hokke en stoten van T-5

Gestart door @®-, 13-12-2005 09:25:51

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Kijk aan! Ben benieuwd wat daar uitkomt..

Gr 8)

@®-

Wederom na een weekend rijden en 700 kilometer achter de boeg te hebben heb ik het één en ander uitgeprobeert.
We moesten naar Geesbrug en dat is voor mij zo'n  250 kilometer rijden. Er naar toe en lekker doorgereden, wat mij namelijk al vaker opviel was dat ik foutcode's kreeg als ik een lange tijd achter elkaar rondt de 140 km/u reedt, zoo ook dus op de heen weg. foutcode's:
2-1-2 (voorste lambda sonde regeling). De hele tijd geen Lambda lampje wat oplicht, wat volgens VADIS wel zou moeten.
2-3-1 (Adaptieve lambdaregeling, deelbelasting), en ook geen Lambda lampje wat oplicht, wat volgens VADIS wel zou moeten.
2-3-2 (Adaptieve Lambdaregeling, stationair). en ook nu weer geen lampje wat zou moeten oplichten, en hij doet het wel gewoon, als ik contact op stand II zet en zo dus alle controle lampjes laat branden.
Code's gereset.

Volgende dag naar Yde, dit was een rit van 70 kilometer, normaal gereden rondt de 120 km/u, en geen probleem. De terug weg weer doorgereden en dus stukken van 140 km/u en meer, en dezelfde foutcode's.

Gisteren ochtend ergens naar in Groningen (ik zou echt niet meer weten hoe het zou hete, maar in ieder geval een heel stuk moeten rijden) hetzelfde probleem. Gisteren avond naar huis niet harder dan 130 gereden, en geen foutcode's.

Volgens de code's zit er een probleem in de Lambda regeling, maar zou dat kunnen betekenen dat mijn Lambda zonde niet goed meer zou werken.

Alle codes zijn uitgelezen in A2.

@®-

Vandaag het 1 en ander bekeken met een collega die monteur is.
Volgens hem kan het eigenlijk niets anders zijn dan de lambda sonde. Hij zegt als je dus een hogere snelheid rijdt dan 130 km/u wordt de temperatuur hoger waardoor de lambda sonde niet meer zijn werk goed kan doen, aangezien het een sirconia (heeft volgens mij iets te maken met een nep diamant  ??? ) Lambda sonde zou moeten zijn.

:eusa_think:  :eusa_doh:  :eusa_think:

@®-

Vandaag nog even wat advies ingewonnen over het probleem.

Volvo dealer gebeld wat een originele Lambda sonde kost, 222 euro  :o :o :o , tevens werdt er gevraagd welke lambda sensor ik nodig had, de achterste of de voorste. Ik heb er maar een, terwijl ik mijn kenteken opgaf.

Er werdt ook gezegd dat waar de draden de lambda sonde in gaan daar wel eens de storing kan geven, dan moet ik ze als het waren er weer een beetje indrukken, ga ik van de week wel eens uit proberen, maar lijkt me verder een beetje onwerkelijk.

mehn

Citaat van: @®- op 12-10-2007 17:30:53
tevens werdt er gevraagd welke lambda sensor ik nodig had, de achterste of de voorste. Ik heb er maar een, terwijl ik mijn kenteken opgaf.

Bekend probleem ;)

De voorste moet je hebben.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Racingbrick

en, nog een tip NGK heeft een zustebedrijf NKT heet dat, maakt voornamelijk lambda sondes....
mogelijk zijn die goedkoper..

@®-

Citaat van: Racingbrick op 12-10-2007 18:41:38
en, nog een tip NGK heeft een zustebedrijf NKT heet dat, maakt voornamelijk lambda sondes....
mogelijk zijn die goedkoper..

Ik had al even op de zaak gekeken naar alternatieven. Dan kan ik kiezen uit Hella of Bosch. De bosch heeft gewoon de originele stekker maar werdt mij afgeraden door een Volvo monteur, en de Hella zal ik de stekker zelf even moeten over zetten. Deze kosten me beide rondt de 95 euro bruto dus daar moet nog wat vanaf  :evil:

@®-

Er werdt ook gezegd dat waar de draden de lambda sonde in gaan daar wel eens de storing kan geven, dan moet ik ze als het waren er weer een beetje indrukken, ga ik van de week wel eens uit proberen, maar lijkt me verder een beetje onwerkelijk.
Ik heb dit dus van de week gedaan, en ik heb vandaag de foutcode's uitgelezen. De foutcode's waren 1-1-1  eusa_dance

Blijkbaar was het dus geen gezwets   :eusa_think:

Nu maar de komende tijd maar even afwachten, blijft het zo, dan maar een nieuwe Lampbda sonde erop.

@®-

Citaat van: @®- op 20-09-2007 10:32:38
Citaat van: thuur op 17-08-2007 12:19:55
Citaat van: @®- op 17-08-2007 10:36:01
Kan een elektriciteit  mast interverentie geven op het motormanagesysteem van de 850?

Het valt mij op dat wanneer ik in mijn wijk onder de elektriciteits mast door rij de 850 anders reageert dan normaal, ben ik er weer ver vandaan doet het weer als normaal  :eusa_think:

Dat zou niet moeten mogen. De auto is er uitvoerig op getest en de mast mag maar een maximale hoeveelheid stralen.

Dus het kan zijn dat er in jouw auto beschadigde of losse massakabels/-punten zitten of sensorbedrading verkeerd ligt.

Anderzijds kan het zijn dat er iets mis is met de mast, maar het lijkt me sterk dat je de enige bent die daar last van heeft. Ik weet niet of de gemeente op verzoek de mast kan komen controleren?

Gr ;)
Ik kreeg gisteren een schrijven van de gemeente dat ze een meting gaan doen naar het magnetisch veld rondt de mast. Dit omdat ze er willen gaan bouwen en meer mensen last hadden van vreemde storingen.

Zie je wel ik ben toch niet helemaal gek  ;D
De uitslagen zijn binnen van TNO.
De waarde waar aan de hoogspanning kabels aan moeten voldoen is 0,4 micro Tesla gemeten 1 meter boven het maaiveld. Uit de metingen blijkt dat er ruim 1 micro Tesla wordt gehaald.
Ze moeten, en gaan, de kabels dus gaan aanpassen.

Vraag me niet wat de waarde's inhouden  ;D

Ik ben benieuwd of dit mijn probleem hiermee ten einde komt.

thuur

Tesla is de veldsterkte ;)

Mooi man, het systeem werkt dus ;D

Gr 8)

@®-

Intussen weer een 1500 km achter de kiezen. Zo als het er nu uit ziet zit het hele probleem dus in de Lambda sonde.
Ik heb dat met die draden terug drukken uitgevoerd en mijn probleem blijft dus weg.

Even afkloppen:

Nu alleen nog die elektriciteits masten omzagen  :evil:

@®-

Citaat van: @®- op 25-10-2007 23:06:26
Ik heb dit dus van de week gedaan, en ik heb vandaag de foutcode's uitgelezen. De foutcode's waren 1-1-1  eusa_dance

Blijkbaar was het dus geen gezwets   :eusa_think:

Nu maar de komende tijd maar even afwachten, blijft het zo, dan maar een nieuwe Lampbda sonde erop.

Zo we zijn weer even verder maar doordat de tijd mij ontbrak om maar iets aan de auto te doen (zelfs wassen was er even niet bij), ben ik weer verder gegaan met mijn zoektocht omdat de auto van de week weer beroerd liep (weer veel te rijk lopen). Hij heeft het al die tijd goed gedaan met dat indrukken van die draden in die lambda sonde, dus ga ik ervan uit dat de lambda sonde ook echt de boosdoener zou moeten zijn.

Krijg ik van de week een klant binnen met een storing in het emissiesyteem. De monteurs zoeken en meten en zien dat er een marter een modificatie heeft gemaakt aan de bekabeling van de Lambda sensor. De klant eigenwijs en hoeft die oude niet meer en wilt perse een nieuwe (want de beste man maakt veel kilometers en wilt niet weer dezelfde problemen  :eusa_wall: ) maar de klant is koning en als hij een vermogen voor een nieuwe lambda sensor wilt neerleggen vinden wij dat geen enkel probleem.

Dus ik gelijk op speurtocht naar de waardes van de lambda regeling van de Volvo en die van een niet nader te noemen merk en type. Wat blijkt het is een lambda sensor die ik nodig heb (zover als ik kan zien). Die sensor gaat dus niet de container in  :evil: . Omdat ik dus niet zeker weet of het nu echt die lambda sensor echt is (ik denk van wel, maar voor de 100% niet) vindt ik het zonde om een nieuwe te kopen, en zeker als deze kans zicht voordoet.

Als ik het allemaal goed heb gelezen (met de zoekfunctie uren lang zitten speuren) moet de lambda een spanning geven van tussen de 0,1 volt en de 1.0 volt. Dit betekent dus dat het (wat ik eerder schreef) het dus geen zirconia lambda sensor (die varieert namelijk tussen de 0,1 en de 5 volt) is maar een gewoon met voorverwarming.

Dus ik ga als het dus echt klopt maar binnenkort dat ding omwisselen, en kijken wat er dan gebeurt.

thuur

Klinkt als een mazzeltje idd. Ben benieuwd!

Gr 8)

Ludo

Citaat van: @®- op 18-01-2008 15:57:44
weer verder gegaan met mijn zoektocht omdat de auto van de week weer beroerd liep (weer veel te rijk lopen).

dat heeft als effect hokken en stoten?.
wanneer?, continu?.

@®-

Citaat van: Ludo op 18-01-2008 18:11:54
Citaat van: @®- op 18-01-2008 15:57:44
weer verder gegaan met mijn zoektocht omdat de auto van de week weer beroerd liep (weer veel te rijk lopen).

dat heeft als effect hokken en stoten?.
wanneer?, continu?.
Als het probleem zich voordoet, staat de motor stampend te draaien (ik weet ook niet hoe ik het anders moet uitleggen) dan komt er zwarte walm/rook uit de uitlaat. De motor draait dan ook niet mooi stationair. Reset je de foutcodes en de motor is afgekoeld gaat het 9 van de 10 keer weer goed.