poos gelede Terry gevraagd om dit uit te zoeken, maar heb er niks meer over gehoord. Denk niet dat ie er brood in zag...

PS, ik heb een Spec stage III "F" serie in de kist laten gooien ;-)

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

M a r c

Binnenkort zit er ook een officieele SPEC dealer in NL  ;D

Sweet home Alabama  ;)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

JosS70

Citaat van: Oele op 29-11-2005 18:34:08
Jos,

Ik denk dat in verhouding tot het totale gewicht van het vliegwiel die 400 gram niet veel in performance zal schelen. Wat de veilige marge is weet ik niet...

Ik heb een poos gelede Terry gevraagd om dit uit te zoeken, maar heb er niks meer over gehoord. Denk niet dat ie er brood in zag...

Michiel,

Ik ben ook van plan om het vliegwiel echt maximaal licht te maken. ;)

Oele

Citaat van: JosS70 op 29-11-2005 20:37:23
Citaat van: Oele op 29-11-2005 18:34:08
Jos,

Michiel,

Ok Jos,

Zoek eens op het web naar wat ervaringen van mensen die dit gedaan hebben. Ik lees nogal wat waarschuwingen dat als het vliegwiel te dun gemaakt is ze kunnen barsten en bij 7000 toeren slaat zo'n stuk dan overal doorheen...naar voren of naar achteren... snap je ?  :'(

Zoek anders een passend lichtgewicht vliegwiel...

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Turbobiker

Citaat van: JosS70 op 29-11-2005 20:37:23

Maximaal licht zou ik niet doen, gaat zeker ten koste van de rijdbaarheid. Heeft voordelen met optrekken, maar remt ook zeer sterk op de motor. Meer zin heeft het om de krukas af te draaien, zoals Johann (-3kg meen ik) Dan behoud je met het vliegwiel nog enigzins de rijdbaarheid.

(alhoewel ik me nu begin af te vragen of het gewicht van de krukas niet ook een vliegwiel effect heeft en het dus niet uit maakt waar je het weg haalt ??? )
De Tussenpaus

JosS70

Zoek eens op het web naar wat ervaringen van mensen die dit gedaan hebben. Ik lees nogal wat waarschuwingen dat als het vliegwiel te dun gemaakt is ze kunnen barsten en bij 7000 toeren slaat zo'n stuk dan overal doorheen...naar voren of naar achteren... snap je ?  :'(

Zoek anders een passend lichtgewicht vliegwiel...

Citeer

Klopt, hou ik ook rekening mee!

;D

JosS70

Maximaal licht zou ik niet doen, gaat zeker ten koste van de rijdbaarheid. Heeft voordelen met optrekken, maar remt ook zeer sterk op de motor. Meer zin heeft het om de krukas af te draaien, zoals Johann (-3kg meen ik) Dan behoud je met het vliegwiel nog enigzins de rijdbaarheid.

(alhoewel ik me nu begin af te vragen of het gewicht van de krukas niet ook een vliegwiel effect heeft en het dus niet uit maakt waar je het weg haalt ??? )
Citeer

Nokkenassen zijn al lichter gemaakt! Vliegwiel kun je best een stuk lichter maken, als je de rest ook maar laat uitbalanceren en dat is mij al reeds gedaan.  ;D

Beide hebben effect!

ed

De krukas kun je niet straffeloos afdraaien. De zuigers/drijstangen hebben samen met de krukas een balansfactor. Dat is het  gewicht van de wangen van één kruk gedeeld door het gewicht van de zuigers en een deel van de drijfstang. Is vaak iets tussen de 40% en 60%. Als je de krukas afdraait verstoor je die balansfactor. Heel soms levert dat een iets beter rijdende auto op, maar meestal niet. Afdraaien van de krukas gebeurt meestal als er lichtere zuigers en vooral drijfstangen worden gemonteerd. Daar hoort dan ook een lichtere krukas bij om de balansfactor in orde te houden. Hier kun je eindeloos aan rekenen.

Motorbouwers kopen die balansfactor van een bepaald type motor soms van een concurrent, en daar wordt heel veel geld voor betaald. Het bepalen van de ideale waarde is dan ook zeer kostbaar om uit te vinden. Ga maar eens 20 keer een motor opbouwen met steeds een andere balansfactor en je begrijpt waarom. Door het toepassen van die bepaalde ideale balansfactor draait de motor gewoon veel beter.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!