automaat gaat niet schakelen

Gestart door smit, 10-12-2005 11:36:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

smit

Mijn automaat AW50-42 wil niet meer schakelen. Ik kan normaal wegrijden in D,  dan kan ik alleen doortrekken naar een hoog toerental zonder de er geschakeld wordt.
Ik kan de bak wel in de winterstand zetten, dan trekt hij op in z'n 3 maar evenmin schakelen. De storingscode is AT- 245 :
de regeleenheid voor de versnellingsbak ontvangt geen bevestigingssignaal van de motorregeleenheid nadat een verzoek voor koppelingsbegrenzing is verzonden.

Vechicle model 850
Engine B5252FS (10 klepper)
Yaer 1996
Transmission dus AW50-42.
Wie weet raad?

Groet Timen

mehn

Als je nu eens in de "D" wegrijdt en op het moment dat de auto naar de 2 zou moeten schakelen zet je de hendel in "3". Schakelt ie dan wel?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

smit

Moment, ga ik even proberen!

groet Timen

smit

In de Eco. stand  als ik dan met de schakelhefboom van D naar 3 ga en ook andersom, merk ik bij geen enkel toerental ook maar enige toeren verandering.

In de Eco. stand en op W voel ik bij het heen en weerhalen tussen D en 3 wel schakelneigingen. Ik voel in ieder gevoel toeren verandering.

Groet Timen

mehn

Begrijp ik het goed dat de auto alleen nog maar in de 1 rijdt en in de winterstand alleen nog maar in de 3?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

smit

Ja dat klopt. In D en op economy rijdt hij in de 1 zeg maar van 800 tot het max. te maken toeren. De rijsnelheid is dan max ong. 60 km/h.
In stand W(inter) en op economy rijdt hij in 3 (trekt dus op in 3 naar ong 100 km/h.  Lijkt mij niet goed daarom rij ik maar wat rustiger. max ong. 80km/uur. Voordeel bij vol gas optrekken geen doorslippende wielen, maar ja. Dat is toch niet echt de bedoeling.

De temperatuur van de bak werd toch niet zo hoog. Na 20 km rijden ong. 45 graden.

Frappant was wel dat de storing was opgetreden net nadat ik de ECU had uitgelezen, maar dat heb ik al ettelijke malen gedaan, maar toch heb ik een iets knagend gevoel.
Ik hou het maar op een gelijktijdigheid.

Op het dashboard brandt het oranje knipperlichtje niet.
Ook de ledjes in de schakelaar Economy -Sport deden het al niet meer maar toen werkte de bak wel normaal.

Groet Timen


smit

Probleem nog steeds niet opgelost.

Iemand toch een idee of suggestie.

Groet Timen

thuur

Je hebt de storingscode wel gereset?

En dan bij het begin beginnen. Accupool los maken (denk aan je radiocode!), even kortsluiten tegen de andere pool, computers eruit halen, connectors hiervan schoonmaken.

En dan naar het geval kijken wat dat signaal moet doorgeven. Heb geen Vadis bij de hand, dus ik kan niet zien of het een losse sensor/kabel/oid is, wellicht weet iemand anders dit?

Dan accu aansluiten en proefrit maken.


Gr 8)

smit

De bak schakelt weer.
Na eerst een vluchtige diagnose bij garage De Jong. (Wij kunnen de bak niet goed uitlezen, de EZB heeft geavanceerdere apparatuur)
Daarna een diagnose bij de voormalige EZB garage in Zwolle (Daar lieten me zo schrikken dat ik bijna besloot om de auto maar te slopen)
De beide diagnoses waren niet goedkoop maar ik dacht toen nog dat het iets simpels was.
De auto daarna maar weer naar Volvo dealer De Jong in Heerde gebracht. De versnellingsbakcomputer zou defect zijn. Zij hebben ergens een nieuwe computer vandaan getoverd voor de helft van de nieuwprijs. Maar het einde van het liedje was dat alleen de storingscode opgeheven was en de bak nog precies het zelfde niet deed. Niet helemaal waar. Het oranje controleampje in het dashboard was wel in orde. Er had geen lampje ingezeten. De ledjes in de schakelaar deden het ook weer. Dat kwam doordat het lampje er niet in zat. De garage wist het niet meer. Even 700 euro afkloppen en daar sta je dan weer.
Gelukkig kwam van de dealer nog de suggestie om naar versnellingbakkenspecialist De Boer in Staphorst te gaan. Als ze bij De Jong een probleem hadden gingen ze daar ook naar toe.
(Had ik vooraf moeten weten)
In Staphorst aangekomen werd de bak electronisch gecontroleerd. Het bleek dat de sensoren speed-in en speed-out defect waren. Meteen de olie in de bak ververst en weer een zelfde bedrag geschokt. Gelukkig werkt de bak weer zoals het hoort.

Groet Timen

JonT5

Hallo, hoe ben je met de "defecte" automaat in Staphorst gekomen? Volgens mij zit ik met hetzelfde probleem. Maar misschien wel een andere automaat. JonT5

smit

De winterstand (W), werkte nog wel. Weliswaar trek je dan niet snel op, (de wielen slippen dan b.v. op sneeuw niet door) maar je hebt daarna nog een behoorlijke max.snelheid.

Groet Timen

konniekip

#11
1400 E in totaal betaald? OMG

Daarvoor heb je bijna een bak-revisie.....

Vreemd dat de winterstand het nog wel deed trouwens..

smit

Hallo KK,
Zout in de wond strooien helpt niet zoveel. Volvo garage De Jong in Heerde vertelde mij dat ze het probleem wel konden verhelpen, dus 700 euro weg en geen enkel resultaat. Eigenlijk viel het bedrag bij De Jong nog mee, ze hadden er veel langer aan "gewerkt" en een computer voor de helft van de prijs!!
Wat doe je dan? Niet betalen?
Bij de garage bedrijven is het toch niet, no cure no pay?
Nu, weet ik wel dat ik beter meteen naar De Boer in Staphorst had kunnen gaan. Maar dan val ik in herhaling van as ......  verbrande turf!

Groet Timen

elianmars

Citaat van: smit op 20-12-2005 16:40:44
Hallo KK,
Zout in de wond strooien helpt niet zoveel. Volvo garage De Jong in Heerde vertelde mij dat ze het probleem wel konden verhelpen, dus 700 euro weg en geen enkel resultaat. Eigenlijk viel het bedrag bij De Jong nog mee, ze hadden er veel langer aan "gewerkt" en een computer voor de helft van de prijs!!
Wat doe je dan? Niet betalen?
Bij de garage bedrijven is het toch niet, no cure no pay?
Nu, weet ik wel dat ik beter meteen naar De Boer in Staphorst had kunnen gaan. Maar dan val ik in herhaling van as ......  verbrande turf!

Groet Timen

Ik vind het alleen een beetje raar dat je toch moest betalen bij de Jong, terwijl het probleem helemaal nog niet is/was verholpen.
Dan maar weer de oude computer er in en zij de nieuwe terug en geld terug, toch?

smit

#14
Een computer die gemonteerd is geweest mag een dealer niet weer opnieuw gebruiken.(zeggen ze) Als ik De Jong nog langer had laten "werken" was ik nog meer kwijt geweest.
Zij hebben er toch aan gewerkt!. Alleen was het probleem te groot.
Wat ik nu wel weet als er iets is met een automaat, dat ik dan echt niet naar een Volvo-dealer ga, maar direct naar een transmissiespecialist. Duur leergeld maar het zij zo.
Ergens nu de bak weer goed schakelt ben ik wel blij. Wat is  een auto waard waarvan de automaat het niet doet?

Groet Timen