Hoeveel PK heb je ???

Gestart door Joeri, 22-08-2002 22:38:39

Vorige topic - Volgende topic

Gelebanaan

Citeerik heb dan ook geen benzinekraan maar een gaskraan.  ;D
als eind schaal 1 bar is krijg ik toch wel 1,3 bar denk ik zo.
bij 5500 toeren treed de (turbo?) begrenzer op.
ik had al met marc gemaild daarover en heb ondertussen de kraan dichtgedraait omdat het niet zo veilig is om alleen maar de turbodruk te verhogen zonder dat de brandstof ook verhoogd word.
Ook op benzine? Ik kan me namelijk voorstellen dat de ECU de benzinekraan dichtdraait maar dan staat jouw gaskraan natuurlijk nog gewoon open!  :D lol  :D

Wie weet het?

Mellow_yellow

Citeerik heb dan ook geen benzinekraan maar een gaskraan.  ;D
als eind schaal 1 bar is krijg ik toch wel 1,3 bar denk ik zo.
bij 5500 toeren treed de (turbo?) begrenzer op.
ik had al met marc gemaild daarover en heb ondertussen de kraan dichtgedraait omdat het niet zo veilig is om alleen maar de turbodruk te verhogen zonder dat de brandstof ook verhoogd word.

Ludo, hij PIEKT wellicht naar 1,3, maar de begrenzer grijpt dan ook al in. Normaal trek je hem toch makkelijk door tot 6500 tpm? 1,3 bar is trouwens wel ca. 7 tot 8mm buiten het witte vlak! Haalt ie dat? Ik denk dat de druk nog oploopt op het moment dat de ecu de kraan al dichtgedraaid heeft, de turbo heeft dan namelijk al een gigantisch toerental en staat niet zomaar stil. Je hebt er alleen geen aandrijvende kracht van omdat er geen benzine wordt toegevoegd. Bij Ad zijn auto gaat ie buiten de schaal en blijft ie gewoon rijden, de ecu grijpt dus niet in. Ik weet daarom voor 80% zeker dat er een andere chip inzit. Een aangepaste chip kent geen drukbegrenzer, wel een toerenbegrenzer (de meeste tenminste wel). Een chip past ook ontsteking en injectie aan en levert dus veilig extra pk's op. Meer dan 1 bar zonder extra benzine is uiteindelijk funest, trap zo'n motor maar eens een stuk of 10x achter elkaar plankgas, je zuigers smelten!

adkokx

Moet ik hem nou laten chippen of niet

Mellow_yellow

Citeerik dacht wel dat de meter zo'n 6-7mm uit het witte vlak ging, ik zat echt :o te kijken.  ;D
al bij minder dan 3000 toeren, dat bleef zo tot ongeveer 5500.
dan kwam de begrenzer tussen.
met een kickdown zat ik binnen de paar seconden al aan dat toerental en werd ik ook vrijwel onmiddelijk afgeremd door de begrenzer.
dat het niet goed was had ik meteen door en heb toen na jouw mailtje ook maar onmiddelijk het slangetje terug dichtgezet.
maar.... het ging beter als de brandweer.  ;D
tijd voor wat chips dus.  ;)

Ludo PAS OP!  1,3 bar onder 3000 toeren is het recept voor kromme drijfstangen! De zuigersnelheid is dan nog veel te laag.

Dreamer2

CiteerLudo PAS OP!  1,3 bar onder 3000 toeren is het recept voor kromme drijfstangen! De zuigersnelheid is dan nog veel te laag.

Leg dat eens uit? Het klinkt wel aannemelijk, maar aan de andere kant blijft de druk/cm2 gelijk. barren zijn barren. In principe zou ik zeggen dat bij een hoger toerental de weerstand om omhoog te komen in de omhooggaande zuigers (wellicht exponentieel) toe neemt. Dus zou je dan zelfs meer kans op kromme drijfstangen hebben.

Ik reageer even om er van te leren!
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

Johann

De kracht die op de drijfstangen komt bij lagere toerentallen is gewoon te hoog.
Bij hogere toerentallen kan die sneller weg door het snellere draaien van de krukas en dan zal middels de wet van batje de kracht eerder ergens anders in verdwijnen.
Bij lage snelheid moet de hele massa van de auto er nog achteraan zeulen maar meestal gaat dit wel goed omdat de wielen gaan spinnen.
Mochten de wielen niet spinnen dan heb je vier kansen.
Of de auto gaat ontzettend hard van de plek, of de aandrijf assen gaan er door, of de bak laat 't afweten of de drijfstang gaat doorbuigen tot ie de kracht wel kwijt kan maar zo'n ding is helaas niet elastisch.

Dreamer2

Ik vat hem, ik was dus de aandrijving vergeten mee te nemen in het verhaal. Toch wel cruciaal puntje.. :-/
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

Roy_C70

Ik krijg de turbodruk ondanks andere (19T) turbo en dp/uitlaat onder de 5000 toeren maar niet boven de 0,8 bar, dan schiet ie plots door naar de (geprogrammeerde) 1,3 bar. Software gewijs is alles geprobeerd, maar niets in die hoek helpt. Het lijkt dus een hardware probleem te zijn. Tandwielen van distributieriem zijn wel goed afgesteld en luchtfilter is schoon. Iemand een idee wat het probleem kan zijn????

Mellow_yellow

Turbo kapot?
Wastegate kapot/gescheurd?
Solenoid wg-aansturing defect?

Heb je al eens de foutcodes uitgelezen?

Roy_C70

Nee nog geen foutcodes uitgelezen. Turbo is denk ik heel, levert namelijk boven de 5000 toeren wel heel makkelijk druk en zit pas 2000 km op.

Johann

Ik denk ook solenoid (regelklep).
Die van mijn 850 past helaas niet.
Zo'n rotding kost iets van 60 Euro.
Misschien dat ze bij een dealer eerst even kunnen kijken met een klep van een andere auto of 't hier inderdaad ook aan ligt.
Turbo is goed, wastegate lijkt me sterk.
MAF kan ook maar die was nieuw toch?

Mellow_yellow

Als de solenoid kapot is dan krijg je daar wel een foutcode voor, ik geloof dat dit 1-1-2 is (toepasselijk  ;) )  Even snel uitlezen dus die codes! Je kunt ook de slang rechtstreeks van het compressorhuis aansluiten op de wg-actuator, eens kijken wat ie dan haalt. Als ie dan nog niet aan zijn druk komt dan weet je dat de solenoid stuk is.

Johann

CiteerJe kunt ook de slang rechtstreeks van het compressorhuis aansluiten op de wg-actuator, eens kijken wat ie dan haalt. Als ie dan nog niet aan zijn druk komt dan weet je dat de solenoid stuk is.

Dan haalt ie maar 0,7-0,75 bar dacht ik.
Zelfde als jij je BC uit zet.

Gelebanaan

CiteerDan haalt ie maar 0,7-0,75 bar dacht ik.
Zelfde als jij je BC uit zet.

Als ik mijn EBC uitzet haal ik toch nog 0,95 bar, hoe is dat bij jouw Marc? Overigens is de foutcode voor een defecte solenoid: 5-3-5 op A2 zie ook:

http://www.netdreams.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Techniek;action=display;num=1044789893

Mellow_yellow

Met EBC op "off" haalde ik eerst nog 0,97 bar, daarna heb ik de wg-actuator weer even iets slapper afgesteld en nu zit ik op ca. 0,9 bar met de EBC uit. Dat haalt ie ergens al ver onder de 5000 toeren en dan konstant tot redline.