Katalysator geheel verstopt

Gestart door volvogeo, 05-12-2005 22:44:22

Vorige topic - Volgende topic

volvogeo

Wil mijn "Kat" ervaring graag met anderen delen. Al een paar jaar rammelde de katalysator van mijn 850 2.5 20V Estate 1995. Bijna ongemerkt liep het motorvermogen steeds een beetje verder terug. Een maand geleden was de fut er geheel uit. De motor hield niet echt in maar had gewoon weinig trekkracht. Bij de Volvo dealer werden er allerlei diagnoses gesteld die varieerden van een defecte krukas sensor tot versleten zuigerveren. Vorige week heb ik op advies van deze dealer een reinigingsmiddel aan de brandstof toegevoegd. In eerste instantie had ik hiervan geen enkele verwachting. Echter na een paar lange ritten merkte ik dat de motor wel wilde presteren maar dat deze werd tegengehouden door het uitlaatsysteem. Ik kwam hier achter doordat de koppeling van het spruitstuk naar de katalysator bij flink gasgeven (hoog toerental) gewoon werd opengeperst (dankzij de twee bouten met drukveren) en dat de uitlaatgassen hierlangs naarbuiten traden. Het was nu duidelijk dat de "Kat" geheel verstopt was. Vandaag heb een nieuwe Walker katalysator (scheelt 300 Euri t.o.v. origineel) laten monteren en het resultaat was verbluffend. De 170 PK's zijn weer helemaal voorhanden, het rijdt weer als nieuw!! Dus wanneer de trekkracht terugloopt en het typische 850 geluid steeds zachter wordt, controleer dan het uitlaatsysteem voordat de hele motor uit elkaar wordt gelegd!javascript:replaceText('%20;D')
Groet,
volvogeo