geluid na leeghalen katalysator

Gestart door onnaj, 19-12-2005 12:01:56

Vorige topic - Volgende topic

onnaj

Vanavond wordt mijn katalysator leeggehaald omdat deze verstopt zit.

Nu vraag ik me af of het geluid niet erg blikkerig gaat worden met een lege katalysator of dat het juist heel mooi wordt.

Of zou ik de monteur er ff een pijpje in moeten laten lassen zodat je geen extra klankkast heb?

Zou het namelijk zonde vinden als de supermooie roffel dadelijk weg is....

Bedankt

advolvos

De inhoud van mijn katalysator is ooit losgeraakt en blijkbaar verbrand. Het geluid vind ik nu niet echt mooi. Blijft wel Volvo-geluid, je hoort hem alleen van verder al aankomen dus toename aantal decibel. En bij sommige toerentallen meer "brom". Ik kan natuurlijk niet vergelijken met een kat met pijpje. Vanwege de kosten en omdat ik met LPG nog gemakkelijk aan de APK-keuringseisen voldoe nog geen nieuwe kat aangeschaft.

Peth©oni

Citaat van: onnaj op 19-12-2005 12:01:56
Vanavond wordt mijn katalysator leeggehaald omdat deze verstopt zit.

Nu vraag ik me af of het geluid niet erg blikkerig gaat worden met een lege katalysator of dat het juist heel mooi wordt.

Of zou ik de monteur er ff een pijpje in moeten laten lassen zodat je geen extra klankkast heb?

Zou het namelijk zonde vinden als de supermooie roffel dadelijk weg is....

Bedankt

Dat zal persoonlijk zijn, ik had van de mijne destijds (een 10V) ook de kat leeggehaald, en dat klonk superrrr.....

gr  8)

martijn.

Ik heb ook een lege kat. gehad op de glt.
Ik zou er een buis in lassen, je krijgt in de auto een hol geluid.
Vond het niet mooi.

Viper850

Als je de mogelijkheid hebt, gewoon een paar weekjes uitproberen.
Ik had op m'n hyundai scoupe ook een nepkat met een lege buis erin. Klonk stukken beter dan met kat. Maarja, het is natuurlijk niet echt vergelijkbaar met volvo.

onnaj

CiteerAls je de mogelijkheid hebt, gewoon een paar weekjes uitproberen.

De mogelijkheid is er wel, alleen tis zonde om de kat tot 2x toe open te moeten laten halen kan de monteur er beter direct een pijp inlassen (denk ik).  Als ie iets heeft liggen tenminsten....

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Viper850

dan zou ik voor de pijp gaan.

elianmars

Je kunt inderdaad beter direkt een pijp er in laten maken. Krijg je niet zo'n snerpend, blikkerig geluid.

Hoe gaat je het doen met de apk?

onnaj

Het wordt toch voorlopig even gewoon een lege kat....een pijp erin lassen ging nie 1,2,3 en de monteur wou niet aan mijn uitlaat lassen welke nog helemaal perfect is. Ik krijg de auto vanavond pas terug omdat er ff een nieuw klemmetje en bout besteld moesten worden....dus ben errrug benieuwd.

Ik heb onlangs een reserve kat gekocht die heb ik thuis liggen en kan ik eventueel voor de apk gebruiken, maar waarschijnlijk was de kans groot omdat ik op LPG rijdt dat ik toch wel door de apk kom ook zonder kat.

Enno

Vraagje,

Kan dat bij elke 2.5-20V zonder problemen de kat er onder uit en rijden maar zolang hij maar op LPG rijdt?

Is het bijvoorbeeld ook mogelijk bij mijn v70 uit 1997 en dan maar hopen dat hij volgend jaar december door de keuring komt? Of raakt het systeem van lambda regeling in de war? Volgens mij heb ik nl twee sensoren in mijn uitlaat systeem hangen.

Wie weet hierop een antwoord.

Enno

Peth©oni

Citaat van: V70Enno op 20-12-2005 08:36:43
Vraagje,

Kan dat bij elke 2.5-20V zonder problemen de kat er onder uit en rijden maar zolang hij maar op LPG rijdt?

Is het bijvoorbeeld ook mogelijk bij mijn v70 uit 1997 en dan maar hopen dat hij volgend jaar december door de keuring komt? Of raakt het systeem van lambda regeling in de war? Volgens mij heb ik nl twee sensoren in mijn uitlaat systeem hangen.

Wie weet hierop een antwoord.

Enno

Ik had toen een 10v op gas en de CO was prima in orde !!!

onnaj

CiteerKan dat bij elke 2.5-20V zonder problemen de kat er onder uit en rijden maar zolang hij maar op LPG rijdt

Het ligt er geloof ik ook aan of je OBD-I of OBD-II hebt maar dit weet ik niet zeker hoor. Heeft OBD-II ook niet 2 lambdasondes? Dan kan t geloof ik weer niet of minder makkelijk

Ik weet ook niet vanaf welk jaar de euronorm aangescherpt is. Ik heb op mijn kenteken E2 staan, volgens mij betekent dat Euronorm 2.

advolvos

Bij de keuring dit voorjaar was de kat al leeggebrand. Volgens de "keurmeester" is de max. CO/uitlaatemissie vastgesteld/voorgeschreven voor het betreffende lpg-systeem, bij mij vialle lpi. Hij kon dat ergens opzoeken of het stond zelfs ergens op een systeemonderdeel vermeld?
In ieder geval geen enkel probleem gehad met de keuring.

onnaj

Het geluid valt me niet tegen met een leeggehaalde katalysator moet ik zeggen.

Het echte Volvo geluid is wel wat minder maar er is goed mee te leven. Het zal ongetwijfeld wel beter klinken als er een pijp in gelast wordt.

Zijn er trwouens geen katvervangers aan te komen voor de GLT?

De auto loopt nu trouwens veeeel soepeler, in lagere toeren bromde die altijd en had ie er nie zo'n zin in nu gaat dat allemaal veel lekkerder...ook bovenin trekt ie iets lekkerder door. Of dat nu door de lege katalysator komt of omdat ie eerst dicht zat en nu niet meer laat ik in t midden. Ik denk dat het verschil met een lege en een normale katalysator niet gigantisch is.

Maar ik ben tevreden want de auto rijdt weer super en dat is t belangrijkste!!

Peth©oni

Citaat van: onnaj op 21-12-2005 10:30:26
Het geluid valt me niet tegen met een leeggehaalde katalysator moet ik zeggen.

Het echte Volvo geluid is wel wat minder maar er is goed mee te leven. Het zal ongetwijfeld wel beter klinken als er een pijp in gelast wordt.

Zijn er trwouens geen katvervangers aan te komen voor de GLT?

De auto loopt nu trouwens veeeel soepeler, in lagere toeren bromde die altijd en had ie er nie zo'n zin in nu gaat dat allemaal veel lekkerder...ook bovenin trekt ie iets lekkerder door. Of dat nu door de lege katalysator komt of omdat ie eerst dicht zat en nu niet meer laat ik in t midden. Ik denk dat het verschil met een lege en een normale katalysator niet gigantisch is.

Maar ik ben tevreden want de auto rijdt weer super en dat is t belangrijkste!!

Ongetwijfeld, alleen zul die er zelf oner moeten lassen.
Er zijn ook flexibele stukken voor de DP's.....