lambdasonde en 5-2-1

Gestart door olov, 22-12-2005 14:21:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

olov

Beste liefhebbers,
Ik heb sinds twee weken een 850 2.5 10V 1994 van een handelaar gekocht. Sinds een paar dagen brandt het lambdasondelampje. Dankzij het forum ben ik erachter gekomen hoe de obd uit te lezen. Dit levert mij de foutencode 5-2-1 op wat volgens mij betekent dat er iets niet deugt aan de voorverwarming van de lambdasonde. (Verbeter me aub als dit niet klopt). Sluit deze code uit dat er iets niet goed is met de stekkers. Want bij andere foutcodes (heb ik uit ander threads begrepen) dat dit eventueel te verhelpen valt door de stekker van de LMM of de stekker van de lambdasonde.
Ik zou het liefst alle mogelijke oorzaken uitsluiten voordat ik naar een garage ga om een nieuwe sonde te laten plaatsen (230 eurotjes).
Dank!

@®-

#1
Je kan proberen even de stekker schoon te maken maar je kan ook meten met een ohm meter wat de weerstand is. De weerstand moet hoger worden naarmate de motor warmer wordt. Dit zou je moeten meten op de grijze en de zwarte draad als ik het goed heb.

Mocht de lambda sonde echt kapot zijn moet je gewoon deze zelf vervangen dit is heel goed zelf te doen als je 2 bokken hebt zodat je veilig onder de auto kan kruipen en je hebt een Lambda sonde voor ongeveer 100 euro.

olov

Ha, bedankt voor je antwoord! Waar koop je die sonde? Bij Volvo in Groningen vertelden ze me dat alleen de aanschaf van de sonde alleen al 230 euro kost. Nogal een verschil, vind je niet?
Een ohm meter heb ik niet, maar ik zal kijken of ik er eentje kan lenen. Ik laat weten hoe het afloopt.
Olov

@®-

Een auto speciaal zaak zoals Brezan kan je ze halen, ze hebben ze daar met stekkers maar ook zonder en die moet je dan zelf doorverbinden. Die laatste zijn iets van 90 euro.

olov

Ik ben naar een (niet volvo) garage gegaan. De monteur vond dat de uitlaat lek klonk. (Wat mij opvalt is dat het toerental omlaag gaat wanneer ik stationair uit de vrij naar een versnelling schakel zonder de koppeling los te laten.)  Het lek zit waarschijnlijk voor de cat. Daardoor meet de lambdasonde meer zuurstof en veroorzaakt dit een rijkere inspuiting. Dit zou de foutmelding kunnen verklaren (aldus de monteur). Dit deel van de uitlaat is normaal gesproken erg duur. De monteur dacht dat er waarschijnlijk wel goedkopere oplossingen te bedenken waren. Heeft iemand ideeen of ervaringen?
Groet, Olov

thuur

Probeer de sonde te meten en kijk vooral naar je uitlaatspruitstuk. De uitlaat zelf gaat niet vaak stuk, of de vorige eigenaar moet een drempel hebben geraakt oid.

Dat ie afwijkende waardes meet klopt. Alleen is het geen zuurstof (een 'lekkende uitlaat' laat gassen door naar buiten, en er komt geen lucht naar binnen) en heeft de kat er niets mee te maken (sonde zit meteen in het eerste stuk na het spruitstuk). Als er foute waardes worden gemeten zal het lek dus nog daar voor moeten zijn.


Gr 8)

olov

Ik ben net bij de garage geweest en blijkt idd het uitlaatspruitstuk in het flexibele deel zijn tijd gehad te hebben. Nieuw zou deze zo'n 400 euro kosten, maar een gebruikte die nog in goede staat verkeert zou het werk ook moeten kunnen doen. Ik kan zelf niet beoordelen of een spruitstuk in goede staat verkeert. Daarom ben ik wat huiverig om er zomaar een bij een sloperij te kopen. Heeft iemand van jullie nog een spruitstuk liggen of weet iemand waar ik er eentje kan aanschaffen?

NwVolvoMn

Lassen lijkt me een betere (goedkopere) oplossing. Heb ook een lek spruitstuk, is zoals thuur ook al schrijft vaker voorkomend. Heb ook even gekeken naar een gebruikt deel maar kost ook 175 euro. Mijn monteur zegt er ongeveer 2 uur mee bezig te zijn en dat is alles om het te lassen, maar wel even een nieuwe pakking en veren monteren.
Over je klacht, die van mij pruttelt er al zo'n 15 dkm ofzo op los, 't is niet echt heel erg maar ik krijg geen foutmeldingen.
Je hebt een redelijke kans dat je de labda sonde moet vervangen, zou ik tegelijk met het werk aan de uitlaat doen. Klaar is klaar..... Wel eerst even uitsluiten dat er geen draadbreuk in de kabel naar de sonde zit. Suc6

olov

Bij andere onderwerpen over uitlaatspruitstukken had ik begrepen dat lassen scheurtjes kan veroorzaken. Verder vertelde de monteur me dat het lek onder het gaas bij het flexibele deel zit en daar niet gelast kan worden. Via partfinder.nl werd me door een sloperij een gebruikt spruitstuk voor 175 euro aangeboden. Ik had geen zin in een gebruikt onderdeel want voor 195 euro heb je bij estateservices.nl een nieuwe (maar niet origineel). Binnen twee dagen had ik hem thuis. Morgen breng ik de auto naar de monteur en zal daarna laten weten of het lampje van de lambda sonde uit is gegaan of niet. Ik zal de monteur ook vragen de staat van het motorsteun te beoordelen.

scaniav8

Ik  ben erg benieuwd hoe het afloopt, ik heb namelijk hetzelfde probleem en kan ook maar niets vinden. :( :(
"de Baron"

olov

Het beloofde vervolg:
De monteur heeft drie uur tijd nodig gehad om het nieuwe spruitstuk er onder te hangen. De uitlaat lekt niet meer (althans klinkt niet meer lek) maar de lambda sonde geeft nog steeds de foutcode 5-2-1. NwVolvoMn voorzag al dat ook de sonde zelf het probleem zou kunnen zijn. Het moet wel erg toevallig zijn dat net op het moment dat het spruitstuk lek raakt ook een ander probleem met de sonde ontstaat, tenzij de een oorzaak van de ander is natuurlijk. Misschien kan NwVolvoMn of iemand anders hier zijn licht op schijnen?
De monteur had vrijdag geen tijd meer de sonde door te meten maar dat zal hij komende week gaan doen. Ik hoop dat de sonde de oorzaak is van het schommelende toerental bij het starten wat met het nieuwe spruitstuk niet is overgegaan.
Ik blijf door met het posten van updates totdat het F**** lampje uit is. Later dus meer

NwVolvoMn

Zou ook eens de stappenmotor voor de stationaire regeling schoonmaken, staat op het forum zat over beschreven. Je hebt de auto nog niet zo lang, kan gewoon wat achterstallig onderhoud zijn.
Denk dat de gewoon toe bent aan een nieuwe labda sonde, heeft niets met je lekke uitlaat te maken (normaalgesproken). Als je geen defect kunt meten aan de sonde, zou ik ook eens kijken of de vacuum in orde is en of de pakking van het inlaatspruitstuk goed is.

prefect

Misschien compleet overbodig:
Maar zolang je de computer na het uitlezen niet reset, blijft hij de oorspronkelijke foutcodes weergeven.

Die foutcode heeft hij bij mij ook eens gegeven, dat bleek uiteindelijk te komen doordat 1 van de 3 aansluitdraden van de gasklepsensor doorgeschuurd was.

olov

Dit weekend met mijn zwager (ik heb de bahco aangegeven :)) de sonde vervangen. Helaas krijg ik nog steeds dezelfde foutcode. Volgens mij is het verbruik ook nog aan de hoge kant. Ik zal daarom eens onderzoeken of de pakking van het inlaatspruitstuk nog goed is en of alle slangen in orde zijn. Heeft iemand een stappenplan voor me  hoe dit te doen. Ik weet  niet eens welke slangen te bekijken en waar het inlaatspruitstuk zit....

prefect

Heb je de foutcodes al eens gewist?
Wanneer de oorzaak van de foutcode is weggenomen, verdwijnt de foutcode NIET vanzelf.
Wanneer de foutcode na het wissen toch terug komt, is daar dan enige lijn in te ontdekken: komt 'ie direct weer terug, of bij bepaalde belastingen, acceleratie, enz, enz?