Hoe herken je minerale olie

Gestart door Anc, 21-12-2005 22:43:49

Vorige topic - Volgende topic

Anc

Ik heb geen idee wat voor olie er in mijn 850 zit. Iemand enig idee hoe ik kan herkennen of er minerale olie inzit?

@®-

Kan je niet zien, alleen aan de verpakking. De smeer eigenschappen van een syntetische olie zijn gewoon beter dan een minerale olie en gaat langer mee.
De meeste garage's gebruiken half syntetische oliën, dit omdat je met een volsyntheet erg voorzichtig moet zijn voor oudere motoren. Omdat een volsyntheet een eigenschap heeft dat het koolafzettingen oplost en daardoor kan het bij oudere motoren kwaad als deze altijd met minerale olie hebben gereden waardoor er keringen kunnen gaan lekken en dergelijke. Een half syntheet heeft ook deze eigenschappen maar in veel mindere mate dan de volsyntheet. Maar je kan er gerust vanuit gaan dat je een half syntheet hebt als je 10W-40 erin hebt zitten 5W-40 is een volsyntheet.

Anc

ok blijft dus een gok. gooi er dan maar half syntheet 10w40 in (is ook niks mis mee). Garage rade 5w40 volsyntheet aan om tikken van klepstoters bij koude motor te verminderen.

@®-

Mengen mag wel maar totale verversing zou ik afraden, als je geen zin hebt in onnodig keringen vervangen.

Hjal

Probeer er achter te komen waar je auto in onderhoud is geweest.
Mijn ervaring is dat de garage de informatie wel wil geven.

Hjal
Sh.t happens.