Kleppen

Gestart door BenC70ES, 04-01-2006 22:35:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BenC70ES

Misschien handig ivm de vele vragen om er een apart topic over te maken in het LPG gedeelte.

De hydraulische klepstoters zijn dus het meest geschikt voor LPG-installaties.

Ik gebruik de mooie foto van Johann even  ;):
Citaat van: Johann op 01-01-2006 17:26:34


Als je het bougie deksel van de motor pakt zie je dit. Links is hydro, rechts is vaste klepstoters.

Heb zelf ook nog 2 foto's gemaakt van de kop met vaste klepstoters van een C70 2.4T 02/'00: (zie bouten)






Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

llinssen

#1
En zonder de deksel los te maken schijn je erachter te kunnen komen door het VIN:

http://apps.volvocars.us/ownersdocs/1999/1999_VIN-VIC/vic1999.html
http://apps.volvocars.us/ownersdocs/2000/2000_VIN-VIC/vic2000.html

De B525XX motor heeft hydraulische klepstoters,
De B524XX motor heeft vaste klepstoter.

Deze wijsheid schijnt er niet te zijn voor een T5 zoals Ed een keer heeft ondervonden:

http://www.volvo850forum.com/index.php?board=24;action=display;threadid=10465


Mod's edit: link weer zichtbaar gemaakt.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

#2
Net met volvo dealer behoorlijke discussie gehad over hydraulisch versus vast.  >:(

Zijn stelling was dat alle motoren sinds 1997 hydraulisch zijn, maar dat er voor de modellen sinds 2000 nog mechanisch bij te stellen is.

Ze gaan nu aan de hand van de foto van Johann en van Ben  nakijken wat voor motor er in ligt. Tjonge het is niet makkelijk.

Heb trouwens net van een C70 cabrio van 7/99 uit Duitsland te horen gekregen dat dat ook al MY2000 was. Wanneer zijn er dan C70 cabrio's met MY99 gemaakt begin ik me af te vragen.

???

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

id20driver

Volgens mijn dealer zijn de motoren vanaf modeljaar 2000 voorzien van variabele kleptiming. Herkenbaar aan de solenoideklep bij de nokkenaspoelie en de bobines bovenop de bougies. Al deze motoren hebben vaste mechanische klepstoters, of er nu wel of niet inspectieschroeven aanwezig zijn. Het kan sporadisch voorkomen dat er nog hydraulische exemplaren inzitten maar dat zijn dan de eerste MY 2000 modellen.
C70 - T5. Convertible Prestige. Turquise Blue Pearl. Black softtop. Beige softleather. Claret woodinlay. Dynaudio Dolby Surround Prologic. Parkingheater


BenC70ES

Citaat van: id20driver op 30-01-2006 23:01:07...en de bobines bovenop de bougies. Al deze motoren hebben vaste mechanische klepstoters, of er nu wel of niet inspectieschroeven aanwezig zijn. Het kan sporadisch voorkomen dat er nog hydraulische exemplaren inzitten maar dat zijn dan de eerste MY 2000 modellen.

Die bobines bovenop de bougies is dus vanaf MY '99 en die hebben nog de hydraulische klepstoters en zonder de torxschroeven.
Als je de schroeven hebt zijn het vaste, zo simpel als dat.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Johann

Citaat van: id20driver op 30-01-2006 23:01:07Al deze motoren hebben vaste mechanische klepstoters, of er nu wel of niet inspectieschroeven aanwezig zijn. Het kan sporadisch voorkomen dat er nog hydraulische exemplaren inzitten maar dat zijn dan de eerste MY 2000 modellen.

Waarom maak je er nu weer zo'n raadsel van?

De MY99 motoren hebben nog gewoon hydro stoters en tevens VVT en geen schroeven.
Heb je vaste stoters dan moeten er schroeven in zitten omdat je anders nooit klepspeling kunt meten.

Vadis geeft aan Hydro voor 1999 en de tig verschillende maten voor de vaste stoters hebben allemaal een 2000 aanduiding.

Niks sporadisch, gewoon sinds een X week zijn ze over gegaan.

Schroeven = vast, geen schroeven = hydro. Is het anders dan is het blok een samenraapsel.

peterr

#6
Citaat van: Johann op 30-01-2006 23:11:27


Is het anders dan is het blok een samenraapsel.
en heet de auto Swededemon 2  ;D

855-Champagne

Kan je vaste stoters ombouwen naar hydro?

Eugene

Citaat van: 855-Champagne op 31-01-2006 12:06:07
Kan je vaste stoters ombouwen naar hydro?

Andere kop erop lijkt me makkelijker

If it's not blown, it sucks...

Johann

Citaat van: 855-Champagne op 31-01-2006 12:06:07
Kan je vaste stoters ombouwen naar hydro?

Volgens mij kan het wel als je de nokkenassen ook aanpast. Volgens mij hebben die namelijk een iets ander profiel.

Johann



Tevens de koeling van de kop is anders,


thuur

Citaat van: Johann op 31-01-2006 13:07:55
Tevens de koeling van de kop is anders,



Dus kun je niet zomaar de kop omzetten....


Gr ???

Eugene

Citaat van: thuur op 01-02-2006 16:10:23
Citaat van: Johann op 31-01-2006 13:07:55
Tevens de koeling van de kop is anders,



Dus kun je niet zomaar de kop omzetten....


Gr ???

Denk het wel dat je er een andere kop op kan zetten, maar niet alleen maar andere stoters erin zetten

If it's not blown, it sucks...

Johann

Effe update...
Zag vandaag een 2005 motor open liggen, vaste klepstoters maar geen stelgaten in het deksel.
Volgens de monteur komt alleen de bi-fuel nog met stelgaten, de rest niet meer. Om kleppen te stellen moet je eerst alles open halen en met een speciale tool de nokkenas weer klemmen om de speling te meten...

johan283

wat is het voordeel van vaste klepstoters tov hydraulische? Blijkbaar zijn vaste klepstoters een verbetering.....