lang voorgloeien, slecht starten

Gestart door rudie, 15-12-2005 23:26:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rudie

nadat een maand geleden mijn gloeiboegies zijn vervangen en de brandstofpomp op tijd is gezet rijdt m'n autootje weer heerlijk, maar de laatste week start ie slecht en komt de motor pruttelend op gang.
vreemd is ook dat ik bij een temperatuur van 7 tot 9 graden soms wel 5 sec. moet voorgloeien (althans het voorgloeilampje brand zo lang), dat hoefde ik eerder nooit.

ik zit zelf te denken aan het voorgloeirelais.

Jeroentjuh

moeje ff meten of je spanning op de gloeibougies krijg als je hem op contact zet..... zekering heel?

Eugene

wij hebben voor de 850 een 740 diesel gehad, en ik weet neit of je deze met elkaar mag vergelijken. De 740 deed er altijd ongeveer 5 sec voor om voor te gloeien.....

If it's not blown, it sucks...

italia

Euh, Lekkage op de retourleidingen? komt me bekend voor namelijk. Ook vanuit 740 historie, (afgelopen oktober) ;)

@®-


rudie

jeroentjuh: spanning kan ik inderdaad wel eens controleren

eugene: met een temperatuur van 7 tot 9 graden gloeit een 850/v70 helemaal niet voor, dat doet ie pas onder de 3 a 4 graden, en dan maar 1 a 2 sec.

italia: retourleiding ga ik nakijken, maar dan zou hij wel wat diesel moeten verliezen als hij lek, toch. maar daar merk ik niks van.

en de accu zit er een jaar in

850fan

volgens mij gloeit de TDI voor vanaf ongeveer 5 graden. De tijd die jij noemt van 5 sec. is denk ik heel normaal hoor. Met deze temperaturen gloeit mijn 850 ook ongeveer 4-5 sec. voor. (en start direct goed)
Heb helaas geen antwoord op je probleem, maar de voorgloeitijd klopt m.i. wel. Heeft de langere voorgloeitijd misschien niet te maken met de nieuwe gloeibougies?

Voor wat je ermee kunt, heb zelf het voorgloeirelais (bij 't ruitensproeiertankje) goed schoon gemaakt (was flink roestig) en de wagen start nu merkbaar beter als ie moet voorgloeien.

rudie

maar wat ik ook vreemd vind is dat het lampje soms niet gaat branden als het kouder is, alsof hij soms slecht contact maakt.
in die zin zou het wel dat voorgloeiweerstand ( wat jij bedoelt, 850fan) kunnen zijn, dat ding heb ik trouwens 2maandjes geleden een keer goed onderhanden genomen

rudie

okee, zal daar toch weer even naar kijken, moet dan alleen even bij familie kopervet lenen. morgen weten we meer

denkweb

Accu controleren lijkt me ook erg wenselijk...

rudie

ja maar als deze volvoaccu er na een jaar al mee ophoud, is dat wel erg snel

@®-

Maar je weet nooit hoe lang die daar al op een plank heeft gestaan, dus ik zou 'm toch even doormeten.

rudie

moet ik daarvoor naar de volvogarage of kan ik dat zelf?

jammer dat de sleuteldag nog zo ver weg is.

rudie

we zijn weer een paar dagen verder. soms gloeit hij voor bij 7 graden en soms helemaal niet bij 3 tot 4 graden ( althans, het lampje gaat dan niet branden).

heb ook al zitten denken dat het misschien zit in dat kastje bij het ruitensproeierreservoir waar je de zekering op schroeft of een draadbreuk in het circuit daar omheen

rudie

#14
ben dan toch maar naar de volvogarage geweest. ik kreeg daar te horen dat de brandstof weer van tijd af stond, iets wat ze een paar maand geleden ook al hadden bijgesteld.
oorzaak is volgens hun dat de pomp redelijk kapot is.

nu heb ik hem gister opgehaald omdat ik me eerst wil beraden over de reparatie, maar nu loopt ie zo slecht dat ik er nauwelijks nog mee durf te rijden.

ik heb gister ook nog zelf de pomp iets beter op tijd gezet ( wist niet dat dit zo eenvoudig kon). nu start ie wel beter maar hij maakt nog zo veel lawaai dat ik er niet vrolijk van wordt.