Kleppen

Gestart door BenC70ES, 04-01-2006 22:35:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robbedoes

#30
Redenen van Volvo om over te gaan op vaste klepstoters zijn volgens mij de betere prestaties van de nieuwe motoren qua brandstofverbruik en uitstoot schadelijke stoffen. De motoren met vaste klepstoters zijn in ieder geval zuiniger.

Naar ik aanneem vanwege de modernere en nauwkeurigere productiemethoden is het stellen van de kleppen van de nieuwe motoren pas na veel km´s nodig. Bij mijn 240 moesten kleppen iedere 30k gesteld worden, kostte iets van 40 euro. Bij mijn V70 classic 2.4 op lpg adviseerde de Volvogarage na 150k op lpg de speling te laten controleren via de inspectiegaten, dat zijn de gaten waar in de cilinderkop direct onder de bougiekap van de 2.4 motor, de zwarte torx-boutjes zitten. Kleppen stellen van deze moderne motoren met variabele dubbele nokkenas is dan wel weer een arbeidsintensieve, specialistische en dus erg dure klus, reken op ruim duizend euro bij Volvo.

Verder hoeft volgens mij de bougiekap er niet af om te zien of het een B524XS (2.4 met vaste klepstoters) of een B525X (hydraulisch stellende kleppen) motor is, maar kan met één oogopslag aan de hand van één van onderstaande kenmerken het type al worden bepaald:
- één grote bougiedeksel: B525X;
- bougiedeksel bestaat uit 2 delen: B524X;
- rotor/verdeler waarvandaan kabels naarbougies: B525X;
- geen bougiekabels (iedere bougie heeft eigen bobine onder bougiekap): B524X;
- bij de inlaat van het spruitstuk een plastic zwarte kap (met daaronder gasklephuis): B525X;
- bij de inlaat van het spruitstuk een blootliggend blokvormig (elektronisch) gasklephuis: B524X.

Verder kan het ook met één ooropslag worden gehoord (m.u.v. turbo´s): lijkt het geluid op dat van een 850 20V of 10V dan heb je hydraulische stellende klepstoters. Lijkt het geluid meer op dat van een Japanner dan heb je dus vaste stoters.  8)

R
september 2008 - heden: V70 2.5 AUT LPi november '98
april 2006 - augustus 2008: V70 2.4 170 LPi oktober '99
mei 1997 - april 2006: 240 2.3 Polar juni '92

Marc O.

Citaat van: robbedoes op 26-09-2008 23:00:19
Verder hoeft volgens mij de bougiekap er niet af om te zien of het een B524XS (2.4 met vaste klepstoters) of een B525X (hydraulisch stellende kleppen) motor is, maar kan met één oogopslag aan de hand van één van onderstaande kenmerken het type al worden bepaald:
- één grote bougiedeksel: B525X;
- bougiedeksel bestaat uit 2 delen: B524X;
- rotor/verdeler waarvandaan kabels naarbougies: B525X;
- geen bougiekabels (iedere bougie heeft eigen bobine onder bougiekap): B524X;
- bij de inlaat van het spruitstuk een plastic zwarte kap (met daaronder gasklephuis): B525X;
- bij de inlaat van het spruitstuk een blootliggend blokvormig (elektronisch) gasklephuis: B524X.

Verder kan het ook met één ooropslag worden gehoord (m.u.v. turbo´s): lijkt het geluid op dat van een 850 20V of 10V dan heb je hydraulische stellende klepstoters. Lijkt het geluid meer op dat van een Japanner dan heb je dus vaste stoters.  8)

R

Dit klopt voor een groot deel. Er zijn echter "overgangsmodellen" die wél de ETM en 5 kleine bobines hebben, maar óók hydraulische ipv vaste klepstoters (zoals bijv. de 2.5T van Misha). Dus toch even de bougiekap eraf halen om te kijken of de inspectiegaten er zitten.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Racingbrick

Citaat van: robbedoes op 26-09-2008 23:00:19
Redenen van Volvo om over te gaan op vaste klepstoters zijn volgens mij de betere prestaties van de nieuwe motoren qua brandstofverbruik en uitstoot schadelijke stoffen. De motoren met vaste klepstoters zijn in ieder geval zuiniger.



Nou, dan kan je wel zeggen ja.
In 2003 met een 2.4 20v  ( 140 pk) met automaat naar Kufstein gereden vanaf Venlo op 1 tank.
Pas toen ging het lampje aan.
Teruggerekend, bijna 1 op 12,8 , en dat met volle bepakking, ongelofelijk zuinig dus op lange ritten, en ook nog wel eens 150 gereden..
Gemiddelde snelheid was iets van 130 denk ik.
Maarja, deze wetenschap is leuk, maar daar hebben de LPG rijders niet veel aan.

Ik heb bij de dealer een V40 2.4 gezien voor klepspeling controle, dat duurt dus bijna de hele dag..... loop je inderdaad goed op leeg dus.


Enno

Citaat van: Racingbrick op 27-09-2008 10:32:25
Citaat van: robbedoes op 26-09-2008 23:00:19
Redenen van Volvo om over te gaan op vaste klepstoters zijn volgens mij de betere prestaties van de nieuwe motoren qua brandstofverbruik en uitstoot schadelijke stoffen. De motoren met vaste klepstoters zijn in ieder geval zuiniger.



Nou, dan kan je wel zeggen ja.
In 2003 met een 2.4 20v  ( 140 pk) met automaat naar Kufstein gereden vanaf Venlo op 1 tank.
Pas toen ging het lampje aan.
Teruggerekend, bijna 1 op 12,8 , en dat met volle bepakking, ongelofelijk zuinig dus op lange ritten, en ook nog wel eens 150 gereden..
Gemiddelde snelheid was iets van 130 denk ik.
Maarja, deze wetenschap is leuk, maar daar hebben de LPG rijders niet veel aan.

Ik heb bij de dealer een V40 2.4 gezien voor klepspeling controle, dat duurt dus bijna de hele dag..... loop je inderdaad goed op leeg dus.

Als ik 40% zuiniger rijdt met een nieuw model dan moet er wel een keertje kleppen stellen vanaf kunnen.

Als je zo'n 2 cent per km zuiniger rijdt met een moderne 5 cilinder dan een B5254(F)S dan heb je over 150.000 KM zo'n 3000 EUR bespaard. Als je eens per 150.000 KM kleppen moet stellen voor 1000 EUR dan heb je nog steeds 2000 EUR bespaard ten opzichte van zo'n beresterke B5254S motor in operationele kosten.

robbedoes

#34
Die overgangsmodellen vind ik wel interessant. Je hoort ook dat er 2.4 met vaste stoters en sterkere cilinderkop is gemaakt. Wat voor geluid zouden deze overgangsmodellen hebben, het typische 2.5 gehuil (vooral bij koude motor) of de stilte van de 2.4 met rond de 3200rpm een gedistingeerd opkomend roffeltje? Ik vind met name het geluid van de 2.5 echt super, maar goed dat is nogal persoonlijk.

Verder vind ik bij de 2.4 het ETS (electronic throttle system met elektronisch gasklephuis, elektronisch gaspedaal etc) een minder punt, heb daar toch enige ellende mee gehad.

Al met al zijn het allebei sterke motoren met hun plussen en minnen.

R
september 2008 - heden: V70 2.5 AUT LPi november '98
april 2006 - augustus 2008: V70 2.4 170 LPi oktober '99
mei 1997 - april 2006: 240 2.3 Polar juni '92

xzee90

Kleppen stellen bij auto,s op gas met vaste kleppen doe je het best om de 100.000km,s volgens diverse specialisten die ik hiervoor geraadpleegd heb.

Maar dan nog rijd je op lpi heerlijk zuinig :eusa_dance:

Ludo

Citaat van: xzee90 op 22-01-2010 19:13:30
Kleppen stellen bij auto,s op gas met vaste kleppen doe je het best om de 100.000km,s volgens diverse specialisten die ik hiervoor geraadpleegd heb.

Krijg je bij deze specialisten dan garantie, als je ze bij bv 70.000 allemaal verbrand hebt.  ???

xzee90

Ja dat heb ik ook niet gevraagd ::)  maar ga er vanuit dat als meerdere specialisten onafhankelijk van elkaar rond de 100.000 en sommige 125.000 tot 150.000 adviseren dat dat wel ongeveer zal kloppen ?

Of adviseer jij om de 70.000 ofzo dan ?

Ludo

Citaat van: xzee90 op 23-01-2010 15:23:33
ga er vanuit dat als meerdere specialisten onafhankelijk van elkaar rond de 100.000 en sommige 125.000 tot 150.000 adviseren dat dat wel ongeveer zal kloppen ?

Dan mag die garantie ook geen probleem zijn.
Mijn advies is dan: zorg dat dit zwart op wit staat.   ;)

xzee90

Oke bedankt!(hoop wel dat ze een zwarte pen hebben en geen blauwe ;))

)()()sT

Maar voor de helderheid: wat geeft Volvo zelf aan voor de check-interval?

Ludo

Citaat van: )()()sT op 23-01-2010 15:57:25
Maar voor de helderheid: wat geeft Volvo zelf aan voor de check-interval?

Volvo?, weten ze bij Volvo dan wat gas is. ???
;D

xzee90

Ja tuurlijk ! uitlaatgassen ;D

Ben123

Je kunt het aan de zwarte afdekplaat op de motor al zien welke vaste stoters hebben!
Bestaat deze uit twee delen,waarvan een deel over de distributieriem geplaats is,dan is het een stelbare cilinderkop.
Dat geld voor de vier ,vijf en zes cilinders.
Alle van modeljaar 2000 zijn met vaste stoters.
Benzine motoren wel te verstaan.

BenC70ES

Citaat van: Ben123 op 02-04-2010 00:24:54
Je kunt het aan de zwarte afdekplaat op de motor al zien welke vaste stoters hebben!
Bestaat deze uit twee delen,waarvan een deel over de distributieriem geplaats is,dan is het een stelbare cilinderkop.
Dat geld voor de vier ,vijf en zes cilinders.

Nee dus, MY99 heeft gewoon hydraulische stoters en ziet er hetzelfde uit als de +00 modellen. (alleen zonder inspectiegaten).


Citaat van: Ben123 op 02-04-2010 00:24:54

Alle van modeljaar 2000 zijn met vaste stoters.
Benzine motoren wel te verstaan.
Dat klopt dus wel  ;)


Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!