Hoeveel PK heb je ???

Gestart door Joeri, 22-08-2002 22:38:39

Vorige topic - Volgende topic

Guido_Smit

Scub, ik denk dat Johann met de 140pk, de door volvo teruggetunede 170 pk motor bedoelt. Deze kan dacht ik weer (op)getuned worden naar 180pk.

Groetjes: Guido
CiteerKAN NIET!

op een conventionele motor zonder turbo is maar maximaal 10% vermogenswinst te behalen!

;D<grin> ;D
ff domme opmerking ertussendoor ;)

s©ub@

LOL  ;D

grappig om te zien dat er altijd weer mensen happen :)
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Mellow_yellow

Overigens zal een tot 180pk getunede 140pk-er nooit sneller zijn dan een af-fabriek 170pk. De versnellingsbak en de overbrengingsverhoudingen zijn namelijk anders. Dit ter (eerlijke) info.  ;D

Mellow_yellow

Overigens kan ik me ergens wel iets voorstellen bij de filosofie van Rica, mensen willen nu eenmaal graag veeeeel pk's. Het feit dat zij 304 pk beloven en ik bijvoorbeeld 'maar' 280 pk doet toch veel mensen besluiten om een Rica-chip te nemen. De mensen kopen dus puur op wat ze verteld wordt. Ik hou meestal een heel technisch verhaal over wat zo'n chip allemaal doet, maar de klant gaat pas geinteresseerd overeind zitten als ik over de vermogenstoename begin. DAT is namelijk het enige wat ze interesseerd, zoveel mogelijk pk's voor hetzelfde of minder geld. Scub doet overigens zelf hard mee, want er staat op zijn website dat ie naar 320pk gaat.... Sorry Scub, maar dat lukt niet met een 15G turbo.  ;)

s©ub@

was ik vergeten om te vertellen dat dit in combinatie was met een 40-span paarden VOOR mijn auto?

ben op dit moment nog steeds een beetje in dubio... de pk's doen me niet zo gek veel... ik ga wat dat betreft liever voor de Nm's... ik heb liever trekkracht dan eindsnelheid want als ik met mijn 8 meter Tabbert  ;D dadelijk door de Franse Alpen tuf wil ik wel bovenkomen <grin>

Nee... ik heb geen Tabbert  ;) ;D

Mellow_yellow

Nm en pk's zijn altijd aan elkaar gerelateerd. Meer pk's is automatisch meer koppel.

s©ub@

...weer wat geleerd vandaag  ;D

Roy_C70

.... alleen heb je natuurlijk het meest aan koppel in het midden en tussengebied, wel automatisch dus meer pk's daar, alleen het aantal top pk's zal er niet van naar boven gaan (tenzijn je natuurlijk 1000Nm bij 3500 toeren maakt ;) ;D)...

Boom

CiteerNm en pk's zijn altijd aan elkaar gerelateerd. Meer pk's is automatisch meer koppel.

dat is toch niet bij voorbaat zo? Beetje kort door de bocht???
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

Mellow_yellow

Is altijd zo, alleen kun je wel beinvloeden in welk toerengebied je veel of weinig koppel hebt. Veel koppel onderin levert minder pk's in de hogere toeren. De auto voelt dan onderin erg sterk maar in de hoge toeren is de fut er dan helemaal uit.

Hans B6254

En voor de liefhebbers, het heeft allemaal ook met het ontwerp van de motor te maken,
Kijk maar eens naar de hele oude autos of de USA cars met heel veel liters inhoud maar geen PK echter wel een hoog koppel.

Waar zit dat in:

Het maakt uit of het een lang slag of een korte slag motor is, dwz de verhouding van de slag ( afstand tussen bovenste en onderste  stand van de zuiger) tov de boring  ( diameter)

Vergelijk maar eens de Volvo 960 2,5 6 cyl met een Volvo 850 2,5 5 Cyl  (beide met 4 kleppen)
kijk maar eens op:
http://www.autoweek.nl/carbasemerkindex.php?merkID=68&add=&merk1=&merkID1=&mode=&ref=

960
MOTOR
aantal cilinders 6
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 2499cm3
boring x slag 81,0x77,0 mm
compressieverh. 10,5:1
max. vermogen 125 kW (170 pk)/5700tpm
max. koppel 230 Nm/4400tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
turbo nee
katalysator geregeld

850
MOTOR
aantal cilinders 5
kleppen per cilinder 4
cilinderinhoud 2435cm3
boring x slag 83,0x90,0 mm
compressieverh. 10,5:1
max. vermogen 125 kW (170 pk)/6100tpm
max. koppel 220 Nm/4700tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
turbo nee
katalysator geregeld

[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]

Rudi

CiteerMa.. uhmmm  :-X

Het betoog van Johann is duidelijk,als iemand het nou nog niet snapt.Rica doet helemaal niets misleidend want mits de auto in goede conditie doet hij gewoon de beloofde pk,s ook al is dat maar bij een bepaalde piek,het koppel heb je wel over een groter gebied....

Quote:
"Feit blijft wel dat RICA de sterkere software maakt, helemaal als die speciaal voor die auto gemaakt is."

AMEN ;)

Dr.Go-Fast...

V70R

Ik ga m'n ongechipte v70r vrijdag ophalen bij de dealer en dan direct naar rica op de rollerbank.

Kan ik zien wat hij voor en na chippen aan koppel en pk's heeft.

Ben benieuwd.
V70R Saffron '98 FWD - MT
MTE custom mapping / Aluminium IC / Aquamist 1S / 465cc / MSD Blaster / Magnecore KV85 / HPI /  Ferrita 2.5" & 3" dp racecat / Veerpootbrug voor & achter / IPD stabilisator / KW V2 / AM DB9 330MM Brembo met S60R remschijven / Pagid Blauw remblokken

Mellow_yellow

CiteerQuote:
"Feit blijft wel dat RICA de sterkere software maakt, helemaal als die speciaal voor die auto gemaakt is."

AMEN ;)

En waar is dat "feit" dan aan gerelateerd? Jullie hebben dus allemaal al met software van andere leveranciers gereden? Ik heb nog nergens vergelijkingstesten gezien die dit bewijzen.....

Joeri

Dat mijn onschuldige polletje zo'n topic heeft voortgebracht  
Travel is the only thing you buy that makes you richer.