lambda lampje blijft branden

Gestart door Fokke 01.01.005, 29-01-2006 13:15:31

Vorige topic - Volgende topic

FGG

Vandaag bij Thom de Jong geweest. Een monteur heeft het OBD uitgelezen en constateerde een Nokkenas-melding. Het kon zijn dat tijdens de LPG-installatie de monteur een stekker heeft losgetrokken waardoor deze melding naar voren kwam. Lampje 'gereset' en rijden maar. 100m om precies te zijn, toen brandde ie weer. Conclusie van de monteur: een defecte nokkenas(positie)sensor. Klinkt duur, is ook duur. Montage: 15min op een koud blok alleen die sensor kost tussen de 150 en 200 euri.

Tja...het zal dan maar moeten gebeuren, maar eerst op vakantie.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

ief

Balen Florian!, maar zoals je zegt, eerst maar ff lekker op vakantie. ;)
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

rogvolv

Lekt hij olie, waarschijnlijk loopt dat dan op de sensor en geeft deze onjuiste info (denkt dat hij stuk is) de computer heeft dat niet door en laat de motor normaal functioneren....

FGG

Citaat van: rogvolv op 19-07-2006 18:34:57
Lekt hij olie, waarschijnlijk loopt dat dan op de sensor en geeft deze onjuiste info (denkt dat hij stuk is) de computer heeft dat niet door en laat de motor normaal functioneren....

Voor zover ik weet lekt ie geen olie. Net gekeken en 't peil is nog goed.

llinssen

Die dingen zijn ook tweedehands te krijgen.
ja, ja, nieuw is beter, maar het helpt je even voor minder uit de brand.
Overigens is montage echt heeeeel erg makkelijk. Dat kun je ook zelf.

2/3 tork schroeven los/vast en je bent klaar.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

FGG

Citaat van: llinssen op 20-07-2006 12:44:11
Die dingen zijn ook tweedehands te krijgen.
ja, ja, nieuw is beter, maar het helpt je even voor minder uit de brand.
Overigens is montage echt heeeeel erg makkelijk. Dat kun je ook zelf.

2/3 tork schroeven los/vast en je bent klaar.

Dat zei Emiel dus ook. Ik be op dit moment even aan het rondneuzen voor een schappelijke prijs.

FGG

llinssen

ik heb er bij berle niet al te veel voor betaald (meen 50 euro). Waar hij hem vandaan had weet ik niet meer.
Later bleek het toch niet hieraan te liggen. Dus... ik heb er nog 1 over. Als je een prijs weet, stuur me een PB en wellicht....

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

FGG

Ik twijfel overigens nog wel aan de diagnose van de monteur. Wanneer die nokkenas(positie)sensor niet goed zou zijn zou ie beroerd moeten starten, echter dat doet ie niet. Hij loopt nog wel steeds onregelmatig op zowel LPG als benzine. Ik ga zo nog eens die foutcode uitlezen.

Foutcode: 2-3-2, dus. Nu ff zoeken op dit Forum...

mehn

Citaat van: FGG op 25-07-2006 21:29:19
Foutcode: 2-3-2, dus. Nu ff zoeken op dit Forum...

Uit VADIS:

Informatie over storingscode Foutcode 2–3–2 en 2–2–1 LH 3.2

Toestand

De regeleenheid voor de meervoudige brandstofinspuiting ontvangt een signaal van de verwarmde lambdasonde als het brandstof-luchtmengsel in het stationairbereik (2–3–2) of het deellastbereik (2–2–1) te arm is. In dit geval zal het signaal van de verwarmde lambdasonde doorgaans lager dan 0,5 V bedragen. De lambda-integrator van de regeleenheid voor de meervoudige brandstofinspuiting compenseert dit door het mengsel te verrijken, zodat aan l = 1 wordt voldaan. De brandstofregeleenheid krijgt uit de lambdasonde informatie of het brandstof/luchtmengsel te arm is in het stationairbereik (2–3–2) of in het deellastbereik (2–2–1). Als regel is de lambdasondespanning dan lager dan 0,5 V. De lambda–integrator van de brandstofregeleenheid compenseert dit door het brandstof/luchtmengsel rijker te maken teneinde de lambda gelijk aan 1 te houden. Indien de middenstand van de integrator afwijkt van de normale middenstand, compenseert de adaptie dit. Wanneer de adaptie tot bijna het maximum (bovengrens) mag verrijken, wordt dit als abnormaal opgevat en wordt de foutcode geregistreerd.

Mogelijke oorzaak

-Breuk in de spanningdraad of signaaldraad voor de voorverwarming van de lambdasonde.
-Signaaldraad voor de voorverwarming van de lambdasonde kortgesloten aan massa of spanning.
-Defecte lambdasonde.
-Contactweerstand en oxydatie in de stekerverbinding van de luchtmassameter.
-Defecte luchtmassameter.
-Lage brandstofdruk.
-Luchtlekkage.
-Onjuiste geversignalen.

Storingsbeeld
-Kan een hoog brandstofverbruik geven.
-Kan slechte prestaties geven.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Jeroentjuh

Kan ook ergens valse lucht zijn... maar schroef anders die nokkenassensor er ff af en kijk of die niet toevallig vettig is van de olie......

FGG

Citaat van: Jeroentjuh op 25-07-2006 22:29:43
Kan ook ergens valse lucht zijn... maar schroef anders die nokkenassensor er ff af en kijk of die niet toevallig vettig is van de olie......

Ik zou wel willen maar ik heb geen idee hoe dat moet, waar ie zit, enz...

mehn

Citaat van: FGG op 26-07-2006 11:44:54
Citaat van: Jeroentjuh op 25-07-2006 22:29:43

Ik zou wel willen maar ik heb geen idee hoe dat moet, waar ie zit, enz...

Oh dat is eenvoudig. De nokkenassensor zit aan de bestuurderskant van je motor (tegen de zijkant dus).
Hij zit met 2 torxschroeven vast en een stekkertje. Stekkertje losmaken (vervelend klemmetje ;)) en de torxschroeven verwijderen. Dan kán het zijn dat de sensor goed vastzit maar met een schroevendraaier kun je m er van de bovenkant uit uitwippen.

Dit is m ;)

Buitenkant:

Binnenkant:

En hier zit ie (op het plaatje "D"):

En als je m verwijderd hebt zie je dit:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

spitsrijder

Hej FGG,

Als je nokkenas pos.sensor defect/slecht zou zijn zou je toch op z'n minst
mogen verwachten dat er code 3-2-4 aanwezig zou zijn(iets van sensor niet ok/slecht).

Als er code 3-1-4 zou zijn, zou de sensor stuk zijn, maar dan slaat de auto ook niet aan(zelf gehad).

Een nieuwe kostte mij 122 euri bij svala hoofddorp.

De ouwe zag er echt nog als nieuw uit en twijfelde of ie wel stuk was.
Maar auto wilde niet aanslaan en gaf steeds zelfde foutcode(3-1-4).
Nieuwe gemonteerd, en sloeg direct aan.

Toch zou ik in jou geval even verder spitten om de wortel van het probleem te vinden, immers je auto doet het, en om dan maar een (dure)
sensor te vervangen omdat die 't zou kunnen zijn.......................

Geluk & succes

FGG

Zojuist nog even de foutcodes uitgelezen (pinnetje in A2): nog steeds de 2-3-2, maar nu ook 2-2-1 en 5-1-2

Citaat van: Zippo op 03-10-2004 12:41:54
...
2-3-2 long term fuel mixture too lean or rich at idle
5-1-2 short term fuel mix too rich @ idle
...

Het is dus iets met een te arm mengsel, lijkt me. Thuur had laatst al ff geluisterd naar lekkage in het vacuum-gedeelte maar zo op 't oog (oor) kon ie niets ontdekken.

Hij loopt nog steeds beroerd stationair op benzine, op LPG loopt ie een stuk beter (bijna goed). Overschakelen van benzine naar LPG (na de koude start) doet 'ie pas na een km of zo.

:(

Ludo

Citaat van: FGG op 28-08-2006 18:47:47Thuur had laatst al ff geluisterd

hebben jullie de luchtmassameter ook eens uitgewisseld...?.