Dealer aanspraakelijk?

Gestart door devnull, 19-01-2006 18:35:51

Vorige topic - Volgende topic

devnull

Zoals sommige van jullie misschien wel weten heb ik een
S80 T6 die o.a. gechiptuned is.

Ik had de laatste tijd wat last van onregelmatig toerental etc. en heb al een
keer bijna stil gestaan. Naar aanleiding van deze gebeurtenissen heb ik de auto
na laten kijken bij Henk Scholten, Arnhem.

Daar bleek (?? nou ja bleek dit was het voorstel om mee te beginnen ??) dat de ETM moest worden schoongemaakt en dat ik een lek had in de spuitstuk pakking.
Ik heb dat laten repareren en kreeg vandaag mijn auto terug.

Mooi zul je zeggen maar nu komt het....

Auto volede minder snel aan en bij de kickdown onbrak de heftige acceleratie.
Wat blijkt, ze hebben ook maar even de software (ongevraagd) aangepast en dus de ECM geupgrade. Ongevraagd. Nu is dus de "tuning" software eruit.

Wat nu? kan ik de dealer aanspraakelijk stellen voor de schade (kost gauw 1000 euro)
of had ik het de dealer moeten melden? had de dealer mij moeten benaderen voor vervanging software ECM?? Moet je altijd de software upgraden bij vervanging pakking spruitstuk of schoonmaken ETM??

Ik heb trouwens wel vaker dat ik vind dat de dealers op eigen houtje nogal "meer" doen dan nodig is zonder overleg.

ps. ben weltevereden over Henk Scholten, zijn goede mensen.
Ik heb dit ook nog niet met ze besproken, ben net terug maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

thuur

Had je van te voren aangegeven dat de auto gechipt is?

Ik zou er gewoon naar toe gaan en vragen hoe zij er over denken.. Vooral nog geen oordeel of over schuld beginnen ;)

Gr 8)

martijn.

Waar is ie gechipt?

Bij ons is het zo dat Rica de auto opnieuw chipt, kostenloos.
Ik weet alleen niet of ze het nog op locatie doen, omdat ze het niet meer via vadis/ vida van de dealer kunnen doen.

Ik weet dat Heico een beveiliging op de chip heeft zitten zodat deze niet overgeschreven kan worden.
Dat is lastig wanneer een auto met oude  probleem software rond rijd, dan moet eerst het slotje er bij heico vanaf gehaald worden.

george

Voor het schoon maken van de ETM hoeft geen software te worden aangepast, alleen als de ETM vervangen wordt. Ik zou zeker reclameren. Ik neem aan dat de dealer zijn verantwoordelijkheden wel neemt.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

LekkeRRRR

Citaat van: VolvoMafia op 20-01-2006 10:01:42
...de dealer probeert het probleem op te lossen door software de laden. Als de dealer niet weet dat ie gekieteld is, hoe kan je dan de dealer aansprakelijk stellen??...

Wellicht een goed leermoment dus voor de dealer... voordat er andere software geladen wordt eerst even de eigenaar raadplegen...

:)/jan

FelixB

Aangezien er zoveel turbo's gechipt zijn en de dealer zijn klanten hoort te kennen, hadden ze het eerst kunnen/MOETEN checken!
855R & C70 T5 cabrio automaat

devnull

Ik heb het zelf weten op te lossen, mijn auto is gechipt via d.z.gn. PPC van BSR sweden.
Toen ik de PPC aan de auto geconnect had kreeg ik de melding READ ERROR?.
en nog wat fout meldingen. Ik heb toen eerst BSR sweden gemaild maar daar bleek dat mijn PPC door Engstrom
is geleverd. Ik heb toen wat details over de auto (gedownload via USB) en serie nummer van de PPC doorgegeven via mail aan Engstrom en die hebben gezorgd dat ik nieuwe software kreeg. Dit alles via internet Super!!

De auto is weer als van oud.....werled van verschil.

Ik raad iedereen een PPC aan! bij deze.

Bedankt voor de relpies.

why-not

CiteerIk raad iedereen een PPC aan! bij deze.

wat is een ppc ???

Jeroentjuh

Citaat van: george op 19-01-2006 20:28:22
Voor het schoon maken van de ETM hoeft geen software te worden aangepast, alleen als de ETM vervangen wordt. Ik zou zeker reclameren. Ik neem aan dat de dealer zijn verantwoordelijkheden wel neemt.

Wel moet altijd een update overheen.....

Heb je aangegeven dat de auto gechipt was en dat er geen software gedownload mocht worden?

bud

moeilijke discussie,
er wordt uit gewoonte al heel vaak de software geupgrade, omdat daar heel vaak probleempjes worden verholpen,
als een klant niet aangeeft dat er gesjipt is, en komt met een motorstoring is het niet raar dat de ecm geupgrade wordt

komt de catch,
hoe vaak zullen klanten aangeven dat hun auto gesjipt is als ze zelf in hun lease auto ( tegen de wil van de Lm in )  in de garantie periode de zaak hebben opgepept ?

officieel volvo en chippen is nog steeds een big nono

hebben ze het vw/pon beter voor elkaar
met behoud van garantie en meegenomen in het lease contract kun je gewoon een 170 pk chip plaatsen in je dieseltje , terwijl je bij z'n autotje heel gemakkelijk de koppeling er uit fikt
( geeft echt een douw aan koppel in z'n cordobaatje )

is hard bezig met z'n pk /gewicht verhouding
www.dragbike.nl

devnull

devnull

Citaat van: Jeroentjuh op 20-01-2006 18:51:51
Citaat van: george op 19-01-2006 20:28:22

Wel moet altijd een update overheen.....

Heb je aangegeven dat de auto gechipt was en dat er geen software gedownload mocht worden?

Nee. Heb ik niet gedaan. Wel is het zo dat ze mijn auto kennen en het wel degelijk
zo is/was dat ze op de hoogte zijn/waren dat mijn auto getuned is.

Goed ik heb de nieuwe PPC software al geupload in de auto dus het probleem
is verholpen.

animalT5R

Citaat van: devnull op 20-01-2006 20:50:44
Citaat van: why-not op 20-01-2006 18:23:48

wat is een ppc ???

http://www.bsrab.se/?langny=uk
Leuk,als ik die link aanklik,kom ik weer op dit topic terug in een nieuw venster ???
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

devnull

Citaat van: animalT5® op 20-01-2006 21:00:22
Citaat van: devnull op 20-01-2006 20:50:44
Citaat van: why-not op 20-01-2006 18:23:48

wat is een ppc ???

http://www.bsrab.se/?langny=uk
Leuk,als ik die link aanklik,kom ik weer op dit topic terug in een nieuw venster ???

Ja ik ook??? maar als je over de link heen gaat zie je in je statusbalk kijkt zie je
wel de juiste URL. ??
type maar in, of copy/past: http://www.bsrab.se

sorry.

thevolvoboy

ik denk ook dat je de dealer niet aansprakelijk kan stellen.
hij gaat er denk ik niet va uit dat de volvo gechipt is