hokke en stoten van T-5

Gestart door @®-, 13-12-2005 09:25:51

Vorige topic - Volgende topic

@®-

Dat van de koude start is trouwens niet meer actueel, maar wilde er niet weer een nieuw topic voor openen.

pwassink

Armin,

ik heb net t hele topic nog eens doorgelezen en begrijp wat een ge-etter dat kan zijn als geen ander,
en heb daar ook een hele tijd last van gehad met de 850.
Bovendien ben ik zoals mijn vrouw altijd zegt, "als er wat met een auto is ben jij ook niet te genieten".. ghe ghe

Even een paar redenaties hardop, al dan niet gestaafd aan eigen ervaringen.

Hoe is het met je bougies, ik neem aan al vervangen maar zien ze er allemaal eender uit of lijkt het probleem
zich enkel in een cilinder voor te doen, je kan aan de bougiestaat redelijk aflezen wat er gebeurt.

In hoeverre zou (was al eerder opgemerkt door lars) er een brakke injector roet in het eten kunnen gooien.
(had ik laatst, ben ik samen met de dealer best wel even naar ah zoeken geweest voordat ik hem had)

Die 4-1-4 code zou ook wel eens een deel vd oorzaak kunnen zijn, meet hij stelselmatig een te hoge druk
dan zal hij er bijbehorende hoeveelheden peut ingieten.. Waar wordt die gemeten?, sensor stuk?, vuil?, bekabeling ?

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

rody

de hoeveelh. in te spuiten benzine word mede door de temp. sens bepaald, bij te rijk of te arm mengsel krijg je ook foutmelding v.d lamda.

door deze door warm en koud door te meten kun je deze uitsluiten.

ook kun je zelf de lamda sensor doormeten.

@®-

Citaat van: pwassink op 25-07-2007 20:53:33
Armin,

ik heb net t hele topic nog eens doorgelezen en begrijp wat een ge-etter dat kan zijn als geen ander,
en heb daar ook een hele tijd last van gehad met de 850.
Bovendien ben ik zoals mijn vrouw altijd zegt, "als er wat met een auto is ben jij ook niet te genieten".. ghe ghe

Even een paar redenaties hardop, al dan niet gestaafd aan eigen ervaringen.

Hoe is het met je bougies, ik neem aan al vervangen maar zien ze er allemaal eender uit of lijkt het probleem
zich enkel in een cilinder voor te doen, je kan aan de bougiestaat redelijk aflezen wat er gebeurt.

In hoeverre zou (was al eerder opgemerkt door lars) er een brakke injector roet in het eten kunnen gooien.
(had ik laatst, ben ik samen met de dealer best wel even naar ah zoeken geweest voordat ik hem had)

Die 4-1-4 code zou ook wel eens een deel vd oorzaak kunnen zijn, meet hij stelselmatig een te hoge druk
dan zal hij er bijbehorende hoeveelheden peut ingieten.. Waar wordt die gemeten?, sensor stuk?, vuil?, bekabeling ?

De bougies (origineel volvo) zijn vorig jaar vervangen voor originele volvo bougies, om dit uit te sluiten.

Injector denk ik persoonlijk niet. Waarom niet, omdat ie het over het algemeen goed doet, maar dat is een gevoel. Ik kan er natuurlijk ook naast zitten.

Maar dat van die 4-1-4 code, ik denk dat die gemeten wordt in de 3-weg klep, dus die zou natuurlijk ook niet goed kunnen zijn.

@®-

Citaat van: rody op 25-07-2007 20:58:23
de hoeveelh. in te spuiten benzine word mede door de temp. sens bepaald, bij te rijk of te arm mengsel krijg je ook foutmelding v.d lamda.

door deze door warm en koud door te meten kun je deze uitsluiten.

ook kun je zelf de lamda sensor doormeten.

Ben ik met je eens, maar dat ie te veel inspuit zal denk ik komen door dat ie een verkeerde laaddruk meet.

pwassink

waren al vervangen de kaarsjes ok, maar hoe zien ze er nu uit ? is er verschil per cilinder waarneembaar ?

Ik haalde die injectoren aan met een reden, ik had zelf dus ergens onderin een hakkel in t lopen, zo van 1950-2150 rpm.
Het was middels "bougielezen" duidelijk terug te brengen op cilinder vijf en na heel lang puzzelen en bleek dit
geen ontstekingsellende te zijn wat ik en velen dachten maar een haperende injector.
Nadat die dus eruitging en grondig gereinigd is was mijn hakkel probleem helemaal over. 

Druksensor zou ook kunnen, mogelijk kan je die nameten, en denk dat dat tempsensor verhaal ook een optie is

Bougielezen kan je bv hier nakijken : http://www.theultralightplace.com/sparkplugs.htm

Edit .. voorbeeld toegevoegd

@®-

Citaat van: pwassink op 25-07-2007 21:09:20
waren al vervangen de kaarsjes ok, maar hoe zien ze er nu uit ? is er verschil per cilinder waarneembaar ?

Ik haalde die injectoren aan met een reden, ik had zelf dus ergens onderin een hakkel in t lopen, zo van 1950-2150 rpm.
Het was middels "bougielezen" duidelijk terug te brengen op cilinder vijf en na heel lang puzzelen en bleek dit
geen ontstekingsellende te zijn wat ik en velen dachten maar een haperende injector.
Nadat die dus eruitging en grondig gereinigd is was mijn hakkel probleem helemaal over. 

Druksensor zou ook kunnen, mogelijk kan je die nameten, en denk dat dat tempsensor verhaal ook een optie is
De motor draait mooi rondt, us dat is het probleem niet zo zeer. Maar ik zal de bougies er eens uit hallen om te kijken of iets waarneembaar is.

Met de druksensor bedoel jij de 3-weg klep?

pwassink

Ja.. die driewegklep is toch meteen de drukmeter  ?

Of zitten er meer laaddrukmeetpunten op ik dacht van niet.

@®-

Citaat van: pwassink op 25-07-2007 21:21:15
Ja.. die driewegklep is toch meteen de drukmeter  ?

Of zitten er meer laaddrukmeetpunten op ik dacht van niet.

nee, dacht ik ook niet.

Maar hoe kan ik die klep dan meten?

@®-

Net weer ff op foutcodes gecontroleerd, en gelukkig het is weer 1-1-1

Wel stond mijn verbuiksmeter (van de boordcomputer) op 18,7 liter op 100 km. terwijl dat ie normaal (gemiddeld) op 11,2 op 100 km. staat.
Morgen maar weer de boel nalopen en wat druk op het slangetje van de wastegate zetten om te kijken of dat deze wel open wilt gaan.

Joachim1

Als je gewoon druk hebt op je meter en die niet extreem ver gaat lijkt alles goed met je turbo en driewegklep.
Mischien een tip:gooi er eens een nieuwe inlaatpaking tussen  :eusa_think:

@®-

Citaat van: Joachim1 op 28-07-2007 21:33:00
Als je gewoon druk hebt op je meter en die niet extreem ver gaat lijkt alles goed met je turbo en driewegklep.
Mischien een tip:gooi er eens een nieuwe inlaatpaking tussen  :eusa_think:
Is inderdaad geen slecht plan, ik wil toch mijn carterontluchting gaan schoon maken, pak ik gelijk 2 vliegen in 1 klap.

@®-

Kan een elektriciteit  mast interverentie geven op het motormanagesysteem van de 850?

Het valt mij op dat wanneer ik in mijn wijk onder de elektriciteits mast door rij de 850 anders reageert dan normaal, ben ik er weer ver vandaan doet het weer als normaal  :eusa_think:

thuur

Citaat van: @®- op 17-08-2007 10:36:01
Kan een elektriciteit  mast interverentie geven op het motormanagesysteem van de 850?

Het valt mij op dat wanneer ik in mijn wijk onder de elektriciteits mast door rij de 850 anders reageert dan normaal, ben ik er weer ver vandaan doet het weer als normaal  :eusa_think:

Dat zou niet moeten mogen. De auto is er uitvoerig op getest en de mast mag maar een maximale hoeveelheid stralen.

Dus het kan zijn dat er in jouw auto beschadigde of losse massakabels/-punten zitten of sensorbedrading verkeerd ligt.

Anderzijds kan het zijn dat er iets mis is met de mast, maar het lijkt me sterk dat je de enige bent die daar last van heeft. Ik weet niet of de gemeente op verzoek de mast kan komen controleren?

Gr ;)

@®-

Citaat van: thuur op 17-08-2007 12:19:55
Citaat van: @®- op 17-08-2007 10:36:01

Dat zou niet moeten mogen. De auto is er uitvoerig op getest en de mast mag maar een maximale hoeveelheid stralen.

Dus het kan zijn dat er in jouw auto beschadigde of losse massakabels/-punten zitten of sensorbedrading verkeerd ligt.

Anderzijds kan het zijn dat er iets mis is met de mast, maar het lijkt me sterk dat je de enige bent die daar last van heeft. Ik weet niet of de gemeente op verzoek de mast kan komen controleren?

Gr ;)
Ik kreeg gisteren een schrijven van de gemeente dat ze een meting gaan doen naar het magnetisch veld rondt de mast. Dit omdat ze er willen gaan bouwen en meer mensen last hadden van vreemde storingen.

Zie je wel ik ben toch niet helemaal gek  ;D