Volvo-stoel opnieuw onovertroffen

Gestart door Ben, 07-12-2005 12:05:04

Vorige topic - Volgende topic

Ben

Volvo-stoel opnieuw onovertroffen

· Volvo-stoel behaalt opnieuw de hoogste veiligheidsscore
· Alle Volvo-modellen behaalden het hoogst haalbare predikaat ‘Goed’
· Stoelen essentieel bij beperken whiplash letsel

Beesd, 7 december 2005 – In het jaarlijkse onderzoek naar whiplash preventie van de International Insurance Whiplash Prevention Group (IIWPG) behaalde Volvo ditmaal opnieuw de hoogste scores. Sterker nog, Volvo was een van de twee autofabrikanten die het hoogst haalbare predikaat ‘Goed’ scoorden voor elk getest model. In het geval van Volvo waren er dat maar liefst zes!

Het Motor Insurance Repair Research Centre in Thatcham onderzocht de autostoelen van 182 nieuwe auto’s en beoordeelde ze in drie categorieën: Geometric, Dynamic en Overall. Scores variëren van G (voor een goede bescherming), A (acceptabel), M (matig) tot P (pover). Het Thatcham-onderzoek waardeerde alle Volvo-stoelen met de G-score, in alle drie de categorieën. Ter vergelijking: Audi scoorde gemiddelde een ‘A’, Lexus een ‘M’ en vier van de BMW-modellen (waaronder de 3- en 5-serie en de X3 en X5) een magere ‘P’.

Volgens Matthew Avery, Crash Laboratory Manager van Thatcham, blijft Volvo trendsetter op het gebied van veiligheid: “Sinds jaar en dag is Volvo zeer betrokken bij het veiligheidsvraagstuk, en opnieuw presteren haar stoelen in onze tests optimaal. Dit wordt ondersteund door ongevalsstatistieken, die aantonen dat dit type stoel het risico op whiplashklachten aanmerkelijk verkleint.” Ingrid Skogsmo, Safety Director van het Volvo Cars Safety Centre: “We zijn blij dat onze stoelen voldoen aan onze verwachtingen en dat blijkt dat nekklachten als gevolg van kop-staartbotsingen aanzienlijk afnemen.” Dr. Lotta Jacobsson, expert op het gebied van whiplash preventie bij het Volvo Cars Safety Centre, vult aan: “Vanaf het moment dat Volvo in 1998 WHIPS heeft geïntroduceerd, tonen data van ons eigen Accident Research Team aan dat WHIPS het risico op langetermijn-nekklachten heeft gehalveerd. Daarnaast laten onafhankelijke onderzoeken vergelijkbare cijfers zien.”

Meer info over Thatcham Whiplash Testing is te vinden op www.thatcham.org.

PS Kijk, daarom maak ik liever een linkje. Ik wordt er gek van dat dit forum alle '' omzet in &#8221 etc  :'(

Roller

Uit eigen ervaring..............KLOPT!!!

2 maanden in een passat gereden.
Na 2 uur ben je gebroken (althans ik).

Nu weer V70 tdi.

Roller
rollen of niet rollen
thats the question

thuur

Dat klopt allemaal wel, en ik had in mijn 855 met stoffen interieur nooit klachten. Ook niet na 3 uur of langer aan een stuk rijden. Jaja, na 2 uur rijden een kwartier rust, ik weet het.

Helaas kan ik dat niet zeggen van de elektrisch verstelbare vollederen zetels in de V70... Ik zit prima, maar na 2 uur rijden krijg ik klachten:
- Of mijn onderrug
- Of mijn linker bovenbeen

Ik heb de stoel nu zo ingesteld dat in geen pijn in mijn onderrug krijg. Helaas begint mijn bovenbeen dan te tintelen tot aan pijnsteken/-scheuten. Als ik mijn been zo veel mogelijk rechtop zet (knie maximaal gebogen) wordt het na een paar minuten minder, maar weg gaat het niet. Als ik de stoel echter zo instel dat mijn been wat relaxter ligt dan krijg ik pijn in mijn onderrug :(

Wie weet de "laatste instelling" die ik moet maken aan mijn stoel? :eusa_think:

Ik denk dat ik gewoon wat afknel ergens, maar ik kom er maar niet achter wat of waar...

Nog wat insteltips: Taxibestuurders {PDF} en De-hullu.

Gr ???

Turbo-Geek

Zelfde hier, PRIMA stoelen in mijn 855 T-5R maar na 1 uur in een nieuwe V50 voel ik me rug.
Dus het veiligheids verhaal geloof ik ZEKER maar qua comfort denk ik dat Volvo al wat jaartjes de weg kwijt is.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Starbuck

Wel Thuur, ik ervaar hetzelfde.
Ik heb nu zo'n 11 volvo's gehad en voelde een merkelijk verschil.
Bij de stoffen bekleding nooit last gehad met mijn rug, bij alle lederen bekledingen ervaar ik hetzelfde als jij.
Ook nu in de T5-R, na een uurtje begint het in de onderrug pijn te doen, afstellen, pijn even weg, dan beginnen de benen, terug afstellen en zo gaat het de hele tijd door.
Dat ie veilig is is bewezen.
Aan wat zou dat nu liggen? ( Aan mijn rug allicht, weet ik ook wel, da's een zwakke.)
Maar wat zou de verklaring zijn?

-D©©©L-

Citaat van: Starbuck op 14-08-2009 12:50:41
Bij de stoffen bekleding nooit last gehad met mijn rug, bij alle lederen bekledingen ervaar ik hetzelfde als jij.
Ook nu in de T5-R, na een uurtje begint het in de onderrug pijn te doen, afstellen, pijn even weg, dan beginnen de benen, terug afstellen en zo gaat het de hele tijd door.
Aan wat zou dat nu liggen? ( Aan mijn rug allicht, weet ik ook wel, da's een zwakke.)

Verander je stuur instelling maar eens. Je polsen moeten, met je rug tegen de leuning, en net niet gestrekte benen bij het geheel intrappen van de pedalen, net bovenop het stuur liggen. Stuur niet te hoog zetten. De meeste mensen zitten veel te ver weg van het stuur voor een optimale stuurhouding en reactietijd.
De eerste paar weken na het aanleren van een goede zitpositie had ik wat last van mijn armen en bovenrug. Dit is helemaal overgegaan en ik kan nu rustig 7 a 8 uur achter elkaar sturen zonder de behoefte te krijgen om de zitpositie aan te passen of moe uit te stappen.

Starbuck

Citaat van: -D©©©L- op 14-08-2009 13:09:16
Citaat van: Starbuck op 14-08-2009 12:50:41

Verander je stuur instelling maar eens. Je polsen moeten, met je rug tegen de leuning, en net niet gestrekte benen bij het geheel intrappen van de pedalen, net bovenop het stuur liggen. Stuur niet te hoog zetten. De meeste mensen zitten veel te ver weg van het stuur voor een optimale stuurhouding en reactietijd.
De eerste paar weken na het aanleren van een goede zitpositie had ik wat last van mijn armen en bovenrug. Dit is helemaal overgegaan en ik kan nu rustig 7 a 8 uur achter elkaar sturen zonder de behoefte te krijgen om de zitpositie aan te passen of moe uit te stappen.

Ik dacht nu niet dat ik verkeerd zat, dacht ik...
Ik ga het straks toch eens uitproberen.
Het gekke is dat ik het alleen in een leren stoel heb, niet in een stoffen, en dat is toch dezelfde stoel, niet?

-D©©©L-

nope, de drukverdeling in leren stoel is anders. Misschien is de ene ook wat meer versleten dan de andere ?!

Starbuck

Citaat van: -D©©©L- op 14-08-2009 13:38:11
nope, de drukverdeling in leren stoel is anders. Misschien is de ene ook wat meer versleten dan de andere ?!

Die van de 850 in ieder geval wel, daar wordt hopelijk binnenkort iets aan gedaan. ;)
Maar daarvoor had ik leder in XC90, V70, V50 en in geen enkele hield m'n rug het vol.
In de oude 740 en de tweede V70 en de V40 had ik stof en geen problemen.
Is het misschien omdat je wat naar voren glijd in leder en dat je in stof wat vaster zit?
Ga iig straks de instelling van stoel en stuur uitproberen.

ed

Ik heb ook zware klachten over mijn 2005 V70. Ik heb bewust voor half leder gekozen omdat ik vol leer altijd erg vind glijden in de bochten. Ik heb werkelijk nog nooit zo beroerd gezet in een autostoel. Ik krijg serieuze rugklachten. Nu heb ik de lende verstelling altijd vrij ver ingedraaid staan. Nu iets minder strak en het gaat al heel wat beter, maar ik zit er echt niet in zoals in mijn V70R classic. Het voelt in eerste instantie allemaal erg goed aan, maar na een uur begin je al met verzitten en dat is een teken dat je gewoon niet goed zit.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Arjanestate

Zou het niet kunnen zijn dat als je op een leren stoel zit dat je wat minder 'grip' hebt tov van een stoffen stoel. Ik bedoel dat je wat makkelijker wegschuift, ook al rij je rustig op de snelweg. Je lichaam is misschien onbewust bezig met het blijven zitten, welke op langere termijn vermoeiend kan werken. Die stoelen zitten wel lekker maar zijn best wel vlak.
854 T-5 ROOD 1994

rogerV701998

In de laatste 5 lease auto's die ik reed had ik een op maat gemaakte ASS stoel. Ik heb last van chronische pijn in de onderrug en dat straalt door naar mijn linker been. Daarom heb ik ook altijd een automaat.
Toen ik de Volvo kocht heb ik ook geïnformeerd naar zo'n stoel omdat ik bang was in de standaard stoel weer klachten te krijgen. Ik heb een lederen interieur met handmatige verstelling in de Volvo en na 22.000 km nog geen enkele klacht. De lendensteun verstelling staat op max. en ik heb de stoel in de hoogste stand.

Gr. roger

animalT5R

even Off-Topic maar,
Ik lees nu al 2 klachten van onderrug pijn en uitstraling naar het been,is het misschien een idee om eens naar de klachten te laten kijken door een arts?
Ik zelf ben,zoals vele van jullie weten,aan me rug geopereerd,en de klachten waren ook van die aard.
Wil niet overkomen als een of andere azijnzeiker,maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeggen ze wel eens.
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

rogerV701998

Citaat van: animalT5R op 14-08-2009 18:36:50
even Off-Topic maar,
Ik lees nu al 2 klachten van onderrug pijn en uitstraling naar het been,is het misschien een idee om eens naar de klachten te laten kijken door een arts?
Ik zelf ben,zoals vele van jullie weten,aan me rug geopereerd,en de klachten waren ook van die aard.
Wil niet overkomen als een of andere azijnzeiker,maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeggen ze wel eens.

Terechte opmerking, maar er is al vaker naar gekeken.

Starbuck

Citaat van: animalT5R op 14-08-2009 18:36:50
even Off-Topic maar,

Nog heel eventjes off-topic...
Ikzelf weet wel wat ik aan m'n rug mankeer hoor, waarschijnlijk hetzelfde als jij toen ;)
En gewaarschuwd ben ik zeker.
Maar dan is het toch sterk dat ik in de stoffen geen last heb en in de leder wel.
Een azijnzeiker, die kende ik nog niet :eusa_shifty: ;)

Terug on-topic,

Het zijn wel de veiligste stoelen!